Villa eller lägenhet? Var trivs de bäst?
En artikel om var shelties trivs.
Var trivs egentligen shelties bäst? Är det i villa eller i lägenhet? Är det med stor tomt eller mindre stor?
Alla individer är olika, en del klarar med enkelhet både lägenhet/villa medans andra kanske tycker att de blir lite mycket med lägenhet/ villa. Sen är de ju viktigt ändå att man vänjer dom vid andra och olika miljöer var man än bor. Frågan jag alltid tänker på är: Ligger de i generna? Uppfostran? Hur är valpen uppväxt?
Var man än bor är de väldigt viktigt att man ger sin hund motion. En sheltie är en väldigt aktiv ras som älskar arbete och att använda huvudet, en mycket intelligent ras lätt sagt. Jag tror inte en hund tänker på var den bor så jättemycket.. Sålänge den får daglig motion och arbete så är den nog nöjd. :)
Var och hur bor ni med er sheltie/ shelties? Hur är de som individer? Är de framåt och tuffa eller lite blyga och små rädda? Berätta gärna om hur era dagar ser ut med motion osv.
Löpsedelsbilden kommer från kennel Hazelhouse
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
En intressant fråga. Kan tänka att trivseln beror mycket på hjur mycket var och en har tid att aktivera sin hund
Alla hundar är ju individer och det beror ju även på hur mycket tid man har att lägga på aktiviteter så att hunden får komma ut.
Trevlig artikel.
Jag gillar Kitten86 svar.
Det finns uppfödare av andra raser som ej säljer hund till Lght, men vem vet att hunden får mer utgång bara för man bor i villa,.,
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Tack så mycket!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Vi bor i lgh och vår lilla sheltis är ute minst 3-4 ggr per dag. Är ute och rastar honom då. En hund som verkligen har energi till tusen.
Jag tycker att många med villa som har "familjehund" bara släpper ut hunden i trädgården och så är det allt hunden får. I lägenhet är det svårare att bli lat.
Med vänliga hälsningar My!
Kolla gärna in min instagram mysvensk där ni kan följa mig och min hund!
Tarzan bodde första 6,5 månaderna hos mig i lägenhet. Sedan köpte jag en villa med ganska stor tomt. Jag tror att Tarzan trivdes både i lägenheten och nu i villan. Största skillnaden är nog för mig.
När vi bodde i lägenhet var jag ute och gick med honom mycket, både i skogsterräng och i bostadsområden. I skogen var det bergigt och mycket klättrande. Men han fick nästan aldrig springa lös. Jag gick ner en hel del i vikt.
Nu när vi bor i villa blir det en längre och en kortare promenad per dag på slät mark. Men vi är mycket ute på tomten där han springer och leker. Det är roligt att se honom rusa omkring där i full fart. Jag rör mig inte lika mycket längre och har gått upp i vikt igen. Jag släpper bara ut honom ensam på tomten när det är kvällsrastning och mörkt.
Inne är det inte så stor skillnad även om villan är större än lägenheten var.
Vi har bott både i lägenhet och i hus. Vi flyttade till hus i Juli 2013 och jag märker ganska stor skillnad på hundarna nu när vi bor i hus. I lägenheten hörde man mycket mer ljud från grannarna och omgivningen vilket man inte tänkte så mycket på då men nu när vi bor i hus är hundarna märkbart mer avslappnade och gladare. Helix hade ganska stora problem på nätterna när vi bodde i lägenheten och ville ofta ut mitt i nätterna och göra sina behov, men detta har slutat sedan vi flyttade till hus och numera sover han som en stock hela nätterna. Antagligen berodde detta på alla ljud som fanns i lägenheten som gjorde det svårare för hundarna att slappna av.
Utomhus är det ingen större skillnad då vi även hade egen trädgård vid lägenheten. Vi går alltid promenader med hundarna, bara släppa ut dem i trädgården räcker inte :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Vi bor i lägenhet med vår kille. Det är absolut inga problem, han trivs hur bra som helst och stör sig inte särskilt på ljud runt omkring.
Vi aktiverar honom mkt både inne och ute. Vi leker och tränar lydnad och trix inne som ute, allt beroende på väder. Men vi gör alltid väldigt mycket saker med honom. Som igår, då började dagen med 2 timmars lydnadsträning blandat med lek med sambon. Sedan en två timmars promenad med en kompis och hennes sheltietik så då var det full fart 2 timmar i streck och sen avslutade vi på kvällen med en timmes kvällspromenad, 2 kortare asfaltsspår och lite lydnadsträning under promenaden. Detta är en lite aktivare dag, våra latare dagar blir det kanske 2 timmars promenad sammanlagt, ca 40 min mental aktivering ex i form av spår, lydnadsträning mm. Sen leker vi även väldigt mkt inne och ute. :)
Han är en väldigt framåt och självsäker sheltie, särskilt om man frågar honom!
Edit: såg nu att denna tråd var 2 år gammal, haha!
Bor i lägenhet både på internat samt "vanlig" lägenhet när vi är hemhemma. Båda mina hundar kommer ut otroligt mycket ändå och enligt mitt tycke så ska väl hunden komma ut lika ofta i lägenhet som i hus? :)
Hemma ska man ändå bara vara lugn, så om man inte bor mitt i stan tycker jag inte det är ett problem med att bo i lägenhet. Vi gör så mycket om dagarna att mina hundar oftast sover som klubbade sälar den tid vi spenderar inomhus :) Aldrig varit några problem för någon utav de.
Vi bor i lägenhet med vår lille kille , det funkar hur bra som helst . Har tillgång till väldigt mycket natur så han blir aktiverad både inne och ute . Finns många platser att släppa honom lös på där vi kan leka och träna . Min är väldigt framåt och inte alls blyg , dock är han lite osäker på andra hundar och skäller gärna på dom . Men det ska vi få hjälp med av tränare .
Vi bor i villa med stor tomt, men vi hade lika gärna kunnat bo i en lägenhet för hundens del eftersom vi ändå motionerar henne ute i skogen. När vi är inomhus ligger hon ändå oftast och sover i vår närhet så hon hade nog inte brytt sig om vi bott i en 2:a. Sen är det så klart en fördel för oss att vi kan låta henne gå ut på tomten och rasta sig emellanåt, men det är ju inte där hon får sin dagliga motion.