Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettgod-morgon-dag-kväll
Läst 904 ggr
Kitten86
0

Åksjuka?

Jayson blir åksjuk av att åka bil vilket gör resande för utflykter mindre roliga för honom. Är det någon som haft samma problem med sin valp/unghund och som har några bra tips för att underlätta?

Vet att det finns åksjuke tabletter och har även hört folk rekommendera Adaptil (lugnande feromon som ska efterlikna det tiken utsöndrar). Någon som testat något av dessa?

Vore tacksam för tips och hjälp.

Zenta52
0

Tarzan, 9 månader, blir också åksjuk. I början skrek och gnällde han, numera är han tyst. Men han dreglar och kräks om vi åker en timme eller mer. När vi åker till brukshundsklubben går det bra trots små kurviga vägar. Det tar bara en kvart att åka dit. Jag hoppas det blir bättre om vi fortsätter med korta bilturer till ställen han gillar.

_Wilma
0

Milla var åksjuk som liten valp. Som tur är försvann det då hon blev lite äldre. Idag åker hon bil helt utan problem.

Då hon hade detta problem testade vi att åka korta sträckor så att hon inte skulle hinna bli åksjuk. Vi var även noga med att hon inte hade ätit precis före resan.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
0

Tackar för tips. 

Jo, jag har också hört att detta är något som oftast växer bort när valpen blir äldre. 

Bilåkning fungerar hyffsat ändå för Jayson, men han dreglar en del. Åker jag till min hundklubb så tar det ca 20-25 minuter med mycket landsväg och sista sträckan, 2-3 km) består av en serie av rondeller ganska tätt inpå vilket inte hjälper honom. Resan dit går ganska bra men resan hem gör honom mer illamående än resan in. Jag låter bli att ge mat nära inpå avresan hemifrån men träning på klubben innebär ju en del godis för belöning vilket då självklart påverkar hemresan också 😕

Vi får helt enkelt fortsätta med lugna, korta turer.

Fiia Magic Paws
0

Har inte läst igenom vad alla skrivit. Men vi hade så med vår lilla kille med. Men det har växt bort! (Det handlar om deras balanssinne det äe ju inte fullt utvecklat). Vi åkte korta små turer flera gånger om dagen. Jag vet inte om du har bur? Jag gjorde iaf så att jag täckte för sidorna på buren (la en filt över) så han endast kunde se bakåt. Jag la även flera filtar som jag "knycklade" ihop i buren det kan göra att de ligger mer stilla och därmed minska åksjukan. Jag la även in ett tuggben och leksak så han fick ett mysigt kryp in. Det hjälpte oss! Hade även adaptil men det har inte haft någon effekt alls. Det är bara att slänga pengarna i sjön, enligt mig.. För vissa kanske det funkar men inte för oss. Min dregglade även kopiösa mängder och det fortsatte ett bra tag efrer han slutade kräkas. (Ursäkta om det blev rörigt, men är så trött har jobbat hela natten) Hoppas det var till någon hjälp iaf!

❤️ Magic Paws 

Kitten86
0

Tackar för infon!

Nej, jag har ingen bur och kan inte ha det i min bil tyvärr heller. Han åker i bilsele, just nu mestadels i passagerar sätet fram så jag kan hålla ett öga på honom. Har också hört att illamåendet har med balanssinnet att göra och att åksjuke problemet växer bort. 

Han dreglar inte jättemycket men man kan verkligen se på hans ansikte att han mår illa. Får se om jag kan fixa så att jag balanserar/stöttar upp honom på något sätt i sätet istället för att se om det hjälper honom….

Han är ju så glad och framåt, något som jag vill att han ska behålla och utveckla, men är ju inte enkelt när han mår illa under bilresor. Bor ju på landet med ca 2 mil in till staden vilket då komplicerar och gör våra utflykter mindre roliga för lillen!

[FridaGenborg]
0

Min förra hund var åksjuk och det växte tyvärr aldrig bort, honom gav vi åksjuketabletter om vi åkte långt. När jag hade honom med på korta sträckor så fick han alltid sitta med fönstret lite öppet så han kunde sticka ut näsan när han ville och det hjälpte för oss, samt ha relativt kyligt i bilen. Det var alltid värst på sommaren så värmen bidrar en hel del. 

Min nuvarande hund har kräkts några gånger på senare tid och jag tror att det kan ha berott på att det blivit varmare så det har gått mycket bättre för oss när vi har ett fönster nervevat åt honom också + köra väldigt försiktigt i svängarna. 

Mina hundar som varit åksjuk har det gått betydligt bättre för när dom fått sitta med bälte än i bagageluckan/bur, eftersom dom då kan ta en nypa friskluft när dom själv vill.

Har man tur så växer det bort! 🙂

Kitten86
0

För er där valpen växt ifrån åksjukan… Vid vilken ålder hände det ungefär?

Tack för tipsen!

Zenta52
0

Tarzan klarade inte alls att åka i sele. Han blev väldigt stressad. När han var liten och åkte i en liten bur i baksätet var han också stressad, skrek och mådde illa. Men när jag täckte över buröppningen så han inte såg ut blev han lugnare och det gick bättre. Nu sitter han i en större bur i bagageutrymmet och kan inte se ut. Där är han lugn, men mår fortfarande illa vid längre resor.

drika
0

Har provat adaptil men inte märkt någon skillnad. Är lite bättre nu än förr men hon blir fortförande illamående men hon sitter i bur och det funkar nog bäst tycker jag. Får se om det försvinner när hon blir äldre..:)

Hälsningar

Fredrika

johannan36
0

Min lillkille var åksjuk i början. Spydde om han ätit innan, annars dreglande. Jag har försökt vänja honom vid att åka bil. Försökt att åka små turer varje dag och undvikt att åka ca 1 timme efter han ätit. Har vi åkt någonstans har han fått följa med även om det bara är för att handla. Nu har han inte spytt/dreglat på ca 1,5-2 månader i alla fall. Han är 6 månader nu.

Det var likadant med min andra vovve när han var liten och vi gjorde så med honom också.

Hoppas det försvinner! :)

Kitten86
1

Tackar.

Vi får fortsätta träna och hoppas på att han växer ifrån det.