Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 3900 ggr
[KakanE]
0

Vilken bilbur?

Vilken bilbur har ni till era Shelties och vilken storlek?

Har börjat titta så smått men har ingen erfarenhet då vi inte haft sådan förut.

Kitten86
0

Här körs det med bilbälte i baksätet 

Men den dagen jag skaffar bil med ordentligt bagageutrymme så kommer det nog få bli en bilbur!

[KakanE]
0

Hur fungerar bilbälte? Det har jag aldrig ens sett på riktigt tror jag bara på webshop. Vi har en kombi och har pratat med en kompis som är polis och min sambo då som är brandman som båda rekommenderar bur rent säkerhetsmässigt om olyckan är framme. Om man har möjlighet såklart :) Sedan kanske det inte fungerar alltid för alla hundar.

Kitten86
0

Sitter ju ungefär som en vanlig sele, sen sitter en stropp från selen som man fäster i vanliga bältesfästet. Sen har jag konstruerat ett skydd som gör att han inte kan trampa loss sig själv 

Finns olika bilselar på marknaden. Det finns en sele som är krocktestad och godkänd, Swedish Allsafe

Använder man sele så ser jag inga problem med säkerheten, känns som om hunden ska slå sig mer fördärvad i bur om olyckan väl är framme, men om både polis och brandman som är van att hantera bilolyckor säger att bur är säkrast så stämmer det säkert. Men en bilsele i bil som inte har möjlighet till bur är ju betydligt bättre och säkrare än lös hund i bil (som allt för många har, tyvärr).

[KakanE]
0

Bilsele verkar ju supersmart! Ja precis, ett problem som också förekommer också är att hunden (eller katten också för den delen) klarar sig oskadd i olyckan men blir skrämd och springer iväg. Då är bur eller sele också till stor hjälp :)

medde
0

Har för mig att använder man en godkänd bur så är det ingen självrisk vid olycka.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Kitten86
0

Jasså, det har jag aldrig hört  Kanske olika mellan olika försäkringsbolag också…

medde
0

#6 Så var det förr i alla fall, Då jag hade mina dobbrar så hade jag ingen självrisk vi.d trafikskada på hundarna eftersom min bur vad godkänd

medde
0

Tror men inte  helt hundra att Agria har ingen självrisk vid skadan om du använder dessa burar i bilen. Mimsafe

Cassii
0

Mim bur eller artfex bur är de enda som jag skulle kunna tänja mig att ha till min hund :)

ziggy 57
0

Hej.Jag köpte en mellanstorlek till min lilla Ziggy förra året och det var årets bästa köp.Jag köpte den genom Artfex skickar med deras hemsidelänk.Kanonbra eftersom man kan bygga ihop den vänster eller högersida och den spänns fast med remmar baktill i bilens säkerhetsögglor. Den är krocktestad vilken en hundbur bör vara vet att även mimburen är det, men jag valde mellan dessa 2 så fastnade jag ändå för artfex kostade runt 2500-3000 men det är det värt, för om det skule hända något så sitter dom säkrare i en krocktestad bur som även går att öppna på sidan också.Men gå in o kolla fick även höra att man skall inte ha en för stor bur för då kan hunden kastas runt i den också. Mycket att tänka på men vad gör man inte för sina små älsklingar.

Lycka till www.artfex.se

[KakanE]
0

Tack för alla tips! :)

Frida.S
0

Jag har Artfex och är jättenöjd med den. Den är väl anpassad till bagageutrymmet, tar inte upp onödig plats plus att den är helt skrammelfri. Dessutom har den evakueringslucka :) MIM-burarna är också jättebra men snäppet dyrare. 

Det som jag dock avråder alla från, just när det gäller biltransporter, är Dogmans burar. De är utställningsburar och är INTE anpassade för att transportera hund i bil. Jag kan bara föreställa mig hur den buren skulle se ut vid en eventuell krock och vad den skulle göra med den stackars hunden som sitter i. Tyvärr ser man dessa burar alltför ofta i bagaget på diverse hundägares bilar.

johannan36
1

Hej! Ni som har två hundar i hundbur, har ni dem i samma eller i två burar? Jag har precis köpt mig en saab 9-3 sportcombi och nu är jag ute i burjungeln och letar… har ju två pojkar i som är ca 38 i mank som jag vill ska åka säkert.

Tacksam för hjälp :)

j_ulie
0

Vi använder också en bur från Artfex, fast i storlek small. Är jättenöjd med köpet. Den känns väldigt stabil och skramlar inte alls. För mig kändes det väldigt viktigt att den var krocktestad.

gizmozorro
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en dubbelbur från Kulltorps pressgjuteri. Måttbeställd.

Susanna