Passar Sheltie mig?
Hej allihopa!
Jag undar om en sheltie skulle passa mig + min familj då ;) Det är såhär att vi har skaffat en jakthund som pappa ska jaga med (jämthund). Både jag och mamma tkr väldigt mycket om hundar och vi skulle vilja ha en "egen" hund som man kan gå agillity med och träna lydnad och så med. Skulle en Sheltie passa oss? Fråga mer om det är något ni undar över :)
Hejsan!
Hur gammal är eran Jämthund ni skaffat? det måste jag fråga innan. Agility är ett utmärkt val om man vill ha en sheltie! Även lydnad passar sheltien bra inom.
Mvh Emelie 

Hej Kajsa_!
Kul att du hälsar på här på sheltie.sajten
En sheltie är både lydig och lättlärd och passar utmärkt till agility. Men innan jag kan råda dig så undrar jag lite om pälsen, vill ni ha en långhårig hund som fäller, för det gör sheltien. Men inte så farligt men iaf… En sheltie kan ha anlag för nervositet och måste då få mkt tid på sig för att stärka självförtroendet. Ett par saker man ska tänka på när man skaffar sheltie;)
Kramar//Carro
Läste just på din sida Kajsa_ att din Jämthund är född i december förra året. Om jag var ni, skulle jag väntat att skaffa en till hund. Tills eran Jämthund vuxit färdigt. [runt 2år brukar man säja att en hund mognar]
Annars tror jag inte det är några problem överhuvudtaget att ni skaffar en sheltie. Tänk bara på att shelties har en del päls och fäller lite (som #2 skrev) Och många shelties behöver även mycket social träning. För att inte bli skygga eller nervösa individer.
Mvh Emelie 

Åh tack får era långa bra svar! :)
Viggo är 6 månader snart. Så jag hade tänkt vänta ca. 2 år till :) Att den fäller gör ingenting :) Okej tack för era tips :)
Ska det vara en hona eller en hane? Eftersom Viggo är en hane?
#4: Det är det svåra valet. En tik löper 2 ggr per år. Det kan göra att en del hanar blir hel tokiga. Men en del hanar klarar inte av andra hanar. Det är en smaksak helt enkelt. Det är den som känner hunden bäst som avgör valet bäst.
Mvh Emelie 

Okej, för så här tänker jag. Hane: Tänk om Viggo och den loss hela tiden.. Min kompis har 3 han hundar och dom slossar. Tik: vet därimot många som har hane+tik. Finns det inte nå spruter som hanen kan ta? Hur många dagar löper dom?
#6: Det är just det jag menar med svårt val. Det kan nästan bli hur som helst, eftersom det är från individ till indvid. Hanhundar brukar däremot inte ofta slåss bara hur som helst. Däremot om man har en mycket dominant hane och införskaffar en till hane. Kan det vara så att den nya hunden känner sig undergiven hela tiden. (mycket ovanligt) men det händer. Hanar och hanar går oftast bättre ihop än tikar och tikar om jag inte minns fel.
Om det finns någon spruta vet jag inte. Dock kan man alltid kastrera hanar. Men jag själv skulle aldrig gjort det om det inte finns medicinska själ, och eller veterinär/uppfödare rekomenderar det. Tikar löper 2 ggr per år. Och de löper i 3 veckor. Sedan finns det tikar även som har förlöp och efterlöp.
Mvh Emelie 

Okej, tack :) Viggo är ännu bara en valp. Så jag har ju några år påmig att tänka :)
#8: Ja, det har du 
Mvh Emelie 

#5, #6 Våran familj Skaffa en Sheltie hanne, Han gillar absolut inte andra hanhundar. Han tål dom inte. Men när vi skaffa den andra hanen vi har nu, Så var han så snäll mot honom. (i börjar var han avis, men det var bara och säga till honom att den andra ska vara med i flocken!) Så gav han sig. Så nu ligger dom och slickar varann. Det var bara det jag ville säga =) Lycka till annars! =)
Att en hanhund skulle vara "elak" mot en liten hanvalp är nog inte så vanligt, så om dom hundarna får växa upp tillsammans så är det nog inga problem! Jag har ju en 6,5 årig hane och har ganska nyss skaffat en liten tikvalp. Han uppfostrar henne hårt men det är ju så dom gör hundarna.
Jag skulle nog tipsa att ni skaffade en till hanhund om ni inte kan lämna tiken eller hanhunden någon annanstans när tiken löper.