tik eller hane?
Vilken föredrar du, tik eller hane? Finns det några fördelar med att ha tik respektive hane? är någon av de mer lugnare?
har alltid tänkt att jag ska skaffa en tik men det kanske är jättejobbigt när de löper?
När det gäller shelties tycker jag inte det spelar så stor roll då det gäller hane och tik. (förutom att tikar löper, och hanar kan precis som alla hanhundar vara intresserade och kan rymma då en tik löper i området.) Hanhundar kan även vara mer självständigare än tikarna.
Om jag skulle välja nu vilket kön jag skulle välja på nästa hund. skulle det vara en hane. Löpningen är enligt mig jobbig. Ronja förändras i beteénde redan 1 månad innan löpningen. (kan bli grinig och vill inte lyda alls!) Men det är från individ till individ. En del tikar förändras knappast något före/under/efter löpningen. Sedan finns det tikar som Ronja då hon löper och är väldigt jobbiga att ha och göra med. Det finns både för och nackdelar med båda könen. Så det är en smaksak enligt mig.
Mvh Emelie 

Jag har både en hanhund och en tik hemma, Frankie och Pyret som nog dem flesta hört talas om:P
Pyret har inte hunnit löpa ännu, när hon kom till familjen för ca en månad sen hade hon precis slutat löpa. Så jag vet inte hur hon blir vid löp:)
Frankie är jättelydig, och lyssnar på en även om det är en löptik i området. När det var avslutning på juniorkursen var det ett allmänlydnadspass som alla med sina unghundar skulle göra. Alla fick gå iväg en och en, givetvis höglöpte en av tikarna just då. Hon fick gå först av alla hundar… När det var dags för hanhundarna och deras ägare att göra provet så var det många av hanarna som stack, som inte alls ville lyssna på sina ägare. Frankie började tugga fradga som han alltid gör när han känner lukten av löptik, men han slutade med det när vi skulle börja testet som tur var. Han brydde sig inte om att löptiken hade varit där, och han fick högsta poäng i alla 12 delmonenten som ingick i testen:) Jag är så stolt över honom! :)
Kramar/Carro

Jag har skött både hanhundar (softis, labradorblandning (då jag var dogsitter) o papillion) och en tik (pudel) och efter vad jag har sett så gillar jag hanhundarna bättre. Har visserligen bara erfarenhet av en tik, men hon var ganska nervös och klännig. Hanhundarna tyckte jag var mer självständiga och tog inte "lika illa upp" om man sa åt dem medan tiken blev mer fjäskig efter att jag sagt åt henne (detta alltså inget elakt utan bara ett bestämt nej).
Men o andra sidan så har jag samma med skolklasser
får jag välja tar jag hellre en pojkklass än en flickklass, en flickklass kan sitta o sura i dagar för att man sagt åt dem att inte prata på lektionen medan sådant ofta glöms fortare i en pojkklass. Men det är klart, det finns undantag till det där också.
tack för alla svar! :) verkar som om det är upp till en själv nu ^^ men jag har fortfarande ingen aning om jag vill ha en hane eller en tik.. ^^
jadu!! jojsan! svar fick du men även massa med huvudbry*fniss*.
Det blir att fundera vidare då!. Men din egen känsla samt vad familjen tycker är viktigt. Det bästa är att följa sin känslan, alla är ju indevider och ingen är den andra lik.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag har ju både tik och hane hemma, visserligen är min tik bara 11 vackor så hon har ju knappast börja löpt ännu. ;) Men mina hane "löper" hela tiden, han är jätte go och kelig men omöjlig när det finns en tik i närheten, då blir han väldigt rastlös. Han är ju inte kastrerad.

Jag vill ha hane… Tikar löper & d gör inte en hane & det är inte bara hanarna som ev rymmer vid löptid finns även många exemplar av tikar som gärna söker partner när dom löper =) Men smaken är ju väldigt olika inte tycker jag sämmre om tikar eller så men jag tycker det sku va lite små jobbigt med löpningen…

Jag vet inte vad jag skulle föredra… Honer dom löper och det är rätt jobbigt, men det finns ju "blöjjer" eller vad det heter =P Hanar dom är jobbiga när dom ska göra revir hela tiden. Men det går ju och kastrera.
haha ja du medde :P det är mest jag som ska ha hunden när jag troligtvis flyttar ut efter nästa sommar :P Men visst kan jag ta å kolla med de andra i flocken ^^
jo, det är ju klart tikar kan ju rusa iväg när de löper också.. svårt val det här ^^
jag har liksom alltid tänkt mig att jag ska ha en tik men nu börjar jag undra.. ^^
Glöm aldrig gå på din egen känsla
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
hm.. ja :P

Jag skulle prompt ha en tik, men ja kom hem med en hane. Så välj med hjärtat och forma hunden efter dejsjälv och inte beroende på könet. Lycka till
då kan vi byta dorota! sune var ju fööööör söt! thihi^^

Ja du Malin..haha, ja drömde faktiskt om att ja tog hem fel hund..nån tik. Kanske var det Ronja?
haha, ja, det kanske det var!
Men du dorota, det kanske är dags nu att göra en tråd om lilla sune? :)