Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1988 ggr
_Wilma
2013-11-28 21:01
2

Klövjeväska

Är det någon här som använt klövjeväska till sheltie? Jag funderar på att ev köpa en till en av mina sheltiesar. 

Vid vilken ålder kan man börja använda en sådan? Vad bör man tänka på då man provar ut rätt storlek? Hur länge ska den användas?

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
2013-11-29 11:02
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder klövjeväska till River och han älskar att bära! Det är viktigt att väskan sitter bra och att man väljer en modell med bra passform som fördelar tyngden korrekt över hundens kropp. Jag använder mig av Ruffwear Approach Pack till River. Lite dyrare väska men värd varenda krona. River har haft sin i flera år nu och den ser fortfarande ut helt som ny.

Jag skulle rekommendera att hunden är ca 12-18 månader när den ska börja bära, så att den är färdigväxt!. När man hittat en bra väska till hunden så börjar man med ca 5% av hundens kroppsvikt och se till att fördela vikten jämt mellan väskans båda sidor! Hunden bär denna vikt i ca 5 minuter, till en början ca 2-3 dagar per vecka. Öka successivt tiden (per promenad/tur) som hunden bär vikten. När det är dax att öka vikten så gör det med några procent åt gången och när du ökat vikten så börja med att låta hunden bära max ca 5 minuter och utöka successivt tiden precis som innan. Fortsätt på detta sätt tills du nått maxvikten eller den vikt du vill att hunden ska kunna bära. Den maxvikt hunden får bära rekommenderas 20-25% av hundens totalvikt.

Glöm inte heller bort att om hunden inte burit väska på ett tag så minska vikten, då hundar precis som oss tappar muskler om de inte gjort övningen på ett tag.

Bifogar en bild på River ute på tur!

Kitten86
2013-11-29 11:02
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det går att klättra med väskan också, säger River!

Kitten86
2013-11-29 11:10
3

Väskan har:

- Y-sele form för perfekt passform, tryckfördelning och för att ge bästa rörelsefrihet!
- "Läkande sömmar" vilket gör väskorna vattentäta
- Påsydda reflexer på väskan
- Fastsytt koppelfäste, så du slipper halsband om du vill/behöver ha hunden kopplad
- Dubbla magspännen som är vadderade. Du kan lyfta hunden i väskan om behovet finns utan att skada hunden
- Sydd i slitstarkt material
-Finns i blå och grön.

Ruffwear har även en annan modell: Palisades Pack, där man kan häkta av väskorna och endast använda selen som den är byggd på. Perfekt för den som är ute och hikar och vill slippa att ta av hunden väskan för att sätta på halsband etc vid stopp t.ex.!

Mycket text och information men rekommenderar verkligen märket 😃

Kacher
2013-11-29 16:12
1

#1 En sån måste jag absolut köpa åt Luna till sommaren! Vi brukar tälta vid en fjällsjö varje år och det skulle vara perfekt om hon kunde åtminstone bära sitt eget torrfoder. *filurar över hur mycket 5% av 8 kg blir…* Nåja, det borde inte bli någon övervikt i alla fall!🙂

_Wilma
2013-11-29 17:21
0

Tack för jättebra information! :)

Jag ska skaffa en åt min sheltie Milla till sommaren.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
2013-11-30 12:20
0

5% av 8kg blir en startvikt med 400g 😉
(8000*0,05=400)

Rekommenderar som sagt märket, är helt underbart och värt varenda krona! Finns ju i olika modeller beroende på vad man vill kunna använda den till…

Absolut! Blev kanske lite mycket info, men vill som sagt bara poängtera hur bra denna väska är!

Kacher
2013-11-30 13:02
0

#6 Tack, då kan hon bära med sig tillräckligt med foder för ett par dagar! 😃 Krisar det så får hon väl leva på öring och röding som oss tvåbenta. 😉

RaindropsOnRoses
2013-11-30 16:07
0

Tycker också att det var väldigt bra info Kitten86! Sparar denna tråd så jag kan gå in här när Ayla är tillräckligt gammal för att testa att bära. :)

Kitten86
2013-11-30 20:16
0

Ja, vikten 400g är hennes startvikt. Maxvikten för henne blir 1,6-2 kg.

Roligt att höra att infon blev bra och förståelig!

RaindropsOnRoses
2014-04-01 17:05
0

Kitten86 vet du vad din klövjeväska väger ungefär? Ayla blev en liten sheltie och väger nu strax över 5 kg. Hennes maxvikt att bära blir då 1-1,25 kg. Räknas väskan vikt in här? Känns som att bara väskan kommer väga 1 kg..

Kitten86
2014-04-01 17:24
0

Ojdå, vilken bra fråga 🤪 Kan ju ta och väga den vid tillfälle för en exakt siffra men tycker inte att den väger speciellt mycket som tom. I all information som jag hittat så räknas inte själva väskans vikt in, så jag har inte räknat med den vid varken start- eller full vikt för River.

Kitten86
2014-04-02 15:26
0

Rivers väska, Ruffwear Approach Pack strl. XS väger 400 g. Jag har dock lämnat in min som ny till skomakaren för hjälp med att förlänga remmarna så att de skulle räcka runt honom så jag kan  tänka mig att väskan i storleken XS orginal väger något mindre än vad min gör. Jag har dock som sagt aldrig själv räknat med väskans vikt i det hunden bär.

RaindropsOnRoses
2014-04-02 16:44
0

#12 tack så mycket för svar! Jag låter nog henne bara bära väskan i början och sen öka så smått. Räknar med maxvikt på 1 kg så kan hon bära en liten den iaf. :)

Kitten86
2014-04-02 17:02
0

Ja, att låta hunden bära endast väskan i början är bra så att de vänjer sig vid att ha något sittandes på ryggen innan man börjar med lätta vikter. Sen är det som sagt bara att börja med någon procent av hennes vikt och sen låta henne bära korta stunder och successivt utöka tiden hon bär. När du sedan ökar vikten så minska tiden igen och utöka den sakta som innan.

Blev det en Ruffwear väska även till din Ayla?

Lycka till med träningen!

RaindropsOnRoses
2014-04-02 17:18
0

Jag har inte köpt någon ännu. Hon är bara 8 månader än så länge så köper den nog efter sommaren när hon har vuxit färdigt ordentligt i kroppen också. Men är väldigt sugen på en ruffwear approach pack!

Kitten86
2014-04-02 17:21
1

Haha, okej. Ja, då har du lite tid på dig att införskaffa en väska till henne. Rekommenderar som sagt väskan starkt men det beror ju på vad man själv tycker och är ute efter.

Kan tipsa om att kika på blocket. Ibland dyker det upp någon där har jag sett. Då får du den till ett lägre pris 😉 Annars säljs den bl.a hos Animail.