Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettsheltiens-egna-personlighet
Läst 1730 ggr
Sheltie1
2014-04-24 03:35
1

Skaffa sheltie

Hej jag funderar på att skaffa en sheltie till sommaren. Något som är bra att veta om den?

hund_katt
2014-04-24 10:46
1

kolla upp hundens föräldrar och övrig släckt efter eventuella sjukdomar. förekommer ju en del ögonsjukdomar på sheltien. hittar du en valp med föräldrar (även andra släktingar är ett plus) som har röntgade höfter (och även armbågar är också ett stort plus).

annat som är bra att veta är att det är världens härligaste hundar 😍

följsamma, lyhörda, lättlärda, arbetsvilliga, låg jaktinstinkt.. vad mer kan man drömma om hos en hund :D om man nu inte ska ha en hund till jakt då ;)

de har ju lätt till skall, som man kan träna bort. de flesta shelties, som jag märkt, är inte som t.ex. spetsar, och skäller för ingenting. sheltien(som jag märkt på de jag hört/träffat) kan skälla om någon kommer, och vill uppmärksamma sin husse/matte, eller när sheltien leker.

hoppas du hittar en underbar sheltie! :D

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

_Wilma
2014-04-24 10:55
1

Svår fråga! 😉

Såg i ett tidigare inlägg att du sökte efter bra uppfödare. Har du fått kontakt med någon? Uppfödaren kan ibland se rätt tidigt vilken mentalitet valpen har och vad den eventuellt skulle kunna passa till.

Vad har du för planer med din valp? Agility? Rallylydnad? Bruks? Utställning?

På hunddata kan man ta reda på lite om föräldrarna. Där finns resultat på officiella tävlingar, ögonlysning, HD mm.

http://kennet.skk.se/hunddata/

Lycka till! 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Sheltie1
2014-04-24 13:01
1

Jag har tittat på Fornbros kennel. Jag kommer nog att gå på agility, men inte tävla särskilt mycket. Ska titta vidare. Tack för hjälpen!

Sheltie1
2014-04-25 03:22
0

En liten fråga till. Vad menas med att en hund har HD grad A?

_Wilma
2014-04-25 07:39
1

Det är bra att ha HD grad A! Det betyder att då hunden röntgades hade den helt normala höfter.

Här kan du läsa mer om HD 🙂

http://www.skk.se/uppfodning/halsa/halsoprogram/kontroll-av-leder/

Kitten86
2014-04-25 10:16
1

Bra att veta är också att om hunden även fått sina armbågar röntgade så benämns det ED där 0 är helt fria. Fria ögon benämns U.A.

För att se om hunden genomgått MH eller BPH så kollar du under "tävling" alternativt på avelsdata (man registrerar ett kostnadsfritt konto och loggar in) under mentalbeskrivning.

Tjalleman
2014-04-25 14:13
3

För mig är det viktigt att få veta om förädrarna är skotträdda ,hur tillgängliga är dom och hur lätt till skall har dom.Ögonsjukdomar gärna höfter (tyvärr är det rätt många som inte kollar detta då det inte är ett krav för rasen)

Duktiga uppfödare har oftas koll på hur valpen kommer bli storleksmässigt för om man brinner för tex utställning så skulle det ju bli väldigt tråkigt att få en valp som kommer att bli för stor,storleken är ett problem i rasen så vitt jag vet är det den enda rasen som kan tävla i alla storleksklasserna i agility, small medium och large har själv haft en hane på hela 47 cm (som jag älskade) Nu har jag en på 42 cm och en på 37 cm

Lycka till med din ev blivande valp.Sheltien är en underbar ras.

Kitten86
2014-04-25 15:27
0

Jag kollar linjerna bakåt: vilken typ de är av (brittisk el. amerikansk), mentalitet och ev prov på detta (MH el. BPH), hälsostatus (ffa fria ögon bakåt flera led på båda sidor men gärna även hd och andra tester). Sen skulle jag kolla med uppfödaren hur föräldrarna är som individer, hur arbetsglada och tillgängliga dem är t.ex, hur lätt de har till skall osv. Var öppen mot uppfödaren med vad du önskar göra med din sheltie och vad du vill ha för kvaliteter! Då kommer du att kunna få bästa möjliga hjälp till att finna den rätta sheltien för dig, helt klart!

Det stämmer att rasen har en del problem med sin storlek och varierar stort, lite OT är att detta beror på att man tidigare (2:a världskriget) blandade in collie i rasen. Detta gör att 2 "perfekta" individer ändå kan få för stora valpar. Är du intresserad av utställning så behöver du även en hund med rätt öron då dem är sheltiens "akilleshäl". Vad gäller storlek så har jag själv en på ca 47 cm och som tävlar i Large inom agility och en valp på 6 månader som troligtvis blir ca 39 cm.

Lycka till på din jakt efter den rätta sheltien för dig! En toppen ras att dela livet med 😃

Sheltie1
2014-04-25 16:22
0

Tack! Om vi skaffar en hund blir det absulut en sheltie! En fråga…har ni era(n) sheltisar i bur i bakluckan eller sele. Vad tycker ni är för och nackdelar med båda sakerna, jag tycker det är väldigt svårt att välja ;)

_Wilma
2014-04-25 17:14
0

#9 Jag har en bur som avdelad vid mitten. Det passar bra då vi har två sheltiesar. :) Jag har ingen erfarenhet av sele/ säkerhetsbälte.

Kitten86
2014-04-25 20:50
0

Roligt att du framöver tänker skaffa dig en sheltie 😉

Jag har mina i bilsele i baksätet. Detta beror på att mina trivs bättre i baksätet och att jag inte har någon bil med sådan backlucka som jag kan ha en bilbur i. Skulle nog personligen säga att det beror på hunden (t.ex en åksjuk(känslig hund brukar fungera bättre i bilsele än i bur i bagageluckan) och på den bil du kör, om du kan ha en bilbur bak eller inte… Men sen vill ju inte alla att hunden ska ta upp en plats i baksätet heller medans vissa har barnvagnar etc och kan inte låsa upp utrymmet för en bilbur i bagageluckan.

Tjalleman
2014-04-26 21:22
0

Jag har en combi med delad bur.Tycker att dom kan få ha ett eget litet utrymme.Mina hundar är ofta i sina burar och det är skönt att kunna ha bakluckan öppen tex på brukshundklubben .

Har ingen erfarenhet av bälte direkt men det funkar säkert bra .

Sheltie1
2014-04-27 02:31
0

Okej Tack för alla svar!