Udda namn?
Har ni några udda namn på era hundar? Är namnet något ni hittat på själva eller hur kommer det sig att din hund heter just vad den heter? Eller har du kanske hittat et namn som du egentligen skulle vilja att din hund hade, eller kanske ett namn som du reserverar för din nästa hund?
Jag kan börja:
Min första egna hund hette Zalo, en dvärgpudel. Han var döpt till detta av uppfödaren och på grund utav att jag och familjen (fick han när jag var liten) inte kunde komma överens om ett nytt namn så fick han heta det, då hade ingen av oss bestämt namnet. Ett bra namn att ropa på hunden, även om man ibland fick höra frågan "är han döpt efter Ola Salo?"
Min nuvarande hund heter River, sheltie. Ett namn som jag hörde i en berättelse om en hund som min mammas ena bekanta hade för länge sedan. Och namnet fastnade. Tycker det passar bra på min kille, och inget namn man hör någon annan ropa 😉
Annars gillar jag bla. Edwin, Eros och Minus.
Min valp heter Tarzan efter min barndomsidol. Jag såg filmerna, läste böckerna och serietidningarna på 50-talet.
Min vuxenhund Vira är döpt av uppfödaren. Hon heter officiellt Vira Blåtira efter en läskedryck.
På 50-talet köpte mina föräldrar en schäfer som de döpte till Zenta. Vet inte var namnet kom från. Zenta skulle gå till djurförsök men han som skulle leverera schäfrarna dit åkte först runt och försökte få dem sålda för några tior styck. Mina föräldrar köpte Zenta och vår granne köpte Klang.
Dizzy har sonen bestämt, mitt enda kriterium var att det skulle vara på D
Detta eftersom vår första hund - en omplacerings New Foundland på 10 månader hette AMIGO - vi behöll namnet
Vår nästa hund, dalmatiner, fick namnet BUDDY av oss
Tredje hunden, dalmatiner, fick namnet CLIFORD av oss
Vi ärvde en gammal dalmatiner flicka 13,5 år hon hette LUCY - fick behålla det.
Dizzy, sheltie, då var 10 månader och hette Alva i förra hemmet och Qamar i stamtavlan - det fick då bli DIZZY
EXTRA heter i stamtavlan Lyckoskallets Extra Allt, så uppfödaren har bestämt namnet 😉 (det är jag som är uppfödaren). Som ni ser har vi en tanke med det här.
Namn jag funderar på till nästa hund, när det nu blir, är FIALOTTA 😃
Ni har verkligen valt ovanliga namn. :)
Vi har bara haft vanliga namn på våra hundar.
Vår första hette Tessan, ett förslag som familjen enades om.
Wilma och Milla gillade vi helt enkelt. I efterhand kan jag tycka att de låter för lika för hundarna. Båda kommer när vi ropar Milla eller Wilma. 😉
Sajtvärd på Sheltie IFokus
#3 fast även fast mina hundar inte har hetat eller heter liknande namn så kommer de när jag ropar på den andra - tror helt enkelt de är rädda att gå miste om något gott 😂. Enda gången Dizzy inte kommer är när jag tar fram kloklipparen och ropar…
Min sheltie heter Ayla efter en person i en av mina favoritböcker. Trivs bra med namnet då det är vackert och lätt att ropa. Nästa hund ska få heta Otilia, antingen en blue merle sheltie eller en svart dvärgpudel tänker jag mig. Vi får se :)
Vår kille heter Damien. Det var sambon som kom på det. Egentligen ville vi att han skulle heta Damen(engelskt uttal) men som ni förstår skulle han troligtvis fått heta det svenska utallet av det namnet då 😂 Men vi brukar kalla honom för det ändå. :P
Det verkar dock som om de flesta ogillar hans namn och varje gång vi berättar vad han heter säger folk trevande "jahhaa🤔" och sen kallar de honom för nått annat istället, typ sötnosen och i stort sett alla över 40 tror att vi döpt honom efter ungen i The omen och tror alltså att han är döpt efter satans avkomma 🤐 hehe. Men det är enbart ett sammanträffande.
Så, än så länge enbart jag och sambon som verkar uppskatta namnet då, hehe.
Är Breeze ett ovanligt namn? Det heter ju min lille kille :)
Hedda heter den äldsta men de andra två har rätt så vanliga namn:)
Hälsningar
Fredrika
#9 Hedda heter min dotter ❤️ 4½år gammal!
Min första hund hette Nicko han var 8 månader en omplaceringshund så ville inte byta namn
Hund nr 2 hette Tjalle ( Queensborn Tjalle) även han en omplacering på 11 månader
Hund nr 3 heter Peppsi han är också en omplacering han kom till mig när han var 16 månader
Hund nr 4 heter Levis (Svansboden´s Sit Tibe Terra Levis)
Hade tänkt att när jag köpte Levis så skulle jag kalla honom för Cider eller Citrus jaja det får väl bli på en annan hund i framtiden 👍
Alla verkar verkligen ha udda namn på sina hundar, och jag kan sannerligen säga att jag inte hört något av namnen på någon annan hund (ännu) förutom namnen WILMA och PEPSI.
Jag har inte träffat någon BILLY än men kan tänka mig att det är ett vanligare namn som folk tänker på när de ska döpa sin hund, precis som namnet Wilma var vanligt (iallafall för ett par år sen).
Man vill ju gärna ha ett ovanligt namn och samtidigt något med tanke eller så bakom. FIALOTTA tyckte jag var ett roligt namn, även om det för mig känns mer som ett smeknamn 😃 Hört talas om en som döpt sin hund till GISSA och en annan som funderade på att döpa sin hund till KÄRRINGEN. Lite roligt men absolut inget som jag skulle döpa någon hund till.
Fler udda/ovanliga namn som någon har på sin hund (eller annat husdjur)?
Jag har inga udda nam på mina djur… förutom möjligen på ena katten som heter Elva, hon är mitt elfte husdjur och fick namnet på så vis. (Också i kombination med att jag tidigare tyckt att vita devon rex, som hon är, såg ut som älvor.) Billy… det var ju ett jättebra namn på en sheltie. :-) Borde vara ett vanligt namn, men jag känner inte till någon fler.
#12 Fialotta är ett vanligt smeknamn i vår familj - ett kärleksfullt "extranamn" på de flesta flickorna!
Jag har även (dock endast hörsägen) hört om en hund som heter FIKA.
"Kom Fika" på träningarna kan väl lätt bli till "jaså fika redan?" 😂 Måste erkänna att jag älskar det! Gissa tycker jag också om !
Min första hund, en cavalier, hette Cabbo. I stamtavlan hette han bl a Cabriolet.
Hund nummer två, också en cavalier, hette Gizmo. Efter Gizmo i Gremlins.
Hund nummer tre, en cavalier, heter Zorro. Efter han med svärdet. Ville ha en snäll hjälte (Gizmo i Gremlins var ju väldigt snäll)
Hund nummer fyra, en sheltie, heter Ziina. Ville ha ett namn på Z och det skulle vara en snäll hjälte. Tänkte då på krigarprinsessan Xena och så blev det en svenskare stavning. Två II för att det ska uttalas med långt I.
Hund nummer fyra, en sheltie, heter Zophia. Ville även här ha ett namn på Z. Kallar Ziina för prinsessan så jag tänkte mig ett prinsessnamn.
Susanna
Min första hund hette Oppius när vi fick hem honom och han fick behålla det namnet, men med tiden blev det Oppe. Kanske lite konstigt namn, men så fick det bli 😉
Min nuvarande heter Pussel, jag vet inte om det är så vanligt hundnamn men min sambo gav det som förslag. Anledningen till namnet var att vår valp hade massa små fläckar över hela kroppen och sambon tyckte att han såg ut som ett Pussel haha. Så fick det bli, men det finns många människor som är fundersam över namnet 🙂
#7 Min första egna hund som jag köpte i slutet av 70-talet hette Billy the Kid och kallades för Billy. Han var en liten tuff norwichterrier.
Wille, för jag har alltid velat att mitt barn skulle heta det i framtiden. Min hund blev som mitt barn, älskar honom mer än allt annat ! 🌺
Han har även massor smeknamn:
Wille, Willber, Willson, Willgot osv haha
Min hund heter ju Ivan, inte så hemskt ovanligt, men när jag tänker efter har jag faktiskt aldrig träffat en hund tidigare som heter så ;). Tycker att ryskklingande namn är snygga och Ivan ser ut som en liten polarhund tycker jag, så det passade honom med ett namn som förknippas med kyla och norra halvan av jordklotet :P. Sedan kallas han ibland även Ivan den förskräcklige, men det var inte riktigt avsikten ;)
#16 Vad roligt, jag kände en häst som hette Oppe! Även det var en förkortning av hans "finnamn". #17 Jag var faktiskt på väg att skriva att jag inte hört om något djur som heter Billy sedan 70-talet. ;-) Kanske hade rätt i det då. :-) #19 Ivan är jättefint på en blå sheltie! Vår husse brukar kalla hunden för "Ivar" för att han är så ivrig, tycker egentligen att det är ett rätt trevligt namn också.
#20 Jaså? Det är första gången jag hör någon mer som haft det namnet, kul! :D
#10 Vad fint:D<3 Min vovve är snart elva som har det fina namnet:)
Hälsningar
Fredrika
#21 Ja, jag trodde nog aldrig heller att jag skulle få höra ("höra") Oppe igen. :-)
Jag har nog inte så ovanliga namn på mina, förutom då kanske Espira som jag bara fick för mig . Lekte med bokstäverna i de andra hundarnas namn (de jag hade då och som då var släkt till Espira) och gillar bokstaven E. De andra heter/har hetat Emma, Astor, Pepsi, Apollo, Cayenne, Casper, Zebbe, Lisa och Bart (Simpsonssyskonen).
Espira var fint påhittat! Det hör inte riktigt till ämnet, men jag råkade ha flera djur i rad som hade bokstaven L i sina namn, så nu har jag lite dille på att det ska fortsätta. :/
Espira var ett fint namn och Cayenne var udda!
Ibland vill man ju gärna hålla sig till ett tema eller ge liknande/ matchande namn 😉 Har en bekant som har drickasorter till namn på sina hundar! Än så länge har hon en Fanta, Pepsi och Zingo. Hon har även haft en som hon döpte till Champis 😃
Det här med namn är roligt men kan också vara klurigt…!
Min Peppsi heter Hättornas Billy och jag känner en som har en sheltiehane som heter Billy 😃
Min trefärgade heter som i sitt stamnamn, Lewis. Han fick ha kvar sitt namn då han var 3 månader då vi hämtade honom, de var fint också. Flera hundar/shelties heter liknande, Levis, men har inte sett/hört nån med engelskt uttal Lewis. Funderade annars på Zack till Lewis :-) Med den lille sobel funderade vi på Leo, Leon, Nonne och Mio men valet föll på Mio. Leo hade annars passat då han ser ut som ett lejon nästan :-) Andra hundar i släkt som somnat in Filip och Nalle samt en border collie Mitzie, som jag kommer ihåg namnen på nu. Bella och Daisy också :-) vissa av dessa namn kanske inte är så udda då :-)
Tack #25 och #26!:)
Min tik heter VILNA. Har inte hört nån annan hund som heter så.
Vet inte heller hur jag hittade på namnet, det bara kom :)
Sen har jag ju en lista på namn som jag gillar:
Yuki, Piuha, Viuhti, Rima, Helka, Hippi, Etta, Riiga
Låter säkert konstiga, men jag är ju finsk, och vissa är ord som är något :)
#30 Vilna var mycket fint, och ovanligt! Gillade många av dina andra namn också. … skönt att veta att man inte är ensam om att hålla sig med namnlistor…
Vilna är verkligen ett fint och ovanligt namn. Har aldrig hört det förut!
Vissa andra namn på din lista är också fina. Är alla namn på din namnlista tiknamn (svårt att veta för en som inte förstår finska)?
Självklart finns en namnlista även här. Jag kan ibland tänka när jag hör ett fint/udda hundnamn att "det måste jag bara komma ihåg till framtiden" 😉
Vissa kommer man ju ihåg och några finns på en sparad lista. Man vet ju aldrig när man behöver insipration…!!
Vet inte om det är särskilt ovanliga namn, men två av mina shelties heter Frankie och Love. Haft några katter med namn som kanske inte är dom vanligaste; Tossan, Groggy, Vildis, Erika, Vicky, Bokhyllan och Smör. Dom två sistnämnda namnen kom lillebrorsan på. Hade även en kattunge som vi senare sålde, han kallades för Flötis av en kompis till mig. Han fick senare heta Tiger i sin nya familj.
Vår curlycoated retriever heter Pelé, ett namn man nog sällan hör någon annan ropa efter sin hund ;) Pappa kom på det pga sitt stora fotbollsintresse; en rätt så känd fotbollsspelare heter Pelé. Vår lilla sheltievalp heter Svea. Det är faktiskt väldigt många som hajar till då man berättar att det är hennes namn. Trodde att det skulle vara vanligare. Det kan ju nog vara för att vi bor i Finland haha ;)
Aldrigt hört någon döpa ett djur till Pelé förut 😉
Svea har jag aldrig hört på en hund, men på katt ett par gånger!
#32 Japp, alla är tik namn :)
Då har jag det på det klara 😉
Röja hette från början Twix (det var det första jag döpte henne till) men tyckte inte alls hon passade i det så vid 10 månader fick hon byta namn till Röja. Hon är väldigt Röjig, springig och har sönder allt ;) I stamtavlan heter hon Belger du Nord Camborn.
Lexie är döpt efter Lexie i Grey's Anatomy serien. :) Valde mellan Izzie, Lexie & Grace. Men Lexie passade bäst i Lexie. I stamtavlan heter Tooniefield's Hollyofhazel.
Fin bild på dina flickor!
#39 Tack!! 🙂
Min sheltie kille heter Sigge, inte alls ovanligt.
När jag skaffar nästa hund ska jag ha en tik som ska heta Criga eller Nikita :)
❤️ Magic Paws
Min sheltie heter Zita. När vi skulle hämta henne satt jag och pappa och skrev ner massa namn. Sen när vi hämtade henne kollade vi vad som passade och vad hon reagerade mest på. Hade velat att hon skulle heta Kiara, men hon reagerade mer på s-ljudet och då fick de bli Zita då hon tränas en del och vill att hon ska reagera snabbt :)
Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker medarbetare cockerspaniel ifokus
Mina hundar heter Bonnie och Mikko.
Bonnie heter bl a. Tabu i stamtavlan och kallades för det av uppfödaren, men det tyckte inte vi om. Namnet Bonnie blev det för att vi en gång träffat en väldigt trevlig vorsteh med det namnet, det fastande liksom, plus att det är lätt att ropa.
Mikko heter bl a. Skuggi i stamtavlan (ångrar lite att jag inte höll fast vid det). När jag hämtade honom velade jag mellan Kiwi och Kes men efter en vecka eller två hade jag fortfarande inte bestämt mig. Han liknande en lite rävunge, och då blev det Mikko till slut.
Så fina bilder ni lägger in! 🙂
Efter många filmer så dyker namnet strix upp i eftertexterna, kanske ett produktionsbolag? Hur som helst föll jag för det, tyckte det var fint och ovanligt? Så min hund heter strix :)
tänkte att nästa hund vill jag döpa till något.. häftigt.. som något av Djävulens alla olika namn(Lucifer, Fan(skulle dock aldrig döpa hunden till Fan xD) eller Mephistopheles, Djävulens sanna namn enligt filmen Dark Shadows 😃), eller djävul på engelska, Devil. eller något annat 'ont' namn. fastnade för Shadow, då namnet är med i titeln på min favvofilm(Dark Shadows) och för att det är åt 'onda' hållet :)
*Onda tankar* 😈
xD
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
#26 va kul! Jag har också en vän som döpt sina hundar efter läskedrycker. :) hundarna heter nu champis (cocker spaniel), zingo (bordercollie) och ginger ale (sheltie, kallas ginnie).
#47 😃
Vad många roliga och ovanliga namn!
Vi började med ganska vanliga namn på våra hundar, de två äldsta heter Selma och Cesar (keeshonds)
När tredje hunden var på intåg så gav min pappa ett krav: om vi skulle ha en hund till skulle han bestämma namnet. Så det blev Aragorn.
När min Sheltie kom in i mitt liv förra året, min första helt egna hund, så var funderingarna många. Hon hette Pearl i stamtavlan och kallades Pärlan av uppfödaren. Men jag ville ha något tuffare, det blev Athena.
Yngsta hunden i familjen,som är min mammas, kom till oss när hon var 4 månader så hon fick behålla sitt namn: Sansa.
Vi har alltid haft mycket film/TV inspirerade namn, har en katt som heter Gandalf och en som heter Rango. Det ovanligaste namnet har jag nog på hästen: X-son. Älskar det namnet, har sätt det förr men sällan med den stavningen.
Är lite inne på att min nästa hund ska ha ett namn på A, då mina två senaste hundar börjat på det! (Aragorn och Athena)
#49 Sansa var snyggt!
Många som har udda namn på sina djur!
Sheltien jag hade hos min mamma (som hon fortfarande har) heter Jum-jum. Det var namnet han fick från uppfödaren men vi gillade det verkligen. Jag gillar när uppfödare döper hundarna till namn som faktiskt är namn. Känns skitlöjligt att döpa dem till en pretantiös mening. Min och min sambos hund som är en adoptivhund av okänd stamtavla heter Idefix, vi valde det då både jag och min sambo är fans av Asterix och Obelix:)
Med vänliga hälsningar My!
Kolla gärna in min instagram mysvensk där ni kan följa mig och min hund!
Jum-Jum var ett gulligt namn 😃 Idefix är ju också ett roligt namn. Har en kompis vars häst heter Asterix, en del av hans registrerade namn och hans tilltalsnamn!
Jag har inte haft speciellt ovanliga namn på mina hundar egentligen. Vår första papillontik döpte jag till Maja. Hon hette egentligen Perlygates Merry Go Round och det kan man ju inte gärna gå runt och ropa! Vår andra papillontik (dotter till Maja) döpte jag till Ayla efter en av karaktärerna i Grottbjörnens folk. Vår nuvarande lilla sheltietik heter egentligen Laipos Copper Silk men kallas för Luna. Jag sökte på skotska hundnamn (eftersom Shetlandsöarna tillhör Skottland) och fastnade för namnet helt enkelt. 🙂
Min dvärgschnauzer heter Ixxi, ett random namn jag kom på. Mikes seniorhund heter Digger och så har vi en Apache och en Frodo.
Jag älskar ovanliga namn! Har en kalv som heter Maybelline efter sminkmärket för att hon hade så intressant teckning i ansiktet. :)
Skulle vilja döpa en tik till PimPim som godiset, det känns ovanligt. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Roliga och udda namn 😉
Min hund heter Crazy, har aldrig hört någon annan hund heta det 🙂
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Det var sannerligen udda 😉
Haha jag vet en som döpte sin hund till ohyra… Kulltemat var o, så hon heter egentligen oh-yra, kallas för yra. Men tyckte det var lite udda och roligt:p
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Påhittigt!
Vår första hund var en svart mellanpudel, uppfödaren hade tema "serier" och det var O-kullen. Familjen enades tillslut för Oliver från Oliver och gänget. Han hade en brorsa som hette Obelix och en syster som hette Ofelia.
Vår andra hund var en Lancashire heeler som var en omplacering. Han hette enligt stamtavlan Greatest Gigolo och kallades för Giggen. Smeknamn på det blev Pigge.
Min man och jag har nu skaffat en sheltie som heter Gizmo. Namnet kom vi fram till för att en person trodde att svärföräldrarnas hund Cosmo hette Gizmo. Vi tyckte att Gizmo var ett jättebra namn och bestämde oss för att när vi skaffar hund så ska han heta Gizmo. Ropar man nu på Cosmo eller Gizmo så kommer båda :)
Min moster hade en hund som hon kallade Bimbo. Hon tyckte att det skulle vara kul att ha en hund som kom när hon ropade ut Bimbo. Hunden liknade dock inte alls någon bimbo.
Bimbo var verkligen ett udda och ganska roligt namn på en hund!
Både Pelé och Pimpim var roliga namn på en hund 😉
Jag vet inte riktigt om det är ett så ovanligt namn, men min lilla sheltie heter Wille. Han är döpt efter ''Ville'' i - Livet enligt rosa -
en serie jag älskade som mindre, jag tyckte Ville var jätte snygg då och var helt förälskad i honom. Tyckte även namnet var fint men lite tråkigt med enkel v så fick bli ett stiligt namn Wille :) haha
Skulle väl inte säga att Wille är ett jättevanligt namn, iaf inte på hund 😃 Alltid roligt när det finns en tanke bakom som anknytningen till din favvo serie som yngre…
Haha vilket roligt sammanträffande… En kompis till mig har två Prazsky krysarik, en hane och en tik. Dom heter Bimbo och Gizmo, haha! Har alltid tyckt att dom haft coola namn 😉