Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 2407 ggr
Sandraerikss
2014-04-29 22:08
1

kastrera eller ej

Att kastrera eller att inte kastrera. Hur har ni gjort med era hundar och varför? Tänker nu på dom som inte används till avel, annars är ju svaret rätt uppenbart " för att kunna få valpar " :)

VildaVittra
2014-04-29 22:11
0

Jag har ingen sheltie, men däremot en kastrerad huskyhane då jag har flera tikar, bor smått och inte vill ha valpar på dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

molam
2014-04-29 22:14
0

HAr heller inte Sheltie, vi har beardisar, 3 hanar och en tik ingen är kastrerad elr steriliserad däremot ska vi testa chippa fyra åringen då vi bor i hög hus och om en tik löper vare sig det är vår gamla eller nån som löper ute på promenaden som han bara känner lukten av så matvägrar han i flera dagar och går ner massor i vikt x-x så funkar det kommer han blir vår första kastrata genom tiderna

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Mapel
2014-04-29 22:23
2

Nu är min hund enbart 10 månader men vi kommer inte kastrera om det inte finns något tydligt skäl till detta som att han får jätte jätte stora problem med tikar som inte går att lösa med träning. Känns onödigt att kastrera om det inte behövs, är ju ändå ett kirurgiskt ingrepp. Dessutom får de ofta sämre päls, har lättare att gå upp i vikt och sådär så då känns det ju ännu mer ovärt. Men det är bara min åsikt :D

alex.dog94
2014-04-30 07:24
1

Min sheltie e bara 5 månader men han vill jag inte kastrera om de inte skulle vara så att han mår dåligt osv när tikarna löper. Vår collie är kastrerad dp han blev så galen när nån i området löpte så han inte åt o gick ner i vikt o blev jättestressad. De funka med chipkastrering först men andra gången funka inte de så då kastrera vi honom. Han är likadan i sättet men att han slippr de jobbiga perioder na för honom. Dock fick han extremt mycket mer päls de e så tjockt att man knappt kan borsta igenom det o inte lika blank päls. Han blir så himla varm så vi klipper ner han o de trivs han bättre med för då kan han röra sig fritt o slipper bli så varm.

josefinb
2014-04-30 08:17
0

Jag kastrerade min tik i torsdags pga livmoderinflammation. Hade hon inte fått det efter detta löp så skulle jag ha kastrerat henne iaf pga hennes jätte jobbiga skendräktighet :)

Kitten86
2014-04-30 10:39
0

Jag har haft olika typer av hundar men alltid hanar och aldrig tikar. Jag ser ingen anledning till att kastrera hanhunden om hunden inte mår dåligt/ blir stressad eller liknande runt löpande tikar. Mina hanar har alltid fungerat bra runt tikar och då har jag aldrig sett någon anledning till det.

Vet inte hur jag skulle ställa mig till sterilisering på tik. Om en tik inte är tänkt att gå i avel så skulle jag nog överväga sterilisering. Detta med tanke på att tikar löper hög risk för livmoderinflammation, en risk som ökar med åldern…

hund_katt
2014-04-30 12:21
0

har ingen sheltie, men en Golden. han skulle vi inte kastrera p.g.a att vi använder honom i jakt. det finns en risk, och en chans. chansen är att han slutar tramsa, risken är att han blir för lugn, och blir sämre vid apporteringen(när han inte tramsar då ;) )

han har dock inga problem med löptikar(förutom att han försöker para sig, även om tiken inte är i höglöpet, så har vi en tik-kompis som är för snäll, och inte säger ifrån om han försöker, även om hon inte är i höglöpet. som tur är matvägrar han inte. en gång var han lite sådär med maten, men han åt när man sa till.

så.. skulle vi kastrera en hund(om det inte är för t.ex. livmoderinflammation) skulle vi först bara ta kemisk kastrering, som försvinner efter 6 månader, och se hur hunden blir av det, blir det bättre, så kastrerar vi honom permanent. blir det dåligt, så låter vi hans juveler sitta kvar ;)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

_Wilma
2014-04-30 19:33
1

Intressant diskussion! 🙂

Jag har två tikar som inte är kastrerade.

Det finns flera orsaker. Ev ska någon användas i avel, men oavsett det hade jag inte kastrerat dem i förebyggande syfte utan anledning.

Här är några för och nackdelar med kastrering av tikar:

Positiva effekter: 

¤ minskade problem med skendräktighet

¤ minskad risk för livmoderinflammation (förutsatt att ingen ovarievävnad kvarstår)

¤ minskad risk för juver- och livmodertumörer (vid tidig kastration, innan första löpet)

Negativa effekter: risk för…

¤ urininkontinens

¤ lägre ämnesomsättning och därmed ökad risk för övervikt

¤ pälsförändringar

Min förra tik var inte kastrerad och fick livmoderinflammation vid ca 8 - 9 års ålder, så då tog man bort livmodern. Det enda negativa jag märkte var pälsförändringar. Hon fällde inte som tidigare efter löpen, så pälsen blev enormt tjock och svårskött.

Källa:

http://stud.epsilon.slu.se/2516/1/Bo%C3%ABthius_H_110419.pdf

Sajtvärd på Sheltie IFokus

_Wilma
2014-05-01 08:12
1

Så här tycker SKK angående kastrering av hundar…

http://www.skk.se/om-skk/regler-policies-och-lagar/sa-tycker-vi/kupering/

VildaVittra
2014-05-01 08:18
2

#9 Återigen bevisar SKK att de inte har hundarnas bästa i åtanke.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fruset blåbär
2014-05-01 10:10
0

#10 hur menar du nu. Förstår inte riktigt din tankegång så du får gärna utveckla den.

VildaVittra
2014-05-01 10:22
0

#11 De jobbar inte för att förhindra att olämpliga individer förökar sig eller att olämpliga blandraser kommer till världen.

1. Om man vill kastrera en stressad individ då det kan leda till att den blir lugnare, är det lämpligt avelsmaterial att bibehålla intakt?

2. Om man kastrerar för att man har både tikar och hanhundar. Tror de verkligen att ägarna aldrig blir sjuka och då inte kan ha full koll, eller att hanhundar inte kan ta sig igenom väggar till löptiken? För min del hade det kunnat sluta i en husky-kamphundsmix, vilka tror du skulle vara intresserade av att köpa en sådan blandning och tror du att kamphundens kamplust är bra att kombinera med huskyns självständighet och jaktlust?

3. Om jag som ägare aldrig vill ha valpar på min hund, ska jag då behöva stå ut med exempelvis löp om jag inte vill bli "bestraffad" av SKK?

_Wilma
2014-05-01 12:47
1

#12 Jag tycker att du misstolkar SKK. Det de vänder sig mot är en rutinmässig kastrering där ingen direkt orsak finns. Om det finns en anledning, fysisk eller annan, motsätter de sig inte en kastrering som jag ser det. 

Självklart är bestämmer ägaren om hunden ska ha valpar!

VildaVittra
2014-05-01 12:51
0

#13 Nej, jag misstolkar inte alls, det är dom som inte tänkt igenom sitt ställningstagande.

Orsaken till att de är emot kastrering är att det tidigare var olagligt med det på hundar, de har inte moderniserat sig på den punkten heller (utöver genetiken).

Sheltie1
2014-05-01 14:27
0

Jag håller med Wilma!

_Wilma
2014-05-01 16:42
1

#14 Jag känner inte till SKK:s ställningstagande historiskt, jag tolkade nog kastreringspolicyn i enlighet med vad jag tycker själv dvs att man inte ska kastrera rutinmässigt. Men om det skäl finns för kastrering är jag naturligtvis inte emot. Och du nämner själv mycket tänkbara skäl.

Hittade ett debattinlägg ur Hundsport där motsättningen i denna fråga mellan SKK och en del veterinärer tas upp.

http://www.hundsport.se/redaktionellt/veterinaren_mapp/diagnos_kastrationangest_092012.html

VildaVittra
2014-05-01 17:27
2

#16 En väldigt bra artikel.

Fruset blåbär
2014-05-01 18:06
1

Tack #12 för att du utvecklade din tankegång.

Jag uppfattar dock inte att de motarbetar kastrering när det är befogat utan just som #13 skriver utan att e motsätter sig rutinmässig kastrering av väldigt unga individer.

Som uppfödare är det frustrerande att leta efter tänkbara hanar för avel som INTE blivit överanvända i aveln och som jag tycker matchar min tik men då "fattas" flera individer som skulle potentiellt varit en bra matchning pga att de kastrerats i ung ålder därför att deras ägare inte tänkt ta valpar på dem.

Naturligtvis är det upp till varje ägare att bestämma om de vill ha det ansvaret det faktiskt innebär att ta en kull efter sin hund (tik som hane), men det blir dock ett problem.

Jag är inte mot kastrering på något vis. Har haft hanar som hade allvarliga problem och helt klart INTE kunde bidra i aveln och eftersom de mådde dåligt när tikar löpte så kastrerades de. Tyvärr är min tik numera kastrerad - skriver tyvärr eftersom hon fick en pyo och tanken var inte alls att kastrera henne.

VildaVittra
2014-05-01 18:22
0

#18 Är det då inte lättare att ha fler hanar på foder än att skk "förbjuder" kastration?

_Wilma
2014-05-01 20:23
0

#18 OT Tråkigt att er tik blev tvungen att kastreras.

Fruset blåbär
2014-05-01 20:57
1

#19 Det kanske det vore om det inte vore så att jag har en liten kennel. Just nu har jag då 0 avelstikar och 1 på tillväxt dvs vi får se om hon håller måttet. Jag har höga krav på både tik och hane som ska gå i avel och jag ser gärna en stor avelsbas där det inte slutar med att i stort sett alla avelshundar är släkt med varandra. Jag vill gärna ha inavelsgrad 0. Samt självklart mentalt stabila hundar som är friska på alla sätt. #20 Tack, ja det var tråkigt. Men hellre att hon är frisk och mår bra än något annat!

Kitten86
2014-05-01 21:10
0

Jättetråkigt för dig, men skönt att hon mår bra! OT men hände det nyligen?

HelenaV
2014-05-02 09:56
0

Vi har inte kastrerat vår sheltiehane, han är nästan 2 år nu. Vi hade pratat om det tidigare, då  många vi känner hade kastrerat sina hanar av olika praktiska skäl. Men sen tänkte vi efter. Varför skulle vi beröva honom en del han är född med när det inte finns något starkt argument för det…? Han blir lite "galen" när det går förbi en löptik men det kan vi hantera och leva med. Eftersom han är en ren och skär sällskapshund så känns det som det rätta beslutet.

Fruset blåbär
2014-05-02 10:48
0

Upptäckte i söndags att det var "skarpt" läge så att säga, hade lite koll på henne efter löpet dock då min magkänsla sa att något var knas.

Så i måndags blev det op och nu väntar vi på att det ska läka ihop så vi kan börja leva igen! Dizzy väntar på att stygnen ska tas så hon får springa och leka igen!

Kitten86
2014-05-02 10:53
0

Okej. Håller tummarna för att allt går bra för hennes läkning!

Frida.S
2014-05-02 18:59
0

Jag har kastrerat min tik och som jag ser det är det bara fördelar:

- risken för livmoderinflammation försvinner helt. 

- hon slipper löp och skendräktighet

- minskad risk för juvertumörer. 

Vissa har problem med att kastrerade hundar går upp i vikt och får försämrad päls. Det är dock inget som jag märk av alls, hon har samma hull och aptit som tidigare och plank och fin päls. Risken för inkontinens kvarstår och det får tiden helt enkelt utvisa. Om det blir ett problem får jag behandla henne för det.

ziggy 57
2014-05-05 08:38
0

Jag kastrerade min lilla Ziggy i November. Mest för att han Kryptokid(båda kulorna låg i buken)Allt har gått bra och jag är glad att jag valde att göra ultraljud innan så dom kunde finna dom på en gång(det gjordes 2 ultraljud med 3 dagars mellanrum då dom kan flytta sig lite) Allt har gått bra och jag är glad att jag beslöt mig då jag var orolig med tanken om vad som kan hända om dom ligger kvar. Han har fått en annat beteende efter detta både positivt och negativt. Det positiva är att han blivit lugnare med löptikar mm. Det negativa är att han inte är lika vild och vill leka med andra hundar längre. Men kanske jag hade tagit detta beslut ändå även om han inte varit kryptokid. Nu handlade inte själva Inlägget just om kryptokid men ville gärna berätta detta ändå.