Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 1602 ggr
Mapel
2014-05-03 10:40
0

"Trotsåldern"?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 

Hur många av er har haft shelties som kommit in i "trotsålder"? Vi har en 10 månaders kille hemma nu och han är helt hopplös….  

Vi har alltid aktiverat honom mycket med träning och tanken är ju att han ska tävla och träna i flera olika grenar. Just nu tränar vi mest på lydnad och rallylydnad och imorgon blir vår första debut på tävling för då ska vi vara med på KM i rallylydnad. Men tyvärr har vi inte så stora förhoppningar. Han har nämligen bestämt sig för att allt annat förutom mig och träning är mycket roligare…. Så fort man lägger minsta lilla krav ute på plan så bara går han iväg planlöst och sniffar i marken eller liknande. I perioder kan han vara superduktig och vi har klarat en hel bana i rally nästan utan fel, men sen helt plötsligt så kan han inte ens sitta fot. Det som funkar bäst då är att be honom om världens minsta sak, typ sitt och sen kasta iväg en boll, för springa älskar han. Så vi går helt enkelt in med inställningen imorgon att risken är att jag får släpa honom runt en hel bana medan jag gör alla momenten själv, haha. 

Men men, just nu lever vi på att vår odåga till hund bara är inne i trotsåldern och att det blir bättre snart. 

Så har ni haft hundar i trotsåldern? Finns det ännu hopp för detta lilla kräk? ;)

Kitten86
2014-05-03 11:00
1

Klart att det finns hopp för din grabb!!

Alla hundar går ju igenom perioder där träning och lydnad fungerar bättre än andra gånger. Jag menar, det kan min River fortfarande göra fast han är snart 5 år! Jayson är ju fortfarande ung, bara 6 mån, och där går det också upp och ner i koncentrationen (ibland är allt annat än matte mer intressant att undersöka) 😃

Skulle nog inte påstå att River någonsin varit i trotsåldern på det sättetoch Jayson vet jag ju inte ännu då han fortfarande är ung. Men en sheltie är ju en alert hund som reagerar på ljud och rörelse och en yngre hund har ju ännu inte lärt sig att "hantera" detta på samma sätt som en vuxen hund. Fortsätt jobba på honom så kommer det att ge sig. De dagar de inte fungerar lika bra så ta ett steg tillbaka i träningen och se alltid till att ha rolig tillsammans och sluta på topp! Ge inte upp 😉

Kitten86
2014-05-03 11:00
0

Lycka till på KM:et imorgon också!

[FridaGenborg]
2014-05-03 11:27
0

Vissa dagar är min kille jätteduktig och förstår precis vad jag vill och vad jag menar. Nu är ju han 8 månader, så jag vet inte om det är trots eller vad det är som rör sig i huvudet. Men ibland förstår han inte ens kommandot "ligg", då bara tittar han på mig som ett frågetecken, när jag sen upprepar kommandot blir han bara alldeles förvirrad och då får jag avbryta, göra något jätteroligt med honom och sedan börja om.

Vissa dagar fungerar bara inte och då är det ingen idé, men nästa dag fungerar allt och då blir man ju så stolt 😃

Skulle vilja veta vad som rör sig i huvudet på dom dessa "dåliga" dagar.. 🤔

Lycka till imorgon!

Mapel
2014-05-03 12:07
2

Tack för all uppmuntran! 

#1 Vi försöker göra så de dagar han "inte kan nått" då tar vi bara mysiga promenader och leker lite. Är inte någon ide att träna då blir både jag och han frustrerade! Vi laddar upp inför KM et nu med att inte göra någonting alls. Ta det lugnt, ta lite kortare promenader så förhoppningsvis är han lite mer peppad inför tävlingen imorgon :)

#3 Det låter precis som Damien. Vissa dagar kan man säga de mest basic kommandon, som typ sitt och han bara tittar på en som om man vore helt korkad. 😂Sen helt plötsligt så är han som värsta brukshunden och klarar 15 kommandon på raken i rasande fart! Han har dessutom nån ide om att han ska bestämma vilken belöning han ska ha. Så han kan bara sitta och stirra på mig om jag erbjuder honom en godis, en boll, en kamp, lek och spring, och sen när jag plockar fram vanten, ja då blir det full fart! Sen två minuter efter så vägrar han röra en fena för vanten och ska istället ha godis, annars vill han inte vara med alls. Man blir helt yr! 🤦‍♂️

Skulle verkligen vara superintressant att veta vad som pågår i de där små korkbollarnas hjärnor ibland! 😃

[Murvel]
2014-05-03 12:27
1

Det kan även minska på eventuell frustration om man i stället för att tänka på det som trots, tänka på det som en utvecklingsfas. Hunden blir mer självständig. Precis som småbarn :)

Man får helt olika attityder till hunden/barnet om man utgår från att de trotsar (de VILL inte göra rätt, de VILL vara bråkiga, de trotsar för trotsets skull) än om man tänker att individen försöker lära sig att hantera att det faktiskt finns nej och inten och göra själv. De får en kroppslig och mental integritet. 

Detta är inte riktat till någon specifik person utan bara något jag kom att tänka på när jag läste "trotsåldern." Det kan ju vara oerhört frustrerande när hunden har gjort ett trick 300 gånger och sedan plötsligt inte verka fatta alls vad man vill. Jag passade en finsk lapphund som ibland verkade vara i trotsåldern - sex år gammal 😍

Mapel
2014-05-03 13:08
0

#5 det har du helt rätt i! Det var därför jag skrev "trotsåldern" inom "". Jag själv anser inte att djur trotsar bara sådär. Han har helt enkelt så mycket som händer uppe i det där lilla huvudet att han inte har möjlighet att koncentrera sig! :)

Men de flesta vet ju vad det är när man skriver trotsålder, och även om det är naturligt är det ändå otroligt frustrerande när de helt plötsligt har glömt bort precis allt man har lärt dem och som de bara för några minuter sedan kunde utan minsta tvekan ;)

[FridaGenborg]
2014-05-03 13:15
0

OT, men hur mycket väger Damien nu och hur hög är han? 🙂 Han är jättefin!

Mapel
2014-05-03 13:20
0

Han väger 7 kg och är 38,5-39 cm i manköjd :) Hur stor är Pussel?

[FridaGenborg]
2014-05-03 13:24
0

Okej! Han har växt klart nu eller? På höjden menar jag 🙂 Pussel är ca 39 hög och väger nästan 9 kg. Har mätt Pussel i några veckor nu och han verkar inte bli högre nu :P

Mapel
2014-05-03 13:33
0

Ja, jag tror han har stannat nu, har inte växt på ett tag. Men man vet ju aldrig. Vi hoppas på 39! :)

[FridaGenborg]
2014-05-03 13:37
0

Hehe, ja jag tycker de är en lämplig storlek :)

Mapel
2014-05-03 13:39
0

Verkligen! Och bra för agilityn också! Bättre att vara en stor medium så blir det inte lika högt att hoppa och så får man ju mer och krama på ;)

Kitten86
2014-05-03 13:39
0

#10+11
OT: Är både Damien och Pussel 10 månader gamla nu?

[FridaGenborg]
2014-05-03 13:40
0

#13 Pussel är snart 8 månader :)

[FridaGenborg]
2014-05-03 13:42
0

#12 Ja men precis, agility är nåt vi ska satsa på så det är ju jättebra för hans del!

Fruset blåbär
2014-05-03 18:12
2

En fråga som jag fick när jag läser vad ni skriver är - på vilka platser är det de inte förstår kommandon de brukar kunna? Är det på hemmaplan där ni tränat tidigare eller är det på nya platser?

_Wilma
2014-05-03 18:25
0

#16 Bra fråga! :) 

Det kan mycket väl vara så att det hunden lärt sig på en störningsfri plats (ex hemma i köket eller i den egna trädgården), kan den inte på en annan plats. Då gäller det att träna på den andra platsen tills hunden fattat.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Mapel
2014-05-03 18:38
1

#16 och 17. Det har ingen betydelse alls vart vi tränar. Finns dessvärre lika mycket hormoner i hjärnan vart vi än befinner oss ;) Hade dock varit superskönt om det var det som var problemet, men tyvärr. Och på de platser som vi varit på, hemma, gården och tre olika brukshundsklubbar har han tränat flera gånger, men varierande resultat. Ibland superfokuserad och kan precis allt, och ibland helt inne i sin egen lilla värd :) 

Men han är ju såklart extra okontaktbar om det finns massa spännande saker att lukta på, som andra hundar mm :P

Fruset blåbär
2014-05-03 21:16
1

Men då är det säkert "bara" könsmognad på gång  - dvs det går över 🙂. Klart det är lite tråkigt när ens söta lilla valp förbyts till ett hormon"monster" 😉 Men en vacker dag klickar det i igen och allt du grundat kommer tillbaka!

Skulle säga att du gör helt rätt då - passar på att träna när det är en dag med kontakt och inte tar en massa onödiga konflikter på en "dålig kontakt dag"!

Hoppas ni får en rolig dag tillsammans imorgon!

Mapel
2014-05-03 21:55
0

#19 Jo vi hoppas på att det går över rätt så fort ;) Men så får vi helt enkelt ta det lite lugnt med träningen tills det värsta är över :P 

Ja det hoppas jag med! Jag håller på att garderar mig med all världens godheter och bästa leksakerna för att motivationen ska vara på topp och så att han får en riktig belöning när vi går i mål :) Förhoppningsvis kan det "skrämma bort" hormonerna en stund :)

Mapel
2014-05-06 09:00
5

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tänkte bara säga att det gick JÄTTE bra på rallyn! Eller, ja domarna tyckte väl inte precis likadant för vi kom på plats 10 av 12 ;) men det gör ingenting alls för han skötte sig super och hade jätte bra fokus nästan hela banan! Men matte klantade sig lite, och så blev han lite ofokuserad här och där men vi hade en superkul dag och tror Damien tyckte det var jätte kul!

Här är videon från vår första tävling :)

_Wilma
2014-05-06 16:47
1

#21 Kul att det gick så bra, att han var så duktig! :)

Fanns inget av trots där!

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Fruset blåbär
2014-05-06 16:48
1

Vad roligt! Kul att ni är nöjda med er dag! Det är ju det viktigaste!

Kitten86
2014-05-06 17:17
0

Kul att ni hade en bra dag på ert KM!

EC84
2014-05-06 18:25
1

Grattis, vad kul!! :D Ivan är 11 månader (drygt) och jag har inte upplevt honom som "trotsig", däremot kan han bli ganska skällig och ofokuserad när han börjar bli övertrött. Då kan han också få tillbaka ett valpryck och försöka nafsa i mina fötter. Men han är för det mesta väldigt lyhörd faktiskt :) Man kanske ska våga anmäla sig till ngn rallytävling också, nu blev jag lite inspirerad av dig :)