Hässleholm utst 17-18 maj
Någon som ska dit? 🙂
Vad är det för skillnad på "specialen" (jag antar rasspecial) och ssk-utställningen?
Inom SKK finns 25 länsklubbar som ordnar utställningar. Dessa är öppna för alla raser. (Sheltien tillhör grupp 1, där vall-, boskaps- och herdehundar finns.) Utställningarna är officiella och antingen nationella eller internationella.
Specialklubbar och rasklubbar arrangerar egna aktiviteter och utställningar. Då får endast vissa raser vara med. Sådana utställningar är officiella och alltid nationella. Man måste vara medlem i den aktuella klubben för att få delta.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Jag ska dit och titta/fota och min syster ska ställa ut sin dansksvenska gårdshund! :) Har inte bestämt än om jag ska ta Evald med mig, men tror inte att han pallar miljön där.
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
#1 Tack för förklaringen. Jag är dock inte helt med i svängarna ändå 😊. På sssk.org står det att det ska vara en nationell utställning för shelties den 17 maj i Hässleholm, och att man kan få mer info på nordskånska kennelklubbens hemsida. När jag kollar på nordskånska kennelklubbens hemsida så är det en annan utställning i Hässleholm (Hässleholmsgården) den 17-18 maj där shelties ska gå den 18 maj, och jag hittar ingen info om sheltiespecialen.
Min fråga är alltså egentligen: om jag åker till Hässleholmsgården den 17 maj - kommer jag då kunna kika på sheltiespecialen OCH på Hässleholms internationella hunduställning? Är det någon som har koll? Kanske du #ahlbergaren?
#2 Vilken dag är det du ska dit i så fall? Hehe, om du ändå skulle ha hunden med dig kommer jag nog känna igen er 😛
#3 Det var faktiskt snårigt! Jag tror för det första att "rasspecialen" och "SSSK-utställningen" är olika uttryck för samma sak. Sedan har jag läst långsamt och finstilt: på lördagen är rasspecialen, alltså sheltieutställningen som SSSK organiserar. Samtidigt pågår Nordskånska kennelklubbens nationella utställning, på lördagen är inte sheltie med i den, de ställs på söndagen på den. Om utställningarna på lördagen är på exakt samma plats vet jag inte, men jag skulle tro att du har full tillgång till båda utställningarna på lördagen. :-) (Hoppas nån som vet svarar dig.) Och om du vill kan du se sheltie både lördag och söndag.