Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1601 ggr
Nevina
2

Sheltie & Chihuahua?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Jag har en Chihuahua-kille på snart 10 månader, Luzifer heter han (kallas Luz & Luzis). Ännu är det inte aktuellt, men jag funderar på att eventuellt skaffa en till hanhund längre framöver, men jag vet inte vilken ras. Jag vill att Luz ska kunna leka med den andra hunden, så en liten ras är ju att föredra. Och så ska den gå ihop med katterna. De raser jag funderar på är Yorkshireterrier, Russkiy toy, Prazsky krysarik och Shetland sheepdog.

Jag är mest sugen på en Sheltie faktiskt, men de är ju lite större och kan variera väldigt i storlek. Kan en Chihuahua och en vuxen Sheltie leka ihop på ett bra sätt, eller är storleksskillnaden för stor? Någon som har erfarenhet?

Kitten86
0

Roligt att du funderar på sheltie!!

Jag kan bara säga att jag har en stor sheltie kille på ca 47 cm i mkh som leker jättefint med alla storlekar, och kön, av hundar. Allt ifrån riktigt små valpar (sheltie, JT och andra små raser och uppåt) upp till en grandis som han lekt med också. Så jag tror inte att du behöver vara orolig över att det ska fungera mellan din eventuellt framtida sheltie och din nuvarande chihuahua 😉

Min andra sheltie är mer normalstor (fortfarande bara valp) och även han leker jättefint med andra hundar oavsett ras, kön och storlek.

Zenta52
3

Mina hundar Tarzan, liten och 11 månader gammal, och Vira, mycket stor och åtta år, trivs mycket bra ihop med två grannhundar. Den ena är en blandning mellan chihuahua och jack russel och mycket mindre än Tarzan. Tarzan och han leker mycket tillsammans. Den andra är i Tarzans storlek och leker inte så mycket, det gör inte Vira heller men alla fyra hundarna tycker det är roligt att träffas och vara tillsammans ute på tomterna och inne i husen.

Mapel
0

Jag tror inte att det är några problem alls! Särskilt inte att sheltien skulle vara för stor eller stark om du var orolig för det. Min lilla kille skulle nog knappt kunna leka med vilken chihuahua som helst trotts att han är 38 hög och väger 7 kg då chihuahuor ofta är rätt tuffa för att vara så små. Stor hund i litet format brukar man ju säga. ;) Och min kille är så otroligt försiktig när han leker, mest för att andra hundar brukar vara så på och burdusa. Men andra shelties leker han ofta jätte bra med då de brukar vara mer försiktiga så numera blir han helt tokig så fort han ser en sheltie, hehe. 

Så jag skulle säga att shelties ofta är försiktiga, men det är ju såklart individuellt. Men jag tror inte alls att det ska vara några problem för en framtida valp att leka med din lilla kille :)

drika
1

Tror inte den är för stor då jag har en 3 kg sheltie med en leonberger och det funkar fint;)

Hälsningar

Fredrika

Kacher
2

Jag tror inte heller det blir några problem. Vår Luna väger 9 kg och hennes bästa kompis, svärdotterns blandras Mimmi, väger inte ens 2 kg och dom har så roligt tillsammans. Tyvärr är bildkvaliteten lite dålig, men på bilden är inte Luna fullvuxen än så nu skiljer det ännu mer i storlek mellan henne och Mimmi.

hund_katt
1

storleken har ingen betydelse :) en chihuahua skulle kunna funka lika bra med en grandis som med en annan chihuahua ;)

oroa dig inte över storleken ;)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Nevina
0

Tack så mycket för alla svar! Ni är alltid så trevliga och tillmötesgående här inne på Sheltie! Det är väldigt bra stämning här! 😃 Det är det tyvärr inte på alla iFokussajter.

#6 Visst kan en grandis och en vavva leka ihop. Luz har en Schäfer-kompis och de kan väl småbusa lite. Men det blir inte på riktigt samma sätt som 2 hundar i ungefär samma storlek kan leka, om du förstår hur jag menar. 🙂

_Wilma
1

#7 Jag förstår precis vad du menar! En stor hund kan råka skada en liten utan att mena det. Jag har två sheltiesar i olika storlek. De leker hela tiden med varandra, men ibland tycker jag synd om den minsta som är äldst. Hon får ta i mycket för att sätta sig i respekt. :( Samtidigt har de mycket kul av varandra.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Mapel
1

#7 Ja så känner jag med! Vi har många vänner med stora hundar men tyvärr kan inte vår kille leka med någon av dem då de är så otroligt starka och inte alltid verkar förstå att vår kille är liten. Det räcker ju med en tass på ryggen…. Så han får enbart leka med sånna som är otroligt snälla eller som är i samma storlek :) Det blir ju ett så fint samspel och på lika villkor när de är i samma storlek :)

hund_katt
3

#7 jag förstår precis ;) märkte vi ju i rasthagen idag :) var bara stora vovvar som skulle hålla på med din vovve :P

men jag tror en sheltie skulle vara bra storlek. har du tur kanske du till och med får en sheltie som är av storlek mindre :) tycker du ska satsa på sheltie ;)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Cassii
2

Min mamma har en chi o Röja o han leker alltid 😃

Cassii
2

🙂