Att bli lämnad ensam
Hej alla sheltieälskare!
Jag tror jag blir tokig på min grabb som fortfarande inte kan vara ensam, någon mer som haft problem med ensamträning med sin vovve?
Tror jag har provat exakt allt, och nu känns det bara som att det går bakåt för oss. Han "gråter" och ylar så fort vi lämnar honom, inte hela tiden men i perioder. För några månader sedan gick det relativt bra, då la han sig vid dörren och sov tills vi kom hem och vi lämnade honom ensam uppåt ca 2 timmar. Jag får ont i hjärtat när han gråter efter oss och därför vågar jag inte längre lämna honom själv, så nu var det ett tag sedan vi ens försökte. Hur gjorde ni andra? Lät ni vovven gnälla och yla och lämnade den ändå, eller hur bar ni er åt?
Jag har lämnat allt från aktiveringsbollar till världens godaste färska ben när jag lämnat han själv - ingenting intresserar honom. Det spelar heller ingen roll hur trött han är.
Jag vet liksom inte hur jag ska gå vidare, känns som att vi bara står och stampar på samma ställe och jag har aldrig haft detta problem med tidigare hundar, därav noll erfarenhet. Jag hoppas verkligen att det går över, för till hösten kommer jag förhoppningsvis börja på universitetet och det vore ju tragiskt att behöva hoppa av skolan på grund av hans ångest av att vara ensam 😕
Tacksam för tips!
/ Frida & Pussel
ensamhetsträna igen. gå in när han är tyst och lugn.
när ni går in - om han är lugn eller inte spelar ingen roll - så ignorera honom, så det inte blir värsta festen för att ni kommer tillbaka(hälsar på honom som om ni saknat honom jättemycket). det ska vara normalt att komma hem, och därför bete dig som om du inte har någon att hälsa på. då fattar hunden att det inte händer något med matte/husse när dom försvinner.
när han är lugn efter ni kommit hem, då kan ni hälsa.
lycka till :)
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
#1 Jo, för tillfället bor vi vi husvagn så man springer ju fram och tillbaka till servicehuset, tvättstugan och diskrummet. Han gnäller så fort han inte kan se eller höra oss, för när vi går utanför husvagnen och röker är det inga som helst problem. Det spelar heller ingen roll om en av oss är kvar med honom och den andra går, då gnäller han också så fort han inte kan se eller höra den personen.
Det är här vi står och stampar känns det som, ensamhetsträning på valpnivå har vi haft ganska många veckor nu…
#2 ja.. tålamod :)
ignorera gnällandet.
innan ni går ut så se till att han är lugn och avslappnad. då brukar hunden fortsätta vara lugn. kom in så fort han slut gnälla, så ni får ju stå en bit ifrån husvagnen så han inte se er. ni kan ju skaffa en sån 'baby talker' eller vad den heter… sån man har för att höra om barnet skriker, och man är i ett annat rum eller nåt, så kan ni stå en bit ifrån och ändå höra tydligt om han gnäller :)
annars, som du säger att det räcker med att bara en lämnar husvagnen, så kan en av er gå ut(när hunden är lugn och avslappnad) och så kan den andra berömma med något extra gott, som t.ex kyckling filé eller liknande, om han äter det då, eftersom han inte rörde leksakerna och benet, så kanske något riktigt gott som kyckling(om han gillar det) vara ett bra belönande.
#3 Haha hmm, jaa :P Vi slår alltid på skype när vi lämnar honom så vi ser honom live. Vi har aldrig gått in när han gnällt eller ylat. Men när och hur ska man gå vidare? Vi har jobbat på detta nu i ca ett halvår, det bör ju bli en förbättring snart då tycker man ju? 🤔
Det jag jobbat mest med nu på slutet är att han ska vara trygg när vi går, vilket han inte varit. Varje gång jag gått utanför dörren har han sjunkit ihop, dragit bak öronen och sett väldigt ynklig ut, han tog varje chans till att rymma innan vi hann stänga dörren. Detta är nu mycket bättre, nu kan han stå kvar vid dörröppningen med dörren öppen och jag kan gå ut och röka.
Det jag funderar över, är man hemsk om man lämnar honom en längre stund fast han gnäller? Det han gör när vi lämnar honom är att han lägger sig och sover, ca 20-30 minuter efter att han gnällt lite precis när vi gått. Sen reser han sig upp och gnäller + ylar, lägger sig igen ett tag och reser sig sen för att gnälla och yla.
Det känns inte som han har nån panik, utan mer ropar efter oss emellanåt. Detta är då ingenting som kommer ge med sig ju oftare man lämnar honom ca 1 timme eller så? Men samtidigt vill jag absolut inte att det ska bli värre, därför är jag väldigt osäker i hur jag ska träna vidare.
nej, du är inte hemsk när du lämnar honom när han gnäller. det är han som tycker synd om sig själv, eller för att han är orolig.
ha rätt energi när ni lämnar honom. är ni lugna blir han lugn. ni kan vänta med att gå tills han är lugn, som sagt.
ett sätt som ni kan göra för att han ska känna sig lugn och trygg är att lägga honom i sin bädd, var lugn och bestämd, när han slappnar av, ge han en godis, sen går ni, utan att bry er om honom, så ignorera honom när ni går och när ni kommer hem. när ni kommer hem får ni hälsa på honom när han är lugn och avslappnad.
det är vad jag kan säga nu…
#6 Tack!
Det är ungefär det vi har gjort ett tag nu, men vi fortsätter så då och hoppas att det blir bättre :)
När vi ensamhetstränade så lämnade vi honom många gånger korta stunder. Vi såg även till att han var ordentligt trött, alltså ut och spåra i en timme eller ett krävande lydnadspass trött. Sen så har vi en ritual som vi gör varje gång vi lämnar honom. Detta brukar hjälpa ganska bra med hundar som har problem med att vara ensamma har jag förstått. Vi har tex ritualen att vi sätter på radion, säger åt honom att gå och lägga sig, stänger vår svängdörr(har en halv dörr där så det är öppet över) till vardagsrumet och så säger vi "Ses sen".
Detta har vi gjort nu varje gång vi lämnar honom och han går och lägger sig redan när vi sätter på radion och när vi kommer tillbaka så ligger han kvar tills vi öppnar svängdörren så det har verkligen hjälpt oss. Det känns även som att det hjälpt att vi började ha honom i vardagsrummet så han inte kunde hålla på att springa fram och tillbaka i hallen till dörren.
Detta har vi gjort ganska långsamt, så aldrig stressat det. Nu när han är 11 månader så har han bara varit ensam 4 timmar kanske max 3 gånger men det har alltid gått bra och vi utökar långsamt. :)
#8 Jag har provat att ha tvn på, då blev han mer stressad. Jag provade att stänga av i lägenheten, då blev han mer stressad och skrek 10 gånger så mycket :(
Det har aldrig varit något problem att lämna honom ensam i bilen, jag förstår inte vad skillnaden är.
Ha radion på. Gärna en kanal med mycket musik.
Gör inte så stor sak när ni kommer hem. Hälsa inte översvallande utan behandla honom nästan som luft när ni kommer in.
Han ska inte vara för uppspelt när ni går.
Jag säger alltid samma sak till mina hundar när jag går.
Spärra av utrymmet han får vara på.
Kanske något som kan vara till hjälp?
Hoppas det löser sig.
Susanna
Tack för tips!
Jag hoppas det ger sig med lite mer träning, det ni skriver är saker jag redan testat men kanske jag kan göra det lite annorlunda.