försäkring
Jag har Dina försäkringar på min sheltie, ser nu att de höjt premien på vissa hundraser o minskat på andra, sheliten har fått högre premie, varför? Är det mer olycksfall/sjukdomar inom den rasen?
Jag skulle rekommendera dig att ställa din fråga direkt till ditt försäkringsbolag! De ska kunna svara på varför de höjt premien.
Det är inte ovanligt att en försäkringspremie ändrar i pris. Oftast har det med sjukdomsstatistik att göra inom rasen.
Visst kan jag det men ställde mest frågan här inne då alla som är i denna gruppen formodligen har en sheltie ;) är det mer sjukdomar i den rasen o isåfall vad? Eller är olycks statistiken mer på den rasen ?
Ja, visst har mer eller mindre alla här inne en sheltie. Hoppas att du får något mer svar av någon som kanske vet mer om detta eller som kanske rentav har samma försäkringsbolag som dig.
Jag har ett annat försäkringsbolag än dig, IF, och min premie har inte gått upp. Precis som med alla andra typer av försäkringar så har olika bolag olika typer av försäkringar och premier. Både försäkringens innehåll kan ändras som dess premie. Min premie gick upp för något år sedan och när jag kollade varför med mitt försäkringsbolag så berodde det på att de då hade höjt taket på min veterinärvårdsförsäkring då deras "steg" som man kunde välja på förändrats. I övrigt hade min försäkring inte ändrats vad gäller innehåll. Jag rekommenderar att man ringer och kollar med sitt försäkringsbolag med jämna mellanrum, typ årligen i samband med ny period, för att se så inget ändras eller om något ändrats vad det innebär för dig. Med min äldre hund, som nu inte längre finns i livet, så fick jag en "glad överraskning" med att min försäkring hade ändrats till sämre för min del när jag väl behövde den. Minns inte vad med det var något som jag iaf hade missat i det finstilta. Så nu kollar jag hellre min försäkring regelbundet så jag vet vad jag betalar för och vad de täcker…
Jag skulle inte säga att rasen sheltie har/ lider av mer sjukdomar än någon annan ras. Tvärtom så benämns rasen som mycket frisk. Det som den kan drabbas av är ffa ögonrelaterade sjukdomar och slipped tendon (även kallat sheltiehäl).
Sheltien är en frisk och sund ras, som inte är mer skadedrabbad än andra, tvärtom!
Men det finns en del hälsoproblem som diskuteras.
PRA är en allvarlig och ärftlig sjukdom som det finns ett särskilt hälsoprogram för. Den är ovanlig, endast ett par fall om året i Norden rapporteras. Den kommer i vuxen ålder och leder till blindhet, men kan ses tidigare vid ögonlysning. Man forskar även på att få fram gentest för PRA. Man vill genom ett bra avelsarbete utrota sjukdomen.
Det är krav på att alla avelsdjur ska ögonlysas, och flertalet valpar ögonlyses vid 8 veckors ålder. Det finns en ögonsjukdom CEA (colobom och CRD) som för det mesta är harmlös, men som ibland kan ge sämre syn. Även här forskas det om gentest.
Magproblematik (magkatarr och tarminflammationer) förekom hos knappt 30% av de tillfrågade vid en enkätundersökning 2008.
Lederna (HD, ED och sheltiehäl) är också ett problem , med inte lika stort som för mer storväxta raser.
Mer information hittar du här:
Sajtvärd på Sheltie IFokus