Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1114 ggr
KajsaM
0

Sele. Bra eller dåligt?

Tycker ni sele är bra eller dåligt att ha på en sheltie? En gåsele då :)

MVH Kajsa

JagHeterAnna
0

Jag har ingen erfarenhet av selar, utan jag använder halsvstyp på min hund eftersom jag tycker att det är enkelt att ta på/Av, tjorvar sig inte i all päls och har inge problem med att min lilla sheltiehane drar. Tror säkert att en sele går bra att använda, förutsatt att den inte tjorvar så mycket i pälsen.

jeennnny
0

är hunden mycket dragig? i sånnafall skaffa finsele då, det brukar göra allt lättare, att hundarna inte drar. man har det bara under den tiden som hunden är under träning. men helst ska alla hundar gå i halsband:)!

Sussi
0

Hm, varför är det bättre med halsband?

Om hunden drar mycket kan halsband hjälpa fast då borde man egentligen träna i lydnad.

Själv använder jag selar på mina eftersom det känns tryggare så. Ibland kan de bli rädda om vi möter barn mm och börja dra åt alla håll. Skulle nog många gånger ha stått med endast kopplet i handen om jag använde mig av halsband.

Othello
0

Änvänder mest sele… Nu har jag min sheltie mest lös hemma på gården & i skogen. Men om jag måste ha koppel så är det oftast sele som gäller. Halsband använder jag bara som "resärv" för att det är enkelt att knöla ner i fickan… Men nä sele är nog bäst för mig & min hund.