Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1231 ggr
[FridaGenborg]
0

Mått bak & fram

Hej igen! Nu har jag en fråga som jag funderat över, kanske är det ganska självklart men jag är nyfiken och hittar ingen tråd om ämnet 😃

Jag har läst att sheltien ska vara något längre i ryggen än den är hög, men ska den vara högre bak (alltså på rumpan), än den är hög i manken? Isf hur mycket högre? 🙂

Trevlig dag på er alla!

Kitten86
0

Finns inte mig veterligen någon hund som ska vara s.k bakhög 😉

Sheltien ska ha en jämn rygg och som du säger så ska den ha en något längre rygg än vad den är hög, enligt standard mätt från skulderled till sittbensknöl.

[FridaGenborg]
0

#1 😂 Ser nu själv hur dumt det lät… haha.

Min vovve är nämligen högre bak än fram, men det är kanske på samma vis som med hästar, att dom växer till sig? Föl är ju högre bak än fram dom med. Det ser lite roligt ut när han "galopperar" ute, för hela rumpan studsar väldigt högt, det kanske är för att han är lite ojämn än så länge 😃

Kitten86
0

Ja, ibland kan de växa ojämt på höjden vilket gör att de kan bli tillfälligt högre bak t.ex. Men som färdigvuxen så ska de ha en jämn rygglinje.

Hur gammal är han nu?

[FridaGenborg]
0

#3 Han blir 9 månader den 14 juni 🙂

[FridaGenborg]
0

Det är ju lite svårt att mäta, men jag får honom till cirka 39 cm i mankhöjd och 43-44 bak, så det skiljer ju. Men om det är mycket eller lite vet jag inte, det kanske är normalt 🤔

Kitten86
0

Törs inte svara på om det är normalt eller inte. Ingen av mina har egentligen skilt så pass att man tänkt på om de blivit bakhöga (men inget vad jag minns eller kan se på bilder iaf).

Då låter det som om han ska växa en del till fram iaf om det skiljer sig så pass. Vissa individer växer ju längre än andra 😉

[FridaGenborg]
0

#6 Okej 🙂 Då får vi vänta och se vad som blir av honom då och hoppas att han inte fortsätter vara "bakhög" 😉

Kitten86
0

Har du någon bild som du kan visa på hans profil? Syns det även då tydligt att han är bakhög?

[FridaGenborg]
0

#8 Jag ska fixa en bild, jag har ingen färsk. Jag tycker inte att det syns så jätteväl :P Slänger in en inom kort!

Kitten86
0

Då ganske det inte "glappar" så mycket mellan fram och bak då… Ja, gör gärna det 😉

[FridaGenborg]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det var svårt att få en bra bild utan hjälp 😉 Jag har ju inte tänkt på det förr, men sen min sambo påpekade det så tycker jag att det syns mer men det kan ju vara för att man tänker på det hela tiden :P

Mätte honom lite mer exakt, och jag får honom till 43 cm bak.

Kitten86
0

Tycker inte att man kan se det direkt, möjligtvis lite…
Det jämnar nog ut sig ska du se 🙂

[FridaGenborg]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till.

[FridaGenborg]
0

#12 Okej :) Tack för att du tog dig tid! 😃

Kitten86
0

Utseendemässigt så tror jag att ögat luras lite av att han har ett svart parti just över manken. Men tycker inte att han ser direkt ojämn ut. Men är ju möjligt att han är lite högre bak. Det jämnar sannolikt ut sig med tiden.

Söt din kille är f.ö 😉

[FridaGenborg]
0

#15 Så kan det absolut vara! Sen tror jag också att jag kanske stirrat för mycket på det… haha :P 

Tack!, jag kan ju inget annat än hålla med 😍😉

Kitten86
0

Även om han nu är högre bak än fram så ser du det "mer" eftersom du vet om det, skulle jag tro 😛

Ingen fara. Sajten är ju till för frågor och diskussion 😉

[FridaGenborg]
0

#17 Ja det tror jag också, för jag tycker det syns ganska tydligt på bilderna 😉 Men bara det inte är nå konstigt eller ovanligt så är jag nöjd 😃

Lavine
0

Jag tycker nog att manke och bak ser ganska lika höga ut…! :-) Och hur som helst så är hans ålder typisk för lite ojämnheter i proportionerna så jag tror att det kommer bli finfint. Lustigt nog i alla fall så funderade jag på samma sak tidigare i dag, då min hunds bakdel kändes så himla hög. Men jag tror att han mest hade väldigt "bullig" päls just där för tillfället. Men tråden fick mig att vilja mäta både här och där i alla fall, haha!

Mapel
1

Damien var och är nog fortfarande lite grann högre i bak. När vi var och hälsade på uppfödaren påpekade hon även det och sa att det kan bli så när de växer, precis som du tänkte. Och att de jämnar ut sig när de är "färdiga" så han blir nog jämn sen när han är klar skulle jag tro. 

Jag ska ta och kika på knorpet om han fortfarande är högre bak när han vaknar men han sover så gott just nu så vill inte väcka han 😛

[FridaGenborg]
0

Haha ja men vore roligt om nån mer mätte sina vovvar och se om det skiljer 😃

Mapel
0

Nu vaknade han 😃 och han är inte längre högre i bak, kanske något pytte lite. Men inte alls så som han var för några månader sen, för då såg man en tydlig skillnad. Så då borde även Pussel växa i kapp sig själv 😉

Kitten86
0

#21+22
Damien och Pussel är väl någorlunda jämngamla? Eller är det jag som snurrat till det?

[FridaGenborg]
0

#23 Jag tror att dom är ganska jämngammal :P Tror det skiljer någon månad.

Kitten86
1

Var det jag hade för mig 😉