Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettfakta-om-rasen
Läst 2220 ggr
[[Månen@]]
0

ett åring hos veterinären?

Hej min sheltie blir snart ett år och jag minns att det va något man skulle kolla hos veterinären då men minns inte va det va? Det är en spruta också va? Är det höfter/knän? Och sen spruta? Ögonen då? Vad brukar kalaset kosta?

[FridaGenborg]
0

Vaccinationsspruta 🙂

[[Månen@]]
0

Ja jo det vet jag :) men uppfödaren ville att jag skulle ta dom andra proven/testerna men minns inte om de va knän eller höfter och eller ögon?

[FridaGenborg]
0

#2 Jaha! Ögonlysning gjordes på min valp när han var 8 veckor, så det vet jag faktiskt ingenting om. Höft- och armbågsröntgen brukar man väl kunna göra när dom blivit ett år tror jag… Jag tänkte röntga min vovve när han blivit över året iallafall. Men det finns andra som har bättre koll på detta än jag, så du kommer få bra svar när dom ser detta 😉

_Wilma
1

Det stämmer att man vaccinerar igen vid ett års ålder. :)

Hunden måste vara minst ett år för att HD och ED (alltså röntgen av höft- och armbågsleder) ska bli officiellt, och för en del storväxta raser ska man vara minst 18 månader. Vitsen är att hunden ska ha växt färdigt.

Ögonlysning görs om man planerar att ta valpar, såvida man inte misstänker att hunden har något ögonfel. 

Här är lite information om HD och ED. 🙂

http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/Broschyrer/Information-om-rontgenkontroll-av-leder-hos-hund-R17.pdf

Sajtvärd på Sheltie IFokus

[[Månen@]]
0

Okej tack :)

Mlyy
0

Någon som vet vad det kostar att röntga HD och ED? :) (såklart är det olika beroende på vart man bor, men ungefär?)

[FridaGenborg]
2

#6 Jag bor i Uppsala, jag ska göra höft-, armbågs- & knäledsröntgen på min. Det kostar 2400 kr här.

[[Månen@]]
0

Okej tack :) jag ringde uppfödaren och hon sa att jag inte behövde göra mer än att ge henne sprutan. De som höll på med extremsport som agility skulle göra det

Mapel
1

#6 På blå stjärnan i göteborg har de "paketpris" på HD och ED röntgen och då kostar hela kalaset 1500. :) Så det skiljer ju uppenbarligen ganska mycket beroende på vart man bor :)

Kitten86
1

Priset för HD och ED röntgen skiljer sig beroende på vart man bor och sen skiljer det sig mellan veterinärer också.

HD+ED hos min veterinär kostar 1100 kr och sen tillkommer ju kostnaden för avläsning och inreggning av resultat hos SKK (har för mig att den inte är så dyr)

Runans
0

Läser en del kritik kring röntgen och avläsningen på fb. Man menar att veterinären kan ta slarviga bilder där hunden ligger snett och kanske är för slapp (sövd) så att bilden blir missvisande. Kritik framförs också mot avläsare på SKK som man menar bedömer "orättvist" och ger olika/svävande eller inga svar alls kring frågor om resultatet

Har en sheltietik på 15 månader som börjat träna agility och som jag så småningom vill ta valpar på. 

Vet inte vilken veterinär man ska vända sig till (bor i Sthlms-trakten) och som använder rätt avslappning/sövningsmetod och som är noga med korrekta bilder. Är väl en bra början att få bra plåtar åtminstone, sen får man hoppas att avläsaren läser av bilden med omsorg. Något tips?

Skulle vara intressant att få fler synpunkter på det här och kanske någon med erfarenheter, positiva som negativa, kan ge lite vägledning om jag ska eller inte ska… 

En fortsättning på Månen@:s fråga (hoppas OK eller drar jag tråden för långt?) som förhoppningsvis intresserar fler. Några av er som svarat har bestämt er, så motivera gärna : )

[[Månen@]]
0

#11 detta intresserar mig med, så fråga på :)

Kitten86
0

Det där har jag också hört men jag har också fått höra att veterinärer ska ha fått vissa direktiv kring detta, från SKK?, så att hundar sederas på ett korrekt sätt och minskar risken för att hunden ska fel diagnostiseras om man nu ska kalla de det. Som jag förstått det så söver man ju idag inte hundar helt som man gjorde förr, just för att lederna inte ska förslappas och kunna dras fel/långt vilket skulle kunna leda till ett felaktigt omdöme, utan man sederar hundarna lätt istället.

Jag åkte tillsammans med en bekant för HD röntgen, för ett par år sedan nu, till veterinären Lars Audell som har en egen liten klinik i Upplands Väsby. Har bara hört gott om honom, och upplevde honom och hans klinik mycket trevlig. Han verkar göra mycket röntgen på hundars leder enligt vad jag hört även om han även gör annat då han bedriver en egen liten klinik. Enligt min bekanta så brukade han förr även läsa av röntgen bilder för SKK's räkning. Min bekanta fick ett preliminärt svar direkt av veterinären efter röntgen av hennes hund och han visade även bilderna när han själv snabbt kollade av dem direkt på plats. Inget är ju dock officiellt innan SKK's avläsare gjort sin bedömning av hundens bilder. Men det är den veterinär som jag skulle kunna rekomendera iaf!

[FridaGenborg]
0

#13 Tror kliniken är nedlagt 😕 Synd de, för de ligger ganska nära mig!

Mapel
0

Jag har fått en del info från min uppfödare som röntgat hundar i flera år och enligt henne är det ganska viktigt att åka till en bra klinik. Men vad jag förstår var det mestadels för att man vill ha en veterinär som tar flera bilder tills man får en som är bra och som ser till att hunden ligger rätt. Alltså inte är sne eller liknande. Har inte hört något om att veterinärer söver för mkt, inte från henne iaf. Men jag har inte så bra koll. 

Om man har en uppfödare som röntgar sina hundar kan det alltid vara värt att höra med denne för lite tips på kliniker eller liknande. Jag litar väldigt mkt på min uppfödare och kommer troligtvis åka till samma klinik som henne eller en som hon rekommenderar (hon har ju fått A på nästan alla sina hundar nyligen så känns ju som att det blir nått rätt där iaf ;) )  och även skicka bilderna till henne sen så att hon kan jämföra med alla sina bilder.  

Dock har jag hört väldigt mkt om att det inte alltid är schyssta bedömingar på SKK och att många överklagar och att det tydligen kan kopplas tills en person som avläser :/ Men detta är bara vad jag har hört.

Kitten86
0

Tråkigt, men inte omöjligt. Var ju som sagt ett par år sedan jag var där med min bekanta och hennes hund.

Jo, den mänskliga faktorn kommer man ju aldrig undan… Men man kan ju bara hoppas på att alla hundar får samma chans. Att en veterinär tar bilder tills denne ser att bilderna blir av en bra kvalitet kan jag hålla med om är viktigt för att avläsaren hos SKK ska kunna göra en så korrekt bedömning som möjligt!

RaindropsOnRoses
0

Jag har också fått tips av en uppfödare att vara noga med var jag röntgar någonstans. Hon berättade även att eftersom shelties är små och reagerar mycket på sederingen så brukade hon be dem att ta halva dosen mot vad de brukade ta för den vikten. Hunden behöver inte sova utan den ska bara vara avslappnad så att bilder lätt kan tas. 

Jag är inte riktigt där än med min hund så har tyvärr ingen egen erfarenhet.

Kitten86
0

Sånt ska en veterinär veta…. Veterinärer brukar ge mindre sedering till en sheltie (även andra raser som collie) beroende på vilket preparat de väljer att sedera med eftersom det är en hundras som reagerar annorlunda på vissa sederings preparat vilket är känt av veterinärer.

[FridaGenborg]
0

Nu blev det himla mycket svårare! Hur vet man vilka kliniker som är bra? Ingen som har röntgat sin hund i Uppsala/stockholmstrakten och kan rekommendera nån? (sorry om jag lånade tråden lite..)

Runans
0

Audell har gått i pension tyvärr. Undrar också om det finns någon annan i trakterna?

Kitten86
0

Tråkigt att höra då jag annars skulle vilja att han röntgade mina hundar framöver….

Någon annan finns säkert men ingen jag vet om tyvärr.

RaindropsOnRoses
1

#18 tydligen inte eftersom hon röntgat sin hundar ( sheltie och collie) i flera år tillbaka. Och jag menar ta mindre än vad som skulle behövs för att den ska sova, den ska inte vara helt förslappad, då är det risk för dåligt resultat. Jag förstår att veterinärer borde veta det men jag tänker säga till en gång extra..

Kitten86
0

Ja, hundar ska ju idag endast ges lugnande så att det blir avslappnade och inte sova helt under HD/ED röntgen. Förr sövdes hundar ner helt men då man kom fram till att detta gjorde att man kunde dra för hårt i hunden vilket kunde ge falska resultat på röntgenplåtarna så ändrades reglerna/förfarandet kring just HD och ED röntgen.

Sen beroende på vilket sederings preparat som veterinären använder så ges raserna sheltie och collie en lägre dos då de reagarera annorlunda/ är känsligare mot vissa sederings preparat. Detta är som sagt något som veterinärerna vet och kan och därför väljs ofta i dessa fall ett annat sederingspreparat som rasen tål och i rätt dos så att hunden blir avslappnad och inte nedsövd.

Men visst kan man prata med sin veterinär innan så man känner sig säker på att allt går rätt till.

Fruset blåbär
0

Jag har röntgat alla mina hundar på Strömsholm - som sämst haft en med B höfter (A på ena och B på andra = B) och UA på armbågar. Har aldrig haft något krångel vare sig där eller med de på SKK.

Snart är det dags att boka tid för Extra iom att hon börjar bli 8½månad och det lär bli Strömsholm igen för då kan jag även göra en ögonlysning 🙂

Extra blir min 5:e hund som jag ska röntga - 1 newfoundland, 2 dalmatiner och 1 sheltie hittills.

Kitten86
0

Hur tidigt, vid vilken ålder, har du röntgat dina hundar?

Fruset blåbär
0

#25 neufoundlanden var 18 månader (som rekomenderas i den rasen) dalmatinerna var (kommer inte ihåg exakt) mellan 12-18 månader. Dizzy var 13 månader.

Kitten86
0

Okej. Vad kostar det att röntga hund för HD/ED på Strömsholm?

Fruset blåbär
0

#27 kommer faktiskt inte i håg. Tog ju dessutom ögonlysningen sammtidigt. Kan kolla i mina papper när jag kommer hem igen. Nu ska vi på tävling.

Kitten86
0

Skojj. Lycka till!

Fruset blåbär
0

#27 kostnaden 2014 för hd + ad röntgen + avläsningsavgift + ögonlysning blev 2240:- för Dizzy.

Och kul hade vi på tävlingen 😃

Kitten86
0

Okej. Tack för infon och att du tog dig tid att kolla 😃
Hur mycket var för själva röntgen och vad kostade ögonlysningen (om du kan se det)?

Fruset blåbär
1

#31 avläsning skk 320:-

röntgen 1295:-

Kitten86
0

😃

Sorry för något kapad tråd TS.