För/nackdelar import?
Hej!
Jag undrar om ni har någon erfarenhet av import från kennel?
Lite kort; har fått kontakt med en i Sverige som ska hämta i Tjeckien. Så om jag nu är intresserad av valpen så är det bara för mig att hämta i Sverige då hon fixar hämtning i Tjeckien.
Jag har själv ingen erfarenhet eller koll på import. Har bara haft några dagar på mig att bestämma mig (måste bestämma mig senast ikväll) om jag ska ta valpen eller inte och jag känner att jag inte vill rusa in i något heller.
(Såg att Kitten86 har importerat, du kanske kan berätta lite? :))
Jag har själv nyligen importerat en sheltie från en kennel i Polen och jag har även hjälpt en bekant att importera en sheltie från en kennel i Tjeckien så lite erfarenhet har jag.
Lättare att svara på mer konkreta frågor kring import…. Så vad är det mer konkret som du undrar över?
Det är ju en del att tänka på vid import…
Något jag tycker man ska ta ställning till vid eventuell import är varför man väljer att köpa en hund från en utländsk kennel istället för från en svensk kennel som t.ex. önskar du att bidra till rasen genom eventuell avel i framtiden?
Är det mycket man måste göra i Sverige innan allt är klart? Registrering osv. :)
Tja, jag har väl tänkt mest bara som sällskap som det ser ut nu. Svårt att få tag i blå tikar och nu blev jag erbjuden en.
Jag tycker att det är extemt mystiskt att någon ska "hämta en valp" åt en från en kennel man aldrig besökt. (Annonsen blev ju borttagen från Blocket eftersom sådant går emot deras regler). Dessutom tror jag inte på att denna "kurir" inte tjänar på affären, en tjeckisk valp (även inkluderat EU-pass) är väl mycket billigare än så? Varför är uppfödaren så angelägen om att valpen ska till Sverige?
Om du verkligen litar på uppfödaren, både den som ska hämta och den som säljer i Tjeckien, så visst varför inte. Men kolla upp dem båda ordentligt först! Risken är att du stöder en valpfabrik, smuggling eller annan form av fulspel eftersom du köper "grisen i säcken". Tänk på vad det är för sorts kontrakt du skriver på också - vem är officiellt säljaren av valpen?
Lycka till!
Hon som ska hämta har kennel i Sverige och har hämtat hund från denna tjeckiska kenneln tidigare. Hundarna är sociala och friska. Hon hämtar sin valp i syfte av avel.
Ja, jag vet ju inte riktigt vad det är för valp jag köper då jag inte kommer att träffa den innan. Som sagt så har jag själv ingen erfarenhet eller koll på import.
Föräldrarna är PRAfria och DNAtestade.
Import av en hund ska följa vissa regler, kan skilja sig beroende på vilket land som man ska importera ifrån. Vilka regler som gäller hittar du via JBV. Oftast är det att hunden/valpen ska ha pass, vara rabies vaccinering och id märkt med chip. När hunden sen är i Sverige så ska den omreggas i SKK och detta görs genom att du som ägare fyller i en importansökan som du skickar in tillsammans med hundens -*exportstamtavla i orginal.
Även jag kan tycka att det är lite "shady" att någon som du inte känner ska agera kurir och hämta en valp från en kennel som du (som det verkar) inte vet något om. Jag personligen skulle inte köpa en valp via en kurir och från en kennel som jag inte vet något om. Även om du är ute efter en färg som är svår att få tag på i Sverige (vet hur det är då jag själv importerat sv/v som är svårare att få tag på i sverige än bluemerle) så se till att göra ett ordentligt research och ta kontakt med uppfödaren. Annars finns en risk att denna valp som du köper inte är intagen korrekt i landet och att du stödjer smugglare och för att inte glömma så har du ingen aning om valpens hälsostatus bakåt osv utan riskerar att köpa "grisen i säcken". Om du redan kollat upp allt, varit i kontakt med uppfödaren osv så att du känner dig trygg med att köpa en valp så absolut!
Den sheltien som jag hjälpte till att importera, från Tjeckien, till min bekant gjorde jag genom att ta kontakt med uppfödaren direkt. I slutändan vart den hunden också dyrare än vad det är att köpa en hund i Sverige. I hennes fall blev det import pga att hon var ute efter en ovanlig färg samt att hon har kennel och ville kunna tillföra rasen något i Sverige. Även jag valde att importera då jag var ute efter en sv/v, en färg som är svår att få tag på i Sverige, samt att jag vill kunna bidra med nytt blod till rasen i framtiden om han håller måttet som vuxen. Att importera en hund kräver på ett sätt mer av dig som potentiell köpare eftersom det är mer att tänka på än vid köp av en svensk valp.
Att importera är riktigt spännande men se till att tänka igenom det ordentligt så att du gör det av rätt anledningar och med rätt bakgrund/ information till hands. Oavsett om man köper en valp i Sverige eller väljer att importera så tycker inte jag att man ska göra det lättvindigt.
Min andra fråga skulle också vara: varför måste du bestämma dig senast ikväll? Lite av ett varnings tecken för mig om säljaren/uppfödaren försöker stressa fram att sälja sin valp. Känns som att denne isf bara är ute efter att sälja till första bästa och inte bryr sig om vilket hem som är bäst för valpen…
Tack för informationen!
Jag såg annonsen på blocket i fredags och kontaktade personen (som har kennel) i Sverige som hade lagt ut annonsen. Jag var först av fyra som hade hört av mig och hon ville att jag skulle bestämma mig ikväll så hon visste om hon kunde gå vidare eller ej, då det var fler som var intresserade. Men jag känner också lite press att bara bestämma mig på 4 dagar. Hade valpen varit i Sverige hade jag inte tvekat en sekund, det är just det här med importen - att jag inte själv har någon erfarenhet eller speciell koll.
Själva uppfödaren kan inte så mycket engelska heller, utan använder sig av google translate. Jag har pratat lite med henne via facebook.
Om du som sagt känner dig trygg med köpet osv så absolut: go for it!
Annars så kan du ju alltid hålla en dialog med uppfödaren eller tom kolla upp andra uppfödare att köpa valp ifrån framöver.
Ja, det är lite svårt faktiskt.
Jag har kontakt med uppfödare i Sverige också, som jag står på väntelista på och ligger bra till. Men det har gått 5 tikar som har fått valpar, men ingen blå tik, har kontakt med ca 4 stycken till som ska få nu i slutet på maj och lite längre fram.
Det känns som ett lite svårt beslut, och speciellt när det gått så många tikar utan att fött någon blå tik. Men samtidigt så har jag ju ändå kontakt med några fler som ska föda.
Frågan är om jag ska "chansa" på denna import, eller vänta på någon av dom 4 kennlarna jag har kontakt med?
Här är den tjeckiska kenneln: http://zezlhvezdy.sweb.cz/english/zezlatehvezdy.htm
Någon som känner igen?
Känner inte till kenneln och har inte läst på deras hemsida. Jättesvårt att ta såna här beslut så snabbt. Vem är det egentligen som avgör om du eller någon annan får köpa hunden, den svenska "mellanhanden" eller uppfödaren i Tjeckien? Vad är de DNA-testade för? Vet du något om själva valpen förutom färgen, temperament, föräldrarnas temperament etc? Personligen är det inte på det här sättet jag köper hund, men jag kan inte avgöra om det är rätt eller inte (för dig). Jag skulle bara lita på en mellanhand om jag kände den personen sedan innan eller hade hunnit ha längre kontakt. Och förstås helst en längre kontakt med uppfödaren, men svårt när man har språkhinder. Nu är det ju kväll, så kanske har du redan fattat ditt beslut, önskar lycka till hur det än blir.
Jag har inte bestämt mig än. Jag funderar på om jag ska höra om jag får längre tid på mig.
Som det verkar så är det "mellanhanden" som avgör vem som får köpa. Det var jag som hörde av mig först av fyra. Och om jag säger att jag vill ha henne så är hon min vad jag förstår.
Har ju fått föräldrarnas namn och så. Och en av pappans förälder är från Lundecocks kennel här i Sverige. Har fått bilder på föräldrarna och valpen och även korta filmer på valpen och hennes syskon.
Hon jag har kontakt med i Sverige, som ska hämta, har som sagt hämtat därifrån tidigare och enligt henne är hundarna sociala, friska, inte skälliga. Bra linjer. Det är det jag vet ungefär.
Tack för att ni hjälper mig med råd! ❤️
Att mellanhanden bestämmer i hela affären är för mig ett varningstecken! Och att hon säljer som mellanhand, och att hon importerat från den kennel tidigare gör att personen ifråga känns mer som en person som endast importerar hundar för att sälja dem i Sverige och tjäna pengar = oseriöst!
Om jag var du, och seriöst intresserad, så skulle jag genomföra ett sådant köp (import) själv, direkt mellan mig och uppfödaren (oavsett uppfödare/kennel). Språk kan vara ett hinder men det går alltid att ta sig runt det!
I slutändan är det som sagt upp till dig hur du vill göra…. Lycka till!
Ja, jag är inne på Kitten86:s linje. Vad är det för uppfödare som låter en annan person sälja dennes valpar? Är det jätteviktigt att de säljs till ett annat land? Det kan ju naturligtvis finnas jättebra svar, men när man inte vet mer så känner jag att det blir så väldigt många frågetecken. Importer i sig har jag inget emot, men jag hade velat sköta det själv. Kul att du fått se lite filmsnuttar i alla fall. Förstår att du längtar efter en blå tik. Men du, det finns ju uppfödare Finland och Norge också, du kanske kan kolla runt på lite närmare importer själv? :-) Om det är skralt med blå tikar i Sverige menar jag. Är den tjeckiska valpen leveransklar förresten? (Kanske står i tidigare inlägg.)
Ja, jag känner att det finns en del frågetecken nu när jag skrivit inlägget här.
Det var jättekul att se filmsnuttar och hon är jättefin! :) (men man ska ju inte bara gå efter det) Och jag har själv alltid planerat att jag ska träffa tiken/valpen/uppfödaren innan, vilket jag inte kan i detta fall.
Ja, hon är 11 veckor nu och när det planerat att hämta henne så är hon ca 4 månader.
Jag skrev till mellanhanden och frågade om jag kunde få mer dagar på mig att bestämma mig eftersom jag vill höra mig för lite mer. Hon svarade: "Fundera på du och hör dig för men det står fler i kö så jag kommer snart behöva kontakta nästa.."
Nu läste jag alla svar en gång till här, och en bra frågeställning står i #3: hur ser kontraktet ut, vem har skrivit det? Jag blir mer och mer tveksam över tillvägagångssättet här.
Jag vet ännu inte hur kontraktet ser ut, har inte fått se något än.
Nej, jag ska fundera lite till och om hon kontaktar mig och säger att hon bestämt sig för någon annan då är det så, tänker inte stressa fram någonting jag inte är säker på.
Det låter vettigt av dig att avvakta och fundera igenom det hela. Ställ frågor och våga ta upp det hela med kontraktet också.
Om inte annat skulle jag se till att ha en direktkontakt med uppfödaren själv, trots vissa språkhinder, för att reda ut alla frågetecken…!! För som det hela bekrivs just nu så skulle iaf jag backa ur då det hela känns mycket oseriöst!
#17 Bra tänkt. :-)
Om hon är 11 veckor nu ska hon alltså hämtas om cirka 4 veckor. Då är det väl inte bråttom att bestämma sig nu nu nu heller… Viktigast är väl att valpen kommer till ett bra hem och inte bara till kreti och pleti så det är väl självklart att man ska få fundera lite. Låter konstigt. Jag skulle dra öronen åt mig.
TS: skulle du betala INNAN du fått se valpen eller efter?
#20 Ja, hon ska hämtas den 24 juni isåfall. Tycker också att det är konstigt att jag måste bestämma mig så fort bara för att det står andra i kö. ;/
#21 Det vet jag inte riktigt heller. Det jag vet är att hon sa att det var lättast att betala via henne, mellanhanden alltså, sen vet jag inte om det var före eller efter.
Notera även att uppfödaren i Sverige ej är medlem i sssk. Det kan man tycka vad man vill om, men jag hade velat veta att de krav som ställs för sssk:s valphänvisning även gäller en valp jag köper som ej är med på valphänvisningen. Det innebär
"• Fadern ska vid parningstillfället ha uppnått 15 månaders ålder
• Modern ska vid parningstillfället ha uppnått 20 månaders ålder
• Kullens inavelsgrad får ej överstiga 6,25% (motsvarar kusinparning), räknat på 5 generationer.
• Båda föräldrarna ska vara ögonlysta inom 12 månader före parningen.
• Ingen av föräldrarna får ha PRA, vara anlagsbärare, eller vara helsyskon till PRA-hund.
• Beträffande CEA gäller att minst ena föräldern måste vara utan anmärkning, och ingen av föräldrarna får ha colobom, blödning eller näthinneavlossning.
• Vissa ögondiagnoser som är utan betydelse för den enskilda hunden utgör inget avelshinder, eller hinder för valphänvisning, om kombinationen är med hund som är fri från den diagnosen. Se SSSK:s ögonpolicy, eller kontakta avelskommmittén i tveksamma fall.
• Shetland sheepdog har ett (1) hälsoprogram, som avser ögonsjukdomen PRA. Alla andra hälsoundersökningar av avelsdjur är frivilliga, men valphänvisning medges ej efter förälder med känd HD (grad C eller sämre), ED eller patellaluxation.
Föräldrar till kullar som är med på listan behöver dock inte vara undersökta för HD, ED eller patellaluxation.
• Valpkullens båda föräldrar ska ha uppnått minst andra pris i kvalitetsklass på officiell utställning. För utställningsresultat uppnådda efter 2011-01-10 gäller lägst ”Good”."
- sssk.org - valphänvisning
Om detta stämmer även för denna importerade valp så kanske du får en fin liten kompis till sommaren :)
#22 det är tekniskt sett bulvan så jag skulle inte gå med på att köpa.
#24 Jag vet själv inte riktigt vad bulvan betyder. Men jag pratade med skk i telefon igår och dom frågade om syftet att ta in. (man tar oftast in i ett syftet) Så jag frågade mellanhanden igår vad syftet var, hon svarade: "Syftet jag tar in min för är avel. De (skk) undrade om buvlanförhållanden och så är det inte. Jag har inte syfte att ta in för att sälja vidare."
Men den hon har hämtat tidigare från den här kenneln har hon sålt med bibehållen avelsrätt…!?
tycker det verkar lite lustigt att hon måste veta om någon vill köpa hunden innan en viss tid. hade jag varit uppfödare och gjort som den uppfödaren du kontaktat(mellanhanden) skulle jag tagit hem valpen, och om jag skulle sälja den(vilket jag inte är så säker på att jag skulle vilja då :P men skulle kunna ha den på foder) så skulle jag kunna ha den hemma tills någon hör av sig, och jag bestämmer mig för en som känns rätt.
som sagt tycker jag det låter lite konstigt att man har tid på sig att bestämma sig. visst, det står fler i kön, men då får de lov att vänta tills den första bestämt sig. och kenneln får lov att ha kvar valpen(som de importerat) tills ett bra hem hittats.
tycker du fått jättebra råd i tråden :)
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Intressant tråd! Jag har själv ingen erfarenhet av import av hund, men det verkar som om du fått bra råd. :)
Jag förstår att du har ett svårt val att göra!
Sajtvärd på Sheltie IFokus
#26, #27 Ja, det låter lite konstigt och det är ett svårt val, vet fortfarande inte hur jag ska göra.
Till saken hör ju också att hunden fortfarande befinner sig hos uppfödaren i Tjeckien och inte hos den svenska uppfödaren som agerar mellanhand… Valpen måste bli 3 månader innan rabiesvaccinering kan göras och sedan får valpen inte resa förens 21 dagar efter vaccineringen gjorts (för att kraven ska ha uppfyllts så att hunden får komma in i Sverige).
Så det finns ju ingen anledning att stressa…
TS: Uppdatera gärna när du bestämt dig :)
(sorry jag kan ingenting om att importera så kan inte svara på din riktiga frågeställning)
http://www.abc-annons.se/Shetland-Sheepdog-Shelties_295352.htm
Är det dessa valpar? Jag har också blivit tillfrågad om jag ville köpa en
#29 ja, precis. plus att det går snabbare om man tar det lugnt än att stressa ;)
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
#30 Jag har inte pratat med mellanhanden sedan jag sist skrev här, så jag har ännu inte bestämt mig, men det lutar mest åt att jag avstår denna valp.
#31 Inte just den kullen, men det är samma uppfödare. Vem blev du tillfrågad av?
#31 Hm, det känns lite skumt med en uppfödare som så PROMPT vill sälja valpar till andra länder. Inte sagt att det är något konstigt att importera/exportera, jag talar nu om att så pass systematiskt vilja "få bort dem" från det egna landet. Med tanke på att de säger att hundarna är testade för ditt och datt, utställningschampions med mera, så borde det väl finnas efterfrågan även i hemlandet?
#34 Ja, jag tycker också att det borde finnas efterfrågan i hemlandet. Jag frågade den tjeckiska uppfödaren om hon sålde valpen till Sverige av någon speciell anledning, hon svarade att det var ingen speciell anledning utan det var bara för att hon hade en som skulle komma och hämta en annan valp redan, i detta fall min mellanhand.
Hur har det gått för dig i din jakt efter en framtida sheltie? Har du kanske hittat en annan valp redan, istället för den från Tjeckien?
#36 Oj jag har glömt att informera er, bra att du påminde! :)
Jodå, jag har nog hittat en annan! :D Ska dit och kika på fredag, så håller det lite hemligt fram till dess. ;)
#37 Hoppas det går bra! :)
#38 Tack så mycket! :)
Håller tummarna då 😉
#40 Tack så mycket! :) Ska bli så himla spännande!
Det gick jättebra igår, hon är min! :D Jag ska göra en egen tråd när jag fått hem henne, även om jag är sugen på att lägga ut bilder nu ;) Får se hur jag gör! 😍 Hon var prick 5 veckor igår, så det är bara tre veckor kvar! :D
Vad roligt!! Grattis!
Ska bli kul att läsa och följe hennes tråd framöver 😉
Har du bestämt namn och så än?
Grattis! Spännande att få hem en valp! 🙂
#43 Tack! :) Har nästan bestämt mig för Zaga! :) Har även funderat lite på Inez.
#44 Tack, ja verkligen, 3 år sedan jag hade valp sist. ;)
Fina namn båda två 🙂
#46 Det tycker jag med, hihi :) fast varken min vän eller mamma gillade Zaga, men det är ju trots allt jag som ska bestämma. :)
Så är det juh. Namnet ska kännas bra för dig och passa din framtida hund! Det är ju du (och hunden) som ska leva med namnet i typ 15 år framåt 😃