Byta foder, när?
När har ni andra bytt över era valpar från valp till vuxenfoder? Fodertillverkare brukar ju rekommendera vid 12 månaders ålder (därav fodrens ålders indelning) medans vissa rekommenderar att byta till vuxenfoder någonstans när hunden/valpen 6-9 månader gammal.
Jag har ärligen glömt bort hur jag gjorde när River var liten valp. Så hur gjorde ni alla andra? När bytte ni över er valp till vuxenfoder?
Min plan är att byta till vuxen på Extra vid ungefär 9 månaders ålder. Hon är 7½ månad nu så det är lite tid kvar.
Rekommenderas väl att använda valpfoder så länge som de växer och sedan gå över till vuxen. Och eftersom sheltie är relativt små och växer färdigt ganska fort så kan man väl byta lite tidigare medans om jag haft en riktigt storvuxen ras så hade jag nog väntat med det tills den hunden var 1½ -2år ca. 12 månader känns som det är hundar i storlek med golden kanske som kan räknas som färdiga i kroppen.
Så går mina tankar kring detta .
Vi bytte över tidigt, när han var runt 3-4 månader men vi bytte till färskfoder så det är kanske annorlunda. Vi har dock växlat lite grann med ett valpfoder, fast färskfoder då, ett tag tills vi helt gick över på vuxenfoder när han var ca 5-6 månader.
Jag bytte när han var 10 månader.
Okej. Tack för era tankar och erfarenheter!
Funderar nämligen på att byta över Jayson till vuxenfoder snart. Han är ju 6 månader nu…
Ni som haft flera shelties, hafte sheltie länge, hur länge skulle ni säga att dem fortfarande växer?
Jag gav min valpfoder tills hon var ett år, vilket jag tycker man ska göra då de innehåller mycket mer saker, än vad ett vuxenfoder gör. Så tycker absolut att du ska fortsätta 6 mån till. & de där hur länge de växer, de flesta växer till 6 mån, sen efter de växer de max 1-2 cm :)
Okej, tack för infon.
Jag får avvakta lite och sen avgöra angående ett evetuellt byte….
Jag har bytt ganska tidigt bort valpfodret från mina. Mest pga de flesta har slutat äta valpfodret. Den yngsta var runt 7 månader och den äldsta var väl 9 månader.
Milla har ätit vuxenfoder ett tag. Jag kommer inte ihåg exakt när vi bytte, men hon var nog 7 månader. Det har gått bra. Hon är ju ganska stor och har varit frisk hela tiden och så är hon mycket matglad. :)
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Ja, Jayson är också matglad och vissa dagar verkar han vara konstant hungrig 😃
Majoriteten av er verkar ha bytt över era valpar någorlunda tidigt till vuxenfoder.
Jag bytte till vuxenfoder när Ivan var ca 10 månader (samma märke)
Assar är 9 månader nu i juni och börjar rata valpfodret, så jag håller på att gå över till vuxenfoder nu. Blandar lite och såklart äter han upp det godaste först…och ja, valpfodret slinker ner men bara för att Hugo inte ska få äta upp det…:)
Okej. Är nog första gången jag hört att en hund ratat valpfoder 😉
De flesta hundar jag känner till skulle hellre äta valpfoder än vuxenfoder 😃
#12 Inte? Jag har hund nummer två som ratar valpfodret ;-) kanake har fel sort haha :-P
#12 Min ratade också valpfodret 😃 Bytte till vuxenfoder vid 6 månader har jag för mig.