Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 10037 ggr
Jojsan
1

Äga sheltie - kostnad?

Vad kostar det på ett ungefär att äga en sheltie?
T.ex:

Inköpspriset för en sheltie (från uppfödare, en valp)?
Försäkring?
Vaccinationer och liknande?
Hundmat per månad?
Vad kostar det totalt att äga en sheltie per år ungefär (räkna inte med inköpspriset i just denna fråga)?

Ni kan gärna skriva svar på dessa frågor och skriva vad det kostar för er, om jag missat något viktigt som kostar, skriv gärna in det med.

Soffe
0

Tror att det finns en tidigare tråd om detta.. Men det jag vet kan jag svara på :-)

Inköpspris ligger oftast på 11.000 Det flesta jag sett ligger på den summan, men det finns från 10-12.000

Försäkring vet jag inte hur mkt den kostar för en Sheltie.. Men jag tippar på ca. 150:- i månaden..

Vaccinationer.. En görs ju när dem är 3 månader och en när dem är 1 år, en omvaccinering då o sen räcker det att vaccinera hunden 1 gång om året som med katter.. Jag vet inte vad det kostar, beror helt vart du går, finns ju privat eller djursjukhus och priserna är olika.. Har själv sett en sådan lista en gång och det kunde skilja ganska mkt i pris på de olika behandlingarna och veterinärerna..

Hundmat är oxå olika precis som med kattmat, beror på vart och vad du köper.. Djuraffärernas är ju dyrare, men oxå drygare och bättre, men kanske inte stämmer till 100% En vuxen Sheltie äter väl ca. 2 dl om dagen tror jag och då kan det kosta ca. 150:- i månaden kanske.. Om du köper en 15 kg säck för ungefär 500:- Räcker den ju en längre tid..

Per år är svårt för mig att säga eftersom jag inte äger en Sheltie, än :-) Men snart kommer jag att göra det så jag uppskattar oxå svar från andra Sheltieägare på dessa frågor :-)

Jojsan
0

Tack för svaret!

Ja, mat och försäkring kan ju vara ganska stora skillnader i priser antar jag.

bima69
1

Stämmer bra det som *1 skrev.

Inköp ca 11.000:-

Försäkring ca 150:-/mån beroende på bolag så klart. Mina betalar jag drygt 100:-/mån på.

Vaccination ca 400:-

Maten ca 500:- för en 15 kg säck, som räcker ca 6 mån för en Sheltie.

Sen är det ju koppel, matskålar, ben, leksaker mm som också tillkommer.

Sheltien är en billig ras, som oftast inte är dyr i försäkring (beroende på bolag så klart) dom äter inte så mycket heller.

Lycka till!

Soffe
0

#3 Tack för ditt svar :-)

Jojsan
0

#3 Med vaccination ca 400:-, menar du då totalt vaccination eller är det t.ex. per år?

Soffe
0

#5 Hon menar nog vad 1 vaccination kostar på ett ungefär.. Som jag skrev beror det på vem och vart du går med din vovve och gör en behandling..

Soffe
0

Sen skrev jag oxå att när den är 3 månader görs 1 vaccination och när den är 1 år görs en omvaccinering av samma vaccin, sen behövs det bara 1 gång om året sedan.. Så första året får man räkna med att bekosta 2 vaccineringar + att den behövs avmaskas oxå varje år.. Men

Soffe
0

Sen skrev jag oxå att när den är 3 månader görs 1 vaccination och när den är 1 år görs en omvaccinering av samma vaccin, sen behövs det bara 1 gång om året sedan.. Så första året får man räkna med att bekosta 2 vaccineringar + att den behövs avmaskas oxå varje år.. Men det

Soffe
0

kostar inte så mkt som vaccination..

Jojsan
0

Ok, så första året kanske det blir ca 800kr för vaccinet + avmaskning då. Sen blir det kanske 400kr/år för resten av åren?

bima69
0

Sen måste man även tänka på att hunden kan bli sjuk, ett veterinärbesök är inte billigt. Fick gå till vet med en av mina hundar förra veckan när hon blev akut sjuk, gick på drygt 2000:-. Hon har stressmage, så magen pajade helt på henne och det blev röntgen, blodprover och dropp mm. Men nu är hon hur bra som helst.

Soffe
0

Ja det är det värsta som kan hända.. Om hunden blir sjuk eller om det händer en olycka.. Då kan det kosta väldigt mkt pengar, speciellt om man inte har hunden försäkrad, vilket är viktigt..

Jojsan
0

#12 Japp.

Någon som äger en sheltie som kan skriva in ungefär vad det kostar för er per år?

KATTÄLSKAREN
0

Jag vill oxå gärna vet hur mycket det kostar per år

Kacher
1

Vi är nog ett skräckexempel på hur mycket en hund kan kosta under ett år, men det kan vara bra att tänka på att det inte alltid blir som man tänkt sig. 

Inköp: 13.000:-
Vaccinationer och avmaskning: 800:-
Mat: 1.200:-
Utrustning: 1.000:-
Försäkring: 1.800:-
Veterinärvård: ca 11.000:- (efter reglering med försäkringsbolag)
Bränslekostnad (hittills 13 resor till närmaste större djursjukhus): 2.400:-

Vår hund har opererats för sk. sheltiehäl i februari, behandlats för klåda 2 ggr, fått en klokapsel borttagen (i torsdags) och kommer nu mest troligt behöva operera ett korsband inom kort. I vår försäkring ingår 50.000:- i veterinärvård, men nu har vi snart gjort bort hela den summan så behöver hon operera korsbandet så får vi stå för det kalaset själva. I så fall kommer hon att i slutändan ha kostat oss minst 70.000:- under sitt första år…

_Wilma
1

#15 Tråkigt att er Luna har råkat ut för så mycket. Tur ändå att ni har en försäkring som täcker en del. 70 000 kr under ett enda år är mer än de flesta har råd med. Hoppas att det löser sig med korsbandet både för hennes skull och för er. :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kacher
2

Tack #16 Ja det känns så tråkigt att vi aldrig kan komma igång med ordentlig träning igen, mest för Lunas egen skull. Vi hade precis avslutat rehaben och om ett par veckor skulle hon få slippa koppeltvånget och börja springa fritt igen efter 4 månader. När hon sen började halta för en vecka sedan trodde jag först att hon fått problem med hälen igen, vilket hade varit nog så illa. Ortopeden vi besökte förra veckan trodde att hältan kom från knät, men veterinären vi besökte i torsdags trodde att den kommer från en sprucken klokapsel så den plockades bort och i helgen har hon gått fint på benet så det stämmer nog. Tyvärr kände hon även hon en viss instabilitet i knät så vi ska beställa tid för titthålskoll för säkerhets skull. Jag hoppas verkligen det inte är något allvarligt och att hon kan klara sig utan op om vi bara får en chans att muskla på hennes ben efter den långa rehaben. 
Blir det alltför dyrt framöver får vi ta ett lån i värsta fall, på något sätt ska vi lösa det. Hon är en underbar liten tjej och vi vill göra allt för att hon ska få ett normalt hundliv!

OurOzzy
1

Inköpspris 12.000kr och sedan blir det på ett ungefär 400kr i månaden för fodret. Försäkringen cirka 250kr/ mån Han är även på dagis 3 dagar i veckan och där går 1700kr/ mån. Sedan kostar det ju att gå på kurs till exempel och senaste vaccinationen vid 1 år kostade 450kr. Så visst kostar det att ha hund :) men man vill ju att hunden ska få ett så bra hundliv som möjligt. För oss blir det dyrare med tanke på dagiset men det var en förutsättning för oss att ha hund annars hade det inte gått ihop med våra jobb och det är det helt klart värt. Lycka till :)

www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyrSkämtar

[FridaGenborg]
3

Inköpspriset var 13.000 kr.
Försäkring, ca 150 kr/mån
Mat, ca 500 kr/mån
Övrigt lägger jag säkert 500-1000 kr/mån
När vi går kurser kostar det också ca 900 kr/mån men just nu har vi en paus.

Det varierar självklart från månad till månad, men ett snitt på 1500-2000 kr blir det och det är såååå värt det! Dom här pengarna spar jag lätt in på alla krogrundor som jag inte går på längre tack vare vovven 😉

KATTÄLSKAREN
0

Min syster räknade första året och då blir det 58427 det blir billigare utan kastration och hundagis

_Wilma
1

#20 Din syster har nog räknat fel! Så mycket blir det bara i undantagsfall exempelvis om hunden skulle behöva vård och inte försäkringen täcker. 

För mig kostar två hundar 1500 - 2000 i månaden. Då har jag räknat med försäkring, mat och kurser.

KATTÄLSKAREN
3

Det här tänkte hon på första året  

inköp 12000

Valpkurs 1000

Kastration 4010

Försäkring 4318 

Bil sele 649

Medlemsavgift 280

matskål 60 

vattenskål 60

Regntäcke 250

Sele:150-250

koppel 100

foder 2495

Hundagis:31200-32600

Dhppi 490

Bajspåse 1250

Summma totalt: 58427

Ifall det kostar det som min syster skrev första  året så kommer jag aldrig ha en hund :(

_Wilma
0

#22 Ok, då förstår jag hur ni räknat! :)

KATTÄLSKAREN
0

Vi har inte någon hund men är det rätt räknat ?

_Wilma
0

Den stora kostnaden ni räknat med är hunddagis. Kostnaden ni tagit upp där är rimlig. (Jag har själv inte hunddagis åt mina hundar.)

Försäkring ska man naturligtvis ha! :) Jag betalar inte så mycket för mina, men olika försäkringar täcker olika mycket, så den kostnaden ni anger kan stämma.

Jag håller med om att man ska gå valpkurs, särskilt om man en ovan hundägare. Personligen har jag lagt mer än vad ni räknar med på olika kurser. (Min sheltie Milla har gått tre kurser under första året. Hon har även varit med på utställning, vilket också kostar i anmälningsavgift och resekostnad / övernattning.)