Fästingar
Idag har jag plockat 4 fästingar på mina två hundar…två som satt och två som kröp. Hade Frontline förra året på Hugo men tyckte inte det hjälpte särskilt då han gärna badar o rullar sig i gräs om sommaren. Har även testat Scalibor halsband på honom men han blev jätteslö av det, så det åkte av illa kvickt!
Vad använder ni? Har ni något tips på vad som fungerar?
Äckliga fästingar.
Jag har en flaska spray jag köpt på Djurmagasinet med citronmeliss mm. Mina golden tål den bra jag sprayar varannan dag i nacken ochlite på halsen och baken. de har en och annan fästing men inte så många.
Ta bort fästingarna snabbt kolla över hunden varje kväll och tvätta efter uttagen fästing med Molkosan som finns på hälsokosten. Det dödar ev Boleria infecktioner. Både staffilekocker och streptokocker.
Har haft Borelia på alla mina hundar det är penselin som gäller då. Otäckt om det går ut i nervbanorna.
Lycka till Mammahund
Jag använder Frontline iår och upplever som du TS att det inte riktigt fungerar, iaf inte på River som badar/duschar en hel del och som ÄLSKAR att ligga och/eller rulla i gräset medas Jayson klarar sig bra med dropparna.
Förra året använde jag Seresto halsbandet på River. Det fungerade jättebra! Hade det på hela sommaren med gott skydd, plockade någon enstaka fästing bara som bitit sig fast. Är ett halsband med skydd upp till 8 månader och som skyddar även om hunden badar och som ej skadar vattenmiljön (man kan ha det på vid bad enligt innehållsförteckningen). enda "Nackdelen" för mig var att det trasslade sig i Rivers kragpäls så man fick borsta och hålla på en del. En hel del trix att få dit det också iom med all päls runt halsen/kragen eftersom det ska sitta mot huden. Det är pga trasslet som jag valde att testa droppar iår men ska nog köpa ett nytt halsband till River för att ge honom bättre skydd mot de små krypen…
Jag har ett Seresto halsband på som fungerar jättebra, jag tar av det på kvällen och borstar och kammar igenom henne. Meya få även Fixodida för säkerhetsskull. Jag har plockat en fästing på henne och det var innan Seresto halsbandet åkte på.
Märker inte av nåt trassel i pälsen runt halsen men halsbandet sitter inte på jättehårt och inte är hon speciellt slö heller:-)
Steffie
Jag har ett bärntenshalsband som jag köpt på nätet från"Cutie Pu Polly" Det man skall tänka på är att tvätta halsbandet med såpa då och då och sen ladda det i solen ibland.
Det fungerar bra tycker jag. Det kan det komma en och annan fästing och då sprayar jag först fästingen med Frysspray Atix.Finns på apotek eller i hundaffärer. Fästingen dör omedelbart av frysspayet och kan då inte "kräkas" när man drar ut den.
Tass här.
Jag har aldrig använt nånting, plockade inte en enda fästing på förra vovven under de 10 åren han levde. Har inte plockat någon på Pussel ännu (förutom den som du hittade krypandes, Johanna 😉).
Tror jag kommer avvakta lite grann med medel och sånt, men det kan ju vara bra att ha en tass här så man ser vad det finns för alternativ 🙂
Nu har jag läst på lite olika forum och det verkar ju väldigt individuellt vad som fungerar.
Är det någon som har testat de nya tabletterna som veterinär kan skriva ut? Bravecto tror jag de heter..?
#4 Tack för tipset om frysspray, det ska jag köpa!
Ja, lägren är ju främst delade i naturligt (som bärnstenshalsband, olika sprayer etc) eller medicinska preparat (droppar eller halsband) för att bekämpa dessa små irriterande kryp.
Jag har inte testat tabletterna Bravecto och känner igen som gjort det heller.
#6 har inte testat och känner ingen som har, vet också veterinärer som avråder att prova då det är väldigt litet testat än så länge. Vad gör man om ens hund får en allergisk reaktion? Har de halsband eller annat medel så kan man ju oftast duscha dem med schampo och få bort reaktionen.
#8 Precis som du så tänker jag också så!
Ska nog ge Seresto ett försök.
Äckliga fästingar!! Min älskade Hugo har varit inlagd på sjukhus i två dygn jättesjuk i misstänkt borrelia! :( Nu är han tack och lov hemma igen och börjar piggna igen, men vilka dygn det varit :( Mattes <3
#10 Åh vad tråkigt med borrelia! Skönt ändå att det verkar ha vänt och att han börjar piggna till! :)
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Hej!
Har bärnstenshalsband till mina dansk-svenska gårdshundar sedan flera år tillbaka, med mycket bra resultat. Vi bor i ett fästingtätt område och vistas mycket i skärgården där det är gott om fästingar.
När jag testade dessa på min sheltie, 1 år, trasslade halsbandet in sig i pälsen. Kollade då med Elvingsson på nätet där jag köpt dem. Hittade en variant som passar till långhåriga hundar med rörformade slipade bitar. Halsbandet passade perfekt, trasslar inte (borstar dock pälsen minst en gng/vecka) och fungerar mycket bra även på henne. Tycker man ska prova ett giftfritt alternativ innan man testar de produkter som kan påverka hundarnas hälsa negativt. Har hört att fästinghalsband inte fungerar på alla hundar, men min erfarenhet är att det fungerar, vilket jag är jätteglad för.
Mina två hundar klarar inte halsbanden alls vilket är jätte jobbigt dom blir alldeles slöa springer inte på promenaderna och vill inte träna..
#12 Nu har jag beställt hem bärnsten, tänkte göra egna till vovvarna. Värt att testa och jag gillar att pyssla :D
Ena dagen plockade jag 23!!! fästingar på min lillkille och runt 15 på vår andra vovve… vi brukar använda frontline men tycker inte att det funkat så bra, speciellt inte på vår andra hund som gärna badar.
Nu testar vi seresto och än så länge funkar det helt okej, från att plocka 15st om dagen till att plocka 3-5st om dagen är en klar förbättring, nog för att jag helst inte plockar några alls 🤪
~mikkan
#15 Åh fy. :(
#15 O hjälp :/ Usch! Var i landet bor du?
#17 I bålsta mellan stockholm/uppsala.
~mikkan
Nu har inte jag en sheltie, men efter att flera andra med samma ras som mig (eurasier) provat Bravecto har även jag vågat mig på att testa. Jag gav honom tabletten i tisdags och har hittills inte märkt av några som helst bieffekter. I torsdags hittade vi en fästing på hans huvud, men när vi skulle ta bort den märkte vi att den var död så det verkar fungera :-) Hittills kända biverkningar vad jag vet är kräkningar och diarré, men vi har som sagt inte märkt av något alls. På min förra hund använde vi alltid halsband, men eftersom vi har två hundar nu och de ofta busar och även tvättar varandra var jag rädd att de skulle komma åt den andres halsband. Vi är dessutom och badar en hel del med dem så droppar kändes inte ultimat det heller.
Har Scalibor men ångrar att jag inte tog seresto trots att scalibor fungerar helt okej. Hittills har jag enbart hittat tre fästingar men nästa år blir det seresto ändå.
Roligt att höra att det fungerar väl!
Får kanske bli det till nästa sommar 😉

Har använt Bravecto efter många om och men. Vår hund har känslig mage så jag tvekade i det längsta. Men då jag fick plocka mellan 20-30 fästingar dagligen tröttnade jag. Inte hittat en enda fästing sen han fick tabletten och inga som helst biverkningar fick han heller. Kanoners.
Jag har köpt Seresto till mina två hundar nu. Har aldrig behövt ha fästingskydd till den äldre för hon har fått max tre stycken per år utan skydd, men valpen har redan hunnit samla på sig tre stycken på nån vecka bara. Men det jag undrar är om någon vet om man måste ha på halsbanden hela tiden för att få ett fullvärdigt skydd eller kan man sätta på dem bara när man ska gå ut och gå? Vill ju helst utsätta dem för så lite gift som möjligt!
Använde seresto på min vuxna hund förra året. Jag lät han bära halsbandet hela tiden för att ge optimalt skydd. Halsbandet tåls ju att badas med osv. Tyckte det var lättare att låta det vara på konstant eftersom det ska sitta mot huden och det var smått krångligt att få dit det första gången iom allt krås som min hund har 😃