Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettmat-och-godis
Läst 4858 ggr
minisa
0

Vilket foder använder ni?

Vi får snart hem våran valp och vi tänker byta foder då vi är lite fundersamma på det nuvarande fodret som han får hos kenneln. Det är ett billigt foder som går att köpa på ica med spannmål först på innehållsförteckningen.. Finns det något foder ni kan rekommendera till våran lilla sheltie valp?

[MikaelaR]
0

färskfoder?

Zenta52
0

Tarzan fick Four Friends Puppy när han var valp. Torrfoder, men blötte upp det lite i början.

[FridaGenborg]
0

Jag ger min BARF, och vissa dagar färskfoder (Mush vaisto).

minisa
0

Glömde säga det, torrfoder! Tack för hjälpen, ska kolla upp dom!

[MikaelaR]
0

Har du kollat på Standart? har hört mycket bra om dem.. Annars typ Acana 

Har testat four friends min hund gilla det inte men annars är det väl ok 😊

minisa
0

#5 ska kolla upp det, tack! Vad tycker ni om royal canin?

[Cookie Monster]
5

#6 Dyrt foder som innehåller en massa spannmål…

ratuoi
1

#6 Royal Canin är ett väldigt bra foder. Bästa torrfodret jag haft till mina hundar.

Medarbetare på Social fobi iFokus

mikkan01
5

Royal canin är väl ett av de sämre fodren… som att betala 600kr för en 10kgs säck mjöl 🤪
Hade satsat på standardt, acana eller kanske orijen..

~mikkan

[MikaelaR]
3

Påminner inte royal canins innehåll lite om doggys innehåll typ?

Kitten86
0

Jag ger mina killar Brit Care Venison som är ett spannmålsfritt foder.
Ger jättefina pälsar och hundarna har alltid bra magar. Jag brukar även ge mindre torrfoder än vad tabellen säger och sen ge lite VoH kyckling (BARF foder) i maten också som ett lite xtra gott i maten 😃

lizton
3

Om du vill ge foder av livsmedelskvalitet så finns ganska många att välja på: Acana, Kingsmoore, Simpsons, Olivers, Naturea m fl 

Några av dem finns med eller utan spannmål (ris, vete, havre, korn och majs är vanliga spannmål i hundfoder) Jag skulle inte välja något med ris eller majs. Arsenik finns i allt ris och det är särskilt skadligt för valpar att äta ofta. Majs är ofta mögelskadat.

Ett billigare (mellanpris) foder som finns i livsmedelsaffärer är Magnussons. Magnussons Meat &Biscuit Junior är bra. 

Det som brukar anses bäst (och är dyrast)  är om fodret är av livsmedelskvalitet och spannmålsfritt. I stället för spannmål finns då potatis, sötpotatis eller grönsaker. Frukt kan också finnas i fodret(ofta äpplen)  Något måste binda en torrfoderkula och då är det något av dessa istället för spannmål.

Zenta52
0

Här är en länk till Four Friends Puppy, som jag gav Tarzan när han var valp, så du kan se vad det innehåller.

http://fourfriends.se/dogfood/puppy.html

minisa
0

Oj, trodde inte det om royal canin.. Passar den hundmaten nu rekommenderat till valp?

lizton
0

#14 Ja, det finns valpfoder av dem jag rek utom Simpsons, (vad jag kan se, men ibland kan man ge vuxenfoder till en valp om det står att det går bra.)  zooplus.se  animail.se och hemfoder.se har de här fodren. 

Kingsmoor Pure valp mellan & stora raser finns tex 10 kg för 519 kr hos hemfoder.se Det är spannmålsfritt och av  livsmedelskvalitet.

animail.se och hemfoder.se har Acana valpfoder för små och för stora raser. Det för små raser kan passa bäst för en sheltie.            zooplus.se har ett som heter Acana Puppy & Junior som passar mellan och stora raser. Det är livsmedelskvalitet, men det finns lite spannmål i form av havre i valpfodren. (vuxenfodren finns som spannmålsfritt)

Naturea Growth är ett valpfoder som är både spannmålsfritt och av livsmedelskvalitret. animail.se har det.

Magnussons Meat & Biscuit Junior är ett svenskt valpfoder. Ej spannmålsfritt och ej livsmedelskvalitet men 100 % svenska råvaror. (Det enda torrfodret som har det)

Olivers har olika slags valpfoder. Jag skulle välja det spannmålsfria för att slippa ris. Livsmedelskvalitet och beställs genom olivers-petfood.se 

Applaws har också valpfoder för små och mellanstora raser. Det är spannmålsfritt och finns hos animail.se m fl

Taste of the Wild har också spannmålsfria valpfoder. Det finns i samma nätbutiker som de övriga.

Orijen förstås. Samma tillverkare som Acana, Champion Petfoods. Livsmedelskvalitet, spannmålsfritt och hög kötthalt, men dyrt.

Sandraerikss
0

Eukanuba, är det bra eller mindre bra ni som vet? Det åt min valp då jag hämtade hem honom och därför har han fått fortsätta äta det.

Kitten86
0

Britt Care är också ett bra foder. Finns både valp och vuxenfoder inom det märket 🙂 Annars rekommenderar jag antingen Taste of Wild eller Acana!

Mlyy
1

Jag kör på Magnussons till min blandis nu, får hem min Sheltievalp om ca 2 veckor. Jag vet dock inte vilket foder uppfödaren ger då jag inte frågat än. Men som sagt så tycker jag Magnussons är bra. :) Får se hur jag gör om jag behåller fodret till valpisen eller om jag byter till Magnussons till henne också.

EC84
0

Jag ger Taste of the Wild med lamm till min sheltie, han älskar det. Han fick Acana förut, men dels blev han ganska lös i magen och dels tyckte han inte att det var särskilt gott. Men innehållsmässigt ska ju Acana vara jättebra också :).

_Wilma
0

Vad anser ni om Pro Plan Adult Original? Någon som provat?

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
0

Inget foder som jag testat…

Fruset blåbär
0

Mina flickor får endast färskfoder VoH MEN när de av någon anledning inte kan få det utan behöver äta torrfoder så får de zivi peak. Zivi Peak använder jag också som belöning så deras magar är redan vana + att även det har hög kötthalt = inga problem att ge enstaka måltider.

Mina tidigare hundar har fått Standart och det är också ett foder jag varit nöjd med.

Men allra mest nöjd är jag med färskfoder 🙂

minisa
0

Men vad tycker ni om Acana puppy & junior? Jag har fått det rekommenderat i en djuraffär, dock så verkar det vara svårt att få tag på :/

minisa
0

#19 åh, så synd :(

Kitten86
0

Aldrig gett puppy eller junior men min hund åt Acana adult i flera år. Fodret fungerade jättebra på min hund med bra hull, fin päls och bra mage. Men för ett tag sedan blev jag tvungen att byta foder då det blev svårt att få tag på märket (slutsålt längre perioder)…. Båda mina äter nu istället Britt Care Venison, då jag helst vill ge mina hundar spannmålsfritt foder.

Vet att det går att beställa Acana hos både hemfoder och animail. Har ännu inte sett någon fysisk djuraffär som säljer fodret dock.

lizton
0

#23 Acana är ett jättebra foder. Valpfodret ser mycket bra ut. Jag har dock bara använt vuxenfodren och det har funkat fint. Nu är det lättare att få tag på. animail.se hemfoder.se zooplus.se och många fler nätbutiker har Acana.

maysod
0

Har inte riktigt förstått att man väljer att ge ett utlänskt foder.  Andra länder har helt andra krav på vad som får finnas i djurfoder, andra krav på antibiotika osv.  Man kan heller inte kontrollera att det stämmer det som sägs.

lizton
1

#27 Alla foder som säljs i Sverige måste följa de regler  som gäller i EU. 

Alla torrfoder utom Magnussons har importerade råvaror. Det är bara Magnussons som har alla råvaror från Sverige. Jag tycker inte det är någon skillnad på om råvarorna är importerade i ett svensktillverkat foder eller om fodret tillverkas utomlands. Det som är viktigt är kvaliteten på råvarorna och vilka råvaror det är. 

Om man vill ha ett torrfoder av livsmedelskvalitet så finns det inget svenskt. Om man vill ha ett spannmålsfritt torrfoder så finns bara Carrier som är svensktillverkat (med importerade råvaror) och det är inte lika bra som de bästa spannmålsfria som tillverkas utomlands. Det finns holistiska importerade foder, men inget svenskt.

DeniceP
0

Mina hundar äter färskfoder, men de får torrfoder när vi är iväg och sådär, och då är det enbart Standardt som duger, prisvärt, bra foder som fungerar kanon på mina hundar! :)

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

j_ulie
0

Jag har hittills gett min 8-månaders hund torrfoder men det har funkat sådär. Han har ingen aptit alls för det och magen krånglade under en period. Nu tänker vi börja med färskfoder och står och väger mellan Mush vaisto eller Vom og hundemat. Någon som har erfarenhet av en eller båda sorter?

[FridaGenborg]
0

#30 Jag har provat både Mush vaisto och Vom og hundemat. VoH blev min kille jättehård i magen av, jag trodde flera gånger att det var lera som nån hade dragit in (han var inte rumsren). Mush vaisto är jag jättenöjd med, dock är det lite dyrare.

_Wilma
0

Jag blandade en sked Vom og hundemat i torrfodret under en period. Det gav ökad aptit.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

j_ulie
0

#31 Okej, min kille är redan nu lite hård i magen vissa dagar så då vågar jag nog inte prova VoH. Får nog bli Mush. Värt att betala lite mer för att magen ska fungera ordentligt på honom :) #32 Jag läste någonstans att man inte skulle blanda färskfoder och torrfoder i samma måltid, så trodde inte man kunde göra det. Varför har jag ingen aning om.

Cassii
0

Jag ger vom og hundemat, skulle jag ge torrfoder skulle jag ge acana eller orijen :)

Fruset blåbär
0

#33 ett tips om man ger VoH så häller man på lite vatten på maten, enligt VoH så ökar det dels upptagningen av näring men det motverkar också hård mage 🙂. Funkar på mina tjejer i alla fall.