Köpa sele, när?
Hej! Får hem en valp på fredag och nu undrar jag; när kan man köpa sele som hon kan ha när hon blir vuxen också? Hur länge måste jag vänta? Hade ju helst velat köpa en nu, men det går väl inte? ;) haha. (har dock inte bestämt helt om jag ska ha sele än, men har hittat en så fin, så är sugen! :))
Du får troligen räkna med att behöva byta ut selen när hon blir lite större. Jag hittade ingen som man kunde ställa in tillräckligt mycket för att den skulle passa både som valp och vuxen. Satsa på en billigare sele nu och köp din favorit om några månader istället. 🙂
Börja med en sele man lätt kan justera då valpen växer om du nu vill ha sele. Min 9 veckors kille har en rukka sele och den är väldigt bra för man kan justera både hals och mage :) sele funkar mkt bättre för oss då han är så ivrig och i halsband blir det lätt ryck i halsen :/
Vi köpte en jätte billig sele först som vi bytte ut bara efter några veckor, de växer ju så snabbt! Sedan fick vi låna en sele av en kompis men bara någon/några veckor senare fick vi byta igen! Då köpte vi en som var för stor som vi tänkte att denna MÅSTE ju bara passa när han blir stor! Men inte då, för några månader sedan var vi tvungna att köpa en ny ;) Så vår sista sele köpte vi när han var ca 7-8 månader :)
Så du får nog räkna med att byta ut selen några gånger, så satsa på en billig först :)
Okej, tack för svar allihop! :)
Antar att det är samma sak med halsband också? ;p
Både halsband och sele är något som man kommer få byta ut eftersom valpen växer. Det finns ju självklart halsband och selar som till viss del är ställbara så att valpen kan ha det en längre period under tillväxten just eftersom det går att ställa in dem själv.
Jayson hade i början ett ställbart halsband. När han sen var ca 5 månader någonting så införskaffade jag ett sele (dock inget ställbart då jag inte hittade något just då).
Här hittar du ex. på ett ställbart valpsele.