Sheltie som första hund?
Är ny här så tänkte säga HEJ :)
Gjorde en tråd på hundar iFokus för ett tag sedan och undrade vilken ras ni skulle passa mig. Jag fick förslag på Shetland Sheepdog flera gånger och då tänkte jag göra lite "re search" på just denna ras. Så jag ställde då några frågor om rasen och fick som ett bra svar att kolla in Sheltie iFokus. Då kom jag till denna sida och tänkte fråga samma frågor här då kommer få flera svar ( antagligen ). Om ni vill läsa hela saken från början kan ni kika in här.
Här är frågorna jag ställde:
1. passar sheltie bra till att tex träna agility med? Gillar eran det?
2. Gillar er/era sheltis/ar att bada? Eller är dom inte så förtjusta in det?
3. Hur långa promenader brukar ni gå med eran sheltie + kissrundorna?
4. Är deras päls svår skött?
5. Brukar dom vara lätt skälliga? Såklart varierar det inviduelt.
OBS! Såklart kommer jag läsa på i några år före jag skaffar nån hund!
1. Utmärka till agility, snabba, smidiga och arbetsvilliga. Sen kan det ju såklart finnas en och annan som inte gillar det…men majoriteten skulle jag säga. Mina hundar älskar agility!!
2. Min kastrerade hane har börjat bada mer och mer. Går gärna i så vattnet räcker upp till magen, men sen räcker det. Han gillar att leka med pinnar i vattnet. Detta skulle jag också tro är individbundet då jag känner en del shelties som älskar att bada, medan andra är mer försiktiga.
3. En sheltie orkar väldigt mycket! Jag går minst en långpromenad (ca 1 timme) varje dag. Men en positiv sak som jag upplevt med mina hundar är att man kan ha dagar som man inte går så långt med dem (tex om man är sjuk själv) och hundarna anpassar sig efter detta. De kryper inte ur skinnet för det så att säga…
4. Pälsen tycker jag är otroligt lättskött för att vara långhårig! jag borstar igenom mina en gång/veckan. Hårar lite skulle jag säga, i alla fall om mina två. Jag borstar ur det hår som lossnar så jag slipper i möbler och på kläder osv.
5. Sheltie kallas ibland skälltie…kanske av en anledning. Det finns vakt i dem, så de kan skälla. Det kan alla hundar göra. Men mina skäller bara när det kommer främmande människor in på gården. Är vi ute och går så skäller de aldrig, inte ens om de möter en hund som skäller.
Men detta är nog också individuellt.
Lycka till :)
Tack för svaren =)
Va bra att dom inte springer upp på väggarna om man är sjuk och orkar inte gå sååå långt =)
Är ganska säker på att man kan lära dom att inte skälla om det flyger en fluga i rummet för det har jag hört en del gör :o
Flera svar välkomna även om det var väldigt bra beskrivet tycker jag, då får man flera åsikter om saken =)
Hur är det med färgerna?
Är det mest bara sobel, blue merle, black and white och tricolor eller har jag missat nånting stort? Du får gärna slänga in på din/dina ;)
1. Jag skulle vilja påstå att shelties är utmärkta agility-hundar! Håller dock med ovanstående att det förmodligen finns de individer som inte är lika förtjusta men generellt sätt så är de bra på agility. Som sagt, arbetsvilliga, alerta, snabba, smidiga - ja en fröjd att arbeta med! Även min tjej älskar agility!
2. Hon avskyr vatten, man får kämpa hårt med att ens få i en tass! ;) Men även jag har sett och träffat shelties som gillar att bada så det är nog individuellt!
3. Vi är ute totalt 2-3 timmar med henne varje dag, där en av promenaderna är en långpromenad (nästan alltid i skog). Men som ovanstående säger (kan inte göra annat än att hålla med om allt!) så upplever också jag att de är väldigt anpassningsbara. Är det så, vissa dagar, att man inte är så jättesugen på att bege sig ut på långpromenad så nöjer hon sig gott med att gå kortare promenader, utan att bli hysterisk inomhus sen!
4. Tycker att den är enkel att sköta. Även jag borstar pälsen ca 1 gång i veckan, och det är väl ingen speciellt komplicerad process heller! Sedan klipper vi även vid tassar/ben och öron varannan vecka. Hon hårar minimalt och det blir inte många hårstrån runtom huset! Eftersom hon är tik har hon ju två fäll-perioder om året (som varar ett par veckor) och då kan man hitta rätt ordentligt med hår, men det håret sätter sig i tussar och är inte speciellt svåra att städa bort. Under fäll-perioderna borstar vi dock henne oftare.
5. Hon är lite "vaktig" av sig, så hon skäller om någon kommer in på tomten. På promenad skäller hon mer sällan, men kan skälla till på vissa hundar vi möter - men detta av osäkerhet då vi måste träna på hundmöten! Annars är hon väldigt tyst och lugn inomhus.
Naw sö söta fluffbollar ni har! Blir såååååå sugen på att skaffa nu men får vänta några år till :)
Hur ofta duschar ni eran sheltie och vad tycker dom om det? tror inte din (#4) älskar det eller?
Vilka tricks kan era hundar? Vilka tycker ni det skulle vara bäst att börja med? Så klart, sitt, ligg men vad sen då?
Hej och vad roligt att du funderar på sheltie! Jag har just nu en snart 1 årig sheltiehane som iaf är min första egna hund, har haft en tidigare inom familjen så ska försöka svara så gott jag kan på dina frågor! :)
De passar alldeles utmärkt till agility! Min kille har ju inte riktigt kommit igång helt med agilityn eftersom han inte är tillräckligt gammal än men när vi träna det så älskar han det!
Min kille badade för första gången för en vecka sen ungefär. Han tyckte kanske inte att det var fantastiskt men han simmade och tyckte nog att det var rätt skönt iaf. Hoppas på mer badsug nu i sommar :)
Vår kille får rätt mycket träning. I perioder brukar min sambo gå över en mil om dagen med honom och det är inga problem. Idag var vi ute i ca 4 timmar och gick i väldigt tuff terräng då vi var och letade efter en bortsprungen valp, han blev trött men återhämtade sig snabbt ändå. Men vi brukar oftare trötta ut honom mentalt med träningspass av olika slag. Spår, lydnad, agility osv så då blir det kanske sammanlagt 2 timmars promenad på en dag. Vissa dar går vi knappt nått utan tränar bara och så får han kanske rejsa av sig och leka istället, men det är inga problem. De är som sagt väldigt anpassningsbara :)
Nej, inte alls. Vi får hålla efter pälsen bakom öronen och i armhålorna minst en gång i veckan för att det inte ska tova. Men annars räcker det men en genomborstning kanske varje till varannan vecka. Vi försöker dock borsta ur mycket underull för att det inte ska bli för tätt så då blir det heller inte lika tovigt. Så har hunden mycket underull får man nog borsta oftare. Duschar honom gör vi typ bara en gång i halvåret, eller om han verkligen behöver det(som typ idag när han störtat omkring i lerbad 😉) Han tycker inte det är så jätte kul men står kvar och är lugn.
De brukar klassas som skälliga och vissa skäller mycket. Men vi har helt enkelt lärt vår kille att inte skälla sen han var valp och därför gör han inte det. Givetvis skäller han om nån kommer in genom dörren eller om han hör nått konstigt. Även när han blir väldigt uppstressad eller igång, typ när han leker med sin fotboll som han älskar så kan han skälla till ibland, men oftast bara ett skall.
Så fin han är =) Tack för svaren.
Finns det något test på internet där man kan se om man kan tillräckligt eller vad man behöver träna på? För jag kommer att läsa på minst ett år innan jag skaffar nån hund, just pga att jag vill att den blir skött rätt och gör inga stora fel med dom osv…
Tack #8
Jag är ju bara 13 nu så tänker visa mamma och anda i släkten att dom kan lita på mig och att jag kan ta hand om ett djur utan att dom behöver oroa ihjäl sig ;) Kan ju samtidigt passa på, för mamma sa att kan möjligen få nån hund när jag är äldre osv. Så läser på tills jag är gammal nog. =) Och läser på några olika raser om mamma tycker inte den ena rasen är så toppen… Därför gör jag den här tråden så tidigt =)
God Natt på er alla ^^
Vi duschar/badar Maggie två gånger om året, oftast i samband med hennes två fäll-perioder! Även fast hon inte är speciellt förtjust i vatten så står hon ändå snällt stilla och låter sig tvättas. Hon är van vid att bli hanterad på det viset och vet då att hon ska stå stilla även fast hon kanske inte tycker så värst mycket om det ;)
Angående tricks så kan man ju i princip lära sin hund så många tricks som sin egen fantasi räcker till! Shelties är ju i allmänhet väldigt lättlärda och är därmed väldigt mottagliga för nya tricks. Att lära sin hund sitt är ju däremot väldigt användbart i vardagen, om man till exempel ska lära den att sitta och stanna kvar etc. Sen har jag lärt Maggie "roligare" tricks som rulla runt (klassiker), spela död, sitta på bakbenen, high five, snurra runt, hoppa igenom armen osv. Det är bara din fantasi som sätter gränser här! :)
Först: Välkommen till sheltie iFokus!
Jättekul att se att du verkligen tar din framtida hund på allvar och att du vill kolla upp all information osv innan du bestämmer dig för att skaffa hund och vilken ras du ska välja!
Du har redan fått mycket bra svar på dina frågor, men tänkte också svara på dem 😃
_Sheltien är en, överlag, mycket aktiv hund som passar till de flesta aktiviteter. Det är en ras som dock är främst känd inom just agility. De är snabba på plan och roliga att jobba med eftersom de är så villiga att arbeta med sin ägare/förare.
_
_Jag har två stycken shelties och båda gillar att bada. Ingen av dem är så mycket för att simma men de springer mer än gärna runt och leker i vattnet och går i tills de har vatten till magen. Min äldre hund simmar om jag går längre ut i vattnet eller om jag simmar ut men inte annars. Lillfisen jag har är inte så gammal än så han får ta det i sin takt och bestämma sig för hur han vill ha det….
_
Jag går ganska mycket med mina hundar (ja, inte valpen då ännu eftersom han är ung). Jag tar väl ca 4-5 promenader om dagen. Då går jag nog alltifrån 20 minuter upp till 1,5-2 timmar. Sommartid så blir det faktiskt mindre/kortare promenader pga värmen men försöker då aktivera på annat sätt. Blir t.ex. en del bus och lek i vatten vid bad 😉
_Nej, det skulle jag inte säga att den är. Många tror att den är svårskött eftersom en sheltie har så mycket och lång päls. Den päls man får se efter lite oftare är den bakom öronen, fanorna fram och upp vid armhålorna samt till viss del även rumpfanorna. Båda mina har ganska silkig päls och de kräver inte så mycket jobb. Så klart man får kolla lite extra ifall man varit ute och badat en del elelr under den blötare säsongen så att deras blöta päls inte tovat sig. Annars borstar jag dem kanske varannan vecka, bara för att reda ut den. Jag och grabbarna tar det även som en mystund med lite massage, igenom känning och borstning/koll av pälsen.
_
**5. Brukar dom vara lätt skälliga? Såklart varierar det inviduelt.
**Rasen kan vara ganska skällig, men som du säger så är det individuellt. Mina grabbar skäller inte mycket alls utan endast när de vill ha något sakt som t.ex. påpeka att det kommer någon ner på vår gård och ibland vid träning/tävling. Men överlag mycket tysta grabbar som jag har.
Vad gäller trix så har jag lärt River en hel del trixs. Som liten hade han såå mycket energi att jag kände att just lära in trix var ett bra sätt för honom att få utlopp för all den energi han hade. Han kan allt ifrån bas kommandon: sitt, ligg, stanna osv. Sen har jag lärt in stå på bakbenen + gå på bakbenen, tass (med båda tassar), gå slalom mellan mina ben, att hämta specifika föremål på kommandon, hjälpa mig bära saker osv. Som ovan inlägg skriver så är en sheltie lättlärd och tacksam att lära in diverse trixs med. Som med alla hundar så är det bara fantasin som sätter gränser för de trixs som din hund kan/ lär sig 😃
Min lilla valp har jag inte lagt någon direkt energi på att lära in trixs med ännu. Han kan bas komadon: sitt, ligg, stanna, varsågod, inkallning osv vilket räcker för mig så länge!
Lycka till med din framtida hund!
Tack #11. Min ena komppis som har haft sheltie säger att dom är värre en en siberian husky, vad hon menade vet jag inte. Sen när i skolan så skrev vi blev till oss själva som vi får öppna i nian skrev jag bland annat att min familj hade låvat att vi kommer skaffa en hund senast när jag är 15/16 år. Min kompis undrade vad jag skrev så sade jag det. Så sade hon och några andra allt möjligt tvärtom än vad ni säger om rasen och sa att jag aldrig kommer klara av att sköta en hund. :( och en av mina andra kompisar sade att man MÅSTE gå med hunden en promenad vid lunch tiden, men hur i hela friden skall jag göra det om jag går i skola? Eller skall jag skita i att skaffa hund bara för att jag inte kan gå en lunch promenad? Hade tänkt att gå den istället meddetsamma när kommer hem från skolan ( halv 4 ). Tror ni det går? Dom sade iaf att det absolut inte går. Den ena kompisen har aldrig ens haft hund så… Kul att dom krossar min drömmar så enkelt… Ursäkta mig med min tråkiga kommentar men skulle bara skriva av mig lite 💔
Jag tror absolut att man som 15/16 åring kan vara redo att sköta om en hund! Så länge man är medveten om det ansvar det innebär och man vet att man behöver ta hand om hunden i uppemot 15 år framåt. Det är ju mycket ansvar men vet många 15-16 åringar som han hund och det går alldeles utmärkt! Ang att hunden ska gå ut på lunchen så stämmer det faktiskt. En hund bör inte lämnas ensam i mer än fyra timmar, som max 6 timmar själv innan den behöver komma ut. Så någon i familjen behöver åka hem på lunchen om hunden kommer vara hemma mer än 6 timmar. Men annars kan man ju skaffa en dagmatte som kommer och går ut med hunden medan man är borta, eller att hunden får vara på hunddagis under tiden man är i skolan. Det går alltid att lösa! :)
Min mamma jobbar som konstnär här i närheten max. 2 km bort så tror om jag frågar kan hon ta en Promenad med den. Fast vet man aldrig… Annars är dagmatte ett bra alternativ =)
Angående lunchpromenaden beror det helt på när du går promenaden innan. Personligen tycker jag att det är lite väl lång väntan emellan klockan 6 på morgonen och halv 4 på eftermiddagen utan promenad. Det är viktigt att se efter om man verkligen har tiden till en hund. Även fast man själv vill ha en hur mycket som helst är det också viktigt att se över det liv man har att erbjuda hunden.
Det är bra av dig att läsa på ordentligt om rasen innan, och att förbereda dig. Gällande vad din kompis sa "Min ena komppis som har haft sheltie säger att dom är värre en en siberian husky…" så tycker jag att ingen ras är "värre" än någon annan - hunden blir vad man gör den till! Visst, så är vissa hundraser svårare att hantera än andra men om man inte klarar av en ras kanske man ska fundera på om det verkligen är rasen för mig. Hanterar man en hund på "fel" sätt så får man oftast en otrevlig hund - oavsett ras.
Som jag skrev i #15 så får jag höra med mamma om hon kan / vill eller så får det bli en dagmatte.
Det låter vettigt! Allt sådant är bra att ha tänk igenom och ha en lösning på innan man införskaffar hunden. Just en valp kräver också mer tillsyn och kan lämnas kortare stunder än en vuxen van hund. Sen får man inte lämna sin hund mer än 5 timmar ensam enligt lag.
Det är bra att veta vad man skaffar för hund(ras) och vad just den rasen kräver (vilket du gör research på nu), att man är införstådd med att en valp är en bebis och kräver mer tillsyn än en vuxen hund och att även en vuxen hund inte kan eller får vara ensam hur länge som helst. Själv har jag min mamma som agerar dagmatte åt mina pojkar när jag jobbar, har en bekant som har lyxen att kunna ha med sig sina hundar på jobbet medans andra bekanta har löst det med dagmatte, hunddagis eller helt enkelt åker hem själva mitt på dagen. Att skaffa en hund innebär ett stort ansvar som man bär hela hundens liv, uppemot 15 år med en sheltie. Visst kan man ta ansvar och vara en bra hundägare både vid 13 års ålder och även 15/16 års ålder, allt är ju individuellt! Finns ju dem som är över 25 år och som ändå inte kan ta ansvar och som inte bör äga hund….. Själv fick jag min första hund vid 12 års ålder (en dvärg pudel) som jag fick ta allt ansvar för själv med träning osv. Självklart hade mina föräldrar det yttersta ansvaret eftersom jag inte var myndig men annars var han på alla sätt min alldeles egna hund.
Tror att det kommer gå bra. Planering och research är alltid bra. Då kommer du att vara förberedd och införstådd med vad hundägandet innebär 😃
Lycka till!
#18 Finns väl dock ingen lag på hur många timmar dom får vara ensamma. Det är bara råd och rekommendationer. Och angående lagen står det bara: "Enligt svensk lag får man inte heller lämna hunden utan tillsyn för länge" :)
Jo, det finns en lag som säger anger hur en hund får skötas gällande ensamtid, sitta i bur och vara uppbunden. Hittade den inte nu utan därför länkade jag bara till SKK.
Här är en intressant länk till Jordbruksverkets djurskyddsbestämmelser för hundar. :)
Läs online eller ladda ner en PDF.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Tack för svaret allihopa! Jag för på det säteet att jag pluggar på tills jag är 15/16 och att frågar sedan om jag kan då en hund för det är inget idé att fråga nu då jag vet svaret. Men jag och min pappa som bor i Finland håller på och forskar och tänkt ut allt vad som kan hända och hur vi löser det. Har alltid minst 2 planer för varje ska :) så vi planerade allt tills jag är 15/16 år. Och frågar sedan om jag får, och hon har ju problem med några saker tex hur vi gör när vi är i Finland ( varje lite Längelmäki låv ), då har vi svaren till frågorna. Och såklart pluggar både jag och han på rasen. Sen till solut kommer jag att skriver ett info papper så hon vet vad jag kan ;) Så nu gäller bara att plugga, planera,vplugga, planera osv. 👌
Fortsättning på #20 😃
Hittar inte den lag, eller om det var en bestämmelse, som angav tiden 5 timmar som max för en hund att vara ensam. Vet att jag både läst och hört denna siffra i timmar angående hur länge en hund får lämnas ensam hemma.
I bestämmelserna som kan läsas i sin helhet ovan står det:
"Du eller någon annan ska se till dina djur minst två gånger per dag. Unga, sjuka eller skadade djur ska ses till oftare. /…/ Hundar som hålls inomhus ska regelbundet rastas utomhus och hänsyn ska tas till hundens ålder och hälsotillstånd./…/ Hundar är utpräglade flockdjur som bör ha sällskap under de flesta av dygnets timmar. Social kontakt med människor är särskilt viktigt./…/ Så länge hundvalpar behöver moderns mjölk och omvårdnad får de inte skiljas från henne annat än tillfälligt, och tidigast vid 8 veckors ålder. Valparna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid åtta veckors ålder om det inte finns särskilda skäl. Om du har en hundvalp som är under fyra månader gammal får du endast lämna den helt ensam kortare stunder."
Hos djurskyddet kan man däremot läsa:
"Lämna aldrig din hund ensam längre än fem timmar i sträck. En valp ska du inte lämna ensam alls förrän den är trygg i sin miljö och med dig, och då endast vid mycket korta stunder som sakta förlängs."
#22 Bra tänkt! 🙂Det är kul att planera för en valp, särskilt om man gör det tillsammans med andra i familjen. :)
#24 tack tack :) jao kul är det
#23 Det Jordbruksverkets föreskrifter säger är att vuxna hundar ska rastas (minst) var sjätte timme. Men det är det enda. TS, lycka till med planerna, låter jätteroligt!
Ja, på JBV hemsida står det att en hund ska rastas var 6:e timme. Men i djurskydssbestämmelserna framgår ingen direkt siffra eller riktlinje mer än att en hund ska ha sällskap de flesta timmarna på dygnet och att de ska ses till minst 2 ggr/dag samt att valpar under 4 månaders ålder endast får lämnas ensamma kortare stunder. Vet att det har funnits en striktare lag (som jag inte hittat text för nu) men det är ju som jag skrivit innan mycket möjligt att detta ändrats och att man nu "släppt" på det och säger rastas var 6:e timme.
TS:
Ursäkta för en kapad tråd angående hur länge en hund får vara ensam! Jätteroligt att du och din pappa håller på med all research och planering tillsammans! Att planera är en del av det roliga med att skaffa hund 😃
Haha det är lungt #27 ;) jo kul är det :) #28 gaaaah vad söt! 😱 Är det någon som har en sheltie valp här inne och vill slänga in en bild?
Nae va dom är söta 😘😘😘
*dog* *vaknar i liv igen* så gullig han är! Fina vovvar ni alla har! Blir avis xD
😍 Kan bara hålla med, men är ju partisk också!
Din hund kommer ju så småningom och kommer säkerligen vara MINST lika söt!!
#37 Haja jo, finns antagligen inga icke söta valpar på jorden :) så chansen att den är vääldigt söt är 99,9%
😃 Fina bilder alla lägger in!
Kul att sheltiens utseende varierar så mycket! De är personligheter redan som valpar. :)
Och chansen att just DIN valp är super duper söt är ju 100% 😎
Nej, valpar är ju alla söta egentligen oavsett ras. Sitter man endast och kikar på valpbilder så skulle man kunna ha hur många olika raser som helst…
#40 Jao det är dom ^^
Är jag helt ute och cyklar eller är det så att man skall undvika att träna för mycket tricks där man hoppar( eller agility) osv när dom är under ett år? Har för mig att det var så, annars kan de få rygg problem?
Man ska inte träna agility med hopp och balanshinder med en hund under 1 år eftersom den fortfarande växer då det kan ge ledproblem eller att hunden kan trilla av hindret (har inte ett utvecklat balans sinne som en vuxen hund).
Att valpen hoppar runt själv när den busar osv ger inte samma "risk" eftersom hunden bestämmer höjd och så själv. Men man ska undiva regelrätt träning där hopp och sånt ingår. Man ska även vänta med att köra balanshinder träning också då en valps balans inte är som hos en vuxen hund. Sen kan ju en unghund/valp själv balansera på stenar, stockar eller vad den nu kan hitta 😃
Okej #42 det var lite det jag tänkte :) Men visst kan man träna tricks som är på marken tex. sitt fint, gå som en människa?
#43 Man absolut träna sitt, ligg, stanna, vacker tass och gå fot. :)
hur är det med ben slalom? Då böjer hunden sin kropp? eller med olika huvud rörelser som exempel skaka på huvudet, nicka osv? Är så rädd att jag kommer göra nåt fel sen :o
och sen kom jag på, nu när det är så varmt, hur klarar era sheltisar det? och hur ofta får man bada/svalka hunden med vatten?
#45 Inga problem, det är främst hopp och balanshinder man bör undvika.
#46 Man ska inte träna hårt då det är varmt. Hundar klarar värme olika bra, så man bör vara uppmärksam på hur den egna hunden klarar värmen. Så klart att man ska svalka av hunden om den är varm, och låta den ligga i skuggan eller vara inomhus så mycket som den behöver.
Mina sheltiesar klarar av värmen bra. De väljer ofta att ligga i solen. Det gäller särskilt min äldsta hund Wilma, som har en bra päls som skyddar mot både värme och kyla. Milla väljer oftare skuggan då det är varmt.
#47 Skulle det vara ok om dom har fri tillgång till en barn pool med vatten i eller skadar det dom på nått sätt?
#48 Det skulle vara OK! :)
#49 Okej då vet jag =) Och ursäkta mig om jag frågar en massa saker :P
#50 Det är bra att du är nyfiken och intresserad! :)
#51 :D
Vad föredrar ni på promenader:
Halsband eller nån sele?
Flexi koppel eller vanligt koppel / annat koppel?
Är lite nyfiken ^^
Jag använder alltid vanligt/fast koppel på mina hundar. Sen har jag just nu halvstryp på min vuxna hund och sele på min valp. Äger ett flexikoppel som jag använt endast ett fåtal ggr så att min hund kunde gå "fri" men ändå vara kopplad. Tycker dock att man ser många som går med sin hund i flexikoppel som får göra helt som den vill och som tiull synes går "fritt" och ensam utan några regler och utan att ägaren håller koll på sin hund….
Just om man använder halsband eller sele är en smakfråga. Vissa föredrar och rekommenderar sele då det skonar hundens nacke bl.a medans andra föredrar halsband.
Jag använder för det mesta ett fast läderhalsband (ej stryp) och ett vanligt fast koppel på mina hundar. Ibland har jag sele till min yngsta sheltie.
Jag tycker att jag får mera kontroll på hunden om jag har sele på ( en hund jag var vakt åt hade sele ). Är det onormalt? Det är väl därför jag är förtjust i dom. Och sen när jar vakt åt en annan hund som hade vanligt halsband ( INTE nån sorts stryp ) känndes det som att den ibland ströps :o
Tror ni att ett grimskaft ( till häst ) går att ha som koppel?
Vilken sorts/modell sele skulle ni rekommendera till en sheltie?
jag har ingen sheltie, men jag brukar ta flexikoppel på den allra sista kissrundan innan man hoppar i säng, eller precis innan man ska åka iväg någonstans, så han bara ska ut på andra sidan vägen och kissa, så kan det vara skönt med flexi då Rocky alltid ska gå 5 m ner i diket innan han kan kissa :P
men annars använder jag helst vanligt koppel.
halsband oftast, beror på vad vi ska göra, och vad jag känner för. ska vi cykla eller åka inlines så använder jag en nomesele från limex, då han brukar dra på cykeln så han inte belastar musklerna fel. när vi kör inlines så är det ju meningen att han ska dra ;) annars använder jag halsband.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Okej tack för svaret #56 =)
Jag har också "vanligt" koppel och halsband med halvstryp. Har även en sele som används då och då, mest för lite omväxling!
Grimskaft tror jag funkar alldeles utmärkt som koppel, bara det är långt nog ;) Koppel ifrån affär kan ju dock vara att föredra då dessa oftast är tunnare och möjligen skönare att hålla i - men detta är självklart en smak-fråga! Har sett flera som använt ett grimskaft som koppel 🙂
Okej tack för svaret #58, man kan ju ha 2 stycken koppel, ett grimskaft och ett vanligt.
Men tror ni går att ha sele eller kan den skada hunden på något sätt?
man skadar nog hunden mer om man använder halsband.
sele skadar inte alls så mycket som ett halsband kan göra
Okej, då tror jag kommer nog att köra sele ^^
Jag har bara sele på min hund numera. 🙂
Koppel kan ha lite olika längder, men minst 180 cm (åtminstone på ett ungefär) bör det vara för att vara bekvämt både för hund och förare.
Okej ^^ Vilken sele använder du #62 ? 🙂
#64 Den där tror jag är jättebra. 🙂 Jag har provat den eller en motsvarande modell i två storlekar på min hund, men jag fick den aldrig att sitta bra! Så jag har nu den enklare modellen i märket Hurtta. Men många har den modellen du visar till sina shelties.
Det vanliga är nog att ha ett enkelt mjukt halsband till valpen, men jag hade nyss en tråd om detta här där jag och några till resonerade oss fram till att det är nog helt okej att använda sele från första början, så det kommer jag göra nästa gång jag köper valp.
Ja, hon älskar det!
Nja, hon sätter max ner tassarna:/
Ibland bara runt kvarteret om jag har kort om tid, men oftast en runda på ca 3 km. en gång per dag och så följer hon med pappa på hans jobb och han är i skogen stort sett 24/7😃**
4. Är deras päls svår skött? **
Nej, det är enklare än man tror med all deras päls.
5. Brukar dom vara lätt skälliga? Såklart varierar det individuellt.
Hon skäller om det knackar på dörren. Annars bara om nån hund börjar skälla åt henne så kan hon skälla nåt konstigt halvhjärtat skall🤔😛
Medarbetare på Sheltie Ifokus.
#65 Kan du länka den selen du använder? Skall kika lite på den med ^^. Tack för svaret #65 :)
Men väntas nu da. Är det inte lite töntigt/konstigt att planera allt det här så långt i förväg ( ca 2 år )? Allt som tex. vilken sele, vilket koppel osv…
tack för ditt svar #66 :D
Nej, varför skulle det vara töntigt att förbereda sig? Du som inte haft hund innan håller på att förbereda dig med kunskap och information kring allt om att ha hund. Det är bara seriöst tycker jag istället för att införskaffa en hund och SEN komma på alla dessa frågor som man själv inte kan svaret på….
Tycker att det är toppen att du är ute i god tid och ställer alla dessa frågor som du har angående att ha hund. Alltifrån rasegenskaper till diverse utrustning att använda 😃
Vad bra då att jag inte är töntig :P
Kanske känner mig liiiite granna töntig då det inte är säkert om jag får en hund… Men även om jag inte får en hund så är jag färdigt packad med info ifall det kommer behövas senare ^^
Töntigast tror jag ät att jag brukar på kvällar tänka vad jag skulle gjort under dagen om jag hade en hund. tex att om jag skulle åkt till en komppis under dagen och ingen skulle vart hemma, vad skulle jag gjort av hunden då? Min pappa tycker det är lite knäppt att fara ute i så god tid, då jag inte har pratat med mamma om det här så mycker. Då hon blir bara irriterad så kommer ta upp det om 0,5 till 2 år ^^ För det är då mamma tycker jag är gammal nog.
#70 Oh, det är bara bra och vettigt, och jag gör själv så nu när jag planerar att köpa en till hund! Återkommer i morgon med länk till selen jag har.
Fast även om du inte får en hund just om något år så kommer du ju sannerligen skaffa en själv när du blivit äldre och tjänat in pengar själv 😉 Då står du där och är redo med all information du behöver!
Det där med att tänka sig hur ens dag skulle ha varit om man hade hund känner jag igen. Jag fick min första hund strax innan jag skulle fylla 12 år. Minns den sommaren väl (fick hem min hund i början på augusti) då jag också kunde ligga på kvällarna och fundera hur mitt liv skulle bli när jag hade hund. Jag kunde då inte riktigt föreställa mig mitt liv MED hund medans jag nu inte skulle kunna föreställa mig mitt liv UTAN hund 😃
Okej tack #71 ^^
jag kan känna mig lite töntig pga att jag är så beroende av hundar. haha, köper jag en Härliga Hund tidning brukar jag försöka att inte visa den så mycket(brukar köpa den vid affären några meter från skolan, så rätt många från skolan som är där). då känner jag mig lite töntig :P
jag brukar ligga i sängen på kvällarna(oftast om jag inte kan sova) och fantisera om min framtid, haha ;) har fantiserat ihop hur mitt drömliv kommer se ut, och vad jag vill kämpa mig till.
lite är att jag vill börja på internat på Stora Segerstads naturbruksgymnasium, och när jag är myndig, och samlat ihop pengar, ska jag och mina två bästisar flytta ihop på en gård på landet, där vi ska ha en kennel och ett hundpensionat.
har även börjat tänka lite på vad jag vill göra i sommar, någonting med hundar. tänkt kolla om jag och en av mina bästisar kan sommarjobba på ett hunddagis/pensionat som ligger ganska nära. min kompis hade 'endags-prao' där för en månad sedan, och hon sa då att hon gärna uppskattar hjälp på sommaren, då alla reser bort och många lämnar sina hundar där. sommarjobba gör vi inte för pengarna, utan för att ha kul :) så hon får billig hjälp :)
har också tänkt på att flytta ut i lekstugan när jag skaffar min sheltie(min plastpappa är allergisk, inte jättemycket, men det kliar i näsan på honom) som jag bor i när jag är hos mamma. som jag sedan bara kommer bo i på helgerna när jag flyttar till gymnasiet(hunden följer med. kommer jag inte in på Segerstad så åker jag till någon annan skola med hundinriktning, där hunden får följa med)
oj… haha, nu skrev jag massa onödigt… :P typiskt mig ;)
Haha vilka roliga planer du verkar ha #74 =)
#75 haha, tack ;) ja… jag föreställer mig det som att hela mitt liv kommer förändras. flyttar jag ut så slipper jag min lillasyster och min plastpappa, som jag är fiender med :P , och när jag börjar på gymnasiet och börjar på internat så känns det som att skolan kommer bli mycket lättare. jag bor ju liksom på skolan, och glömmer jag läxan i skolan är det ju jättelätt att hämta den :P och jag får mer tid till att göra läxorna. plus att jag kommer äta mer fasta måltider. nu äter jag knappt något. frukost(på vardagar innan skolan) äter jag aldrig. jag tar fram smör, bröd och sånt, sen helt plötsligt glömmer man bort det… sen orkar man inte.. :P och frukost är sällan gott… sedan blir det skollunch, och sen inget under hela dagen. inte konstigt jag är trött och bråkig mot lärarna :o hehe… :P
plus, att på naturbruksgymnasiet så är det ganska få 'stadstjejer' som flippar ut bara för att man får lite lera på benet, eller ser en skalbagge… haha ;P
#67 Det här är selen vi använder nu.
http://www.hurtta.com/SV/Produkter/Selar/Vadderad%20sele/
Men som sagt skulle jag gärna ha den du själv länkade till tidigare, men min hund måste vara "mellan storlekar" eller nånting, för den satt aldrig riktigt bra. Jag funderar lite på att måttbeställa en i den modellen, men samtidigt så verkar min hund trivas bra med den sele vi har.
Haha#76 jag är också fiende med min mammas nya pojkvän xD Okej tack för länken #77 det är bara det att jag aldrig fattar hur man sätter på en men kan bero på att aldrig sett en sån på riktigt. Bara på bild xD ^^
Min lillfis har ett hurtta y-sele.
Oavsett om du använder ett h- sele eller ett y-sele så trär man selen över hundens huvud. På ett h-sele knäpper man sedan fast magremmen direkt medans man med ett y-sele får lyfta på hundens ena ben så att den får remmen mellan benen innan man spänner fast magremmen med spännet. *Lite luddigt kanske men hoppas du förstår ändå*
Jaha då tror jag fattar 😃 tack för hjälpen #79
1. passar sheltie bra till att tex träna agility med? Ja de är väldigt duktiga på att lära sig agility. Gillar eran det? Jag tränar lite med mina två men mest för skojs skull, och de gillar det mycket, tänkte börja träna på riktigt men vet inte vart än. 2. Gillar er/era sheltis/ar att bada? Phoebe älskar att bada men Buffy gillar det sådär, hon följer med ut bara för att vi går i och kan tänka sig att springa i för att hämta en pinne eller boll. Eller är dom inte så förtjusta in det? Buffy är inte så förtjust i det. 3. Hur långa promenader brukar ni gå med eran sheltie + kissrundorna? På morgonen och kvällen så går jag rundor på mellan 15 min till 20 min. Vid lunchtid är vi ute och leker mellan en halvtimme till en timme och på em brukar det bli en timmes promenad. Helgerna ser lite annorlunda ut. 4. Är deras päls svår skött? Buffys är lättare än Phoebes, Buffy har kortare päls och har lite annan kvalitet men för den sakens skull tycker jag ändå innte att Phoebes är svår skött. 5. Brukar dom vara lätt skälliga? Phoebe och Buffy skäller på olika saker. Buffy gillar inte dammsugaren eller hår fönen medans Phoebe inte bryr sig alls om de sakerna. Phoebe skäller mer när det kommer någon och hälsar på medan Buffy bara blir glad. Såklart varierar det inviduelt.
//Jonnix
#59 Av ren nyfikenhet, varför vill du ha ett grimskaft som koppel? :)
#34 Off topic, men vad snygg han börjar bli! Riktigt fin!
1. passar sheltie bra till att tex träna agility med? Gillar eran det? Vi har precis börjat träna agility med vår sheltie (han blev nyligen ett år), han älskar det! Väldigt snabb (är jag som inte hinner med) och orädd. Lättlärd! Vi har även provat på rallylydnad. 2. Gillar er/era sheltis/ar att bada? Eller är dom inte så förtjusta in det? Ivan älskar att bada! Simmar och jagar pinnar i vattnet. 3. Hur långa promenader brukar ni gå med eran sheltie + kissrundorna? Ivan får ganska mycket motion, han har väldigt mycket energi. Sammanlagt ca två timmar om dagen, ofta mer. 4. Är deras päls svår skött? Nej, den kan tova sig lite bakom öronen så där borstar jag igenom några ggr i veckan. Annars borstar jag mest bort barr och smuts som fastnar i pälsen. Borstar igenom hela pälsen en gång i veckan, klipper också lite under tassarna för att han inte ska dra in så mycket smuts (men det gör han ändå). 5. Brukar dom vara lätt skälliga? Såklart varierar det inviduelt. Som du säger så varierar det jättemycket. Ivan skäller en del ibland. Han skäller när han blir osäker (t ex när han träffar vissa män som han inte känner) när han är upphetsad och taggad (t ex när vi tränar trix och agility) eller ibland om han vill få igång lek (särskilt med andra shelties). Men inte så att det är något problem. Härlig ras, pigga, snälla och mycket kvicktänkta :).
Tack för svaren allihopa :) #82 då jag är en häst tjej så äger jag några grimskaft här hemma och tycker dom är bekväma i handen xD men får se vad det blir :P
De du måste tänka på att hundar är som människor de har olika personlighet och de beter sig olika. Vissa hundar gillar att bada och vissa inte vissa hundar gillar agillity och vissa inte du förstår nog vad jag menar.
Ja, det är ju därför jag frågar och ser då vad som, det var ju därför jag skrev att det kan/varierar vid varje invidid. #86
Det finns 'hundgrikskaft' att köpa :) lite smalare och inte lika klumpigt (jag tycker det är klumpigt, men kanske inte du) och inte så stor såndär man knäpper fast med ;) eller så finns kanske grimskaft som är i lite mindre och smalare modell :)
#88 Jaha det visste inte jag :D ska kolla upp det tack för tipset
-Dem passar utmärkt tilldet, min älskar att vara där jag är och där det är fart och fläkt.
-Inte förtjust alls
-Minst 1,5 timme om dagen har ja ssom regel
-nej, borsta ofta och bada då och då så är den lätt och pälsen fungerar då okcså so mden ska mo att skydda från värme och kyla.
-min larmar om det är nåt ibland och ibland inte men ja de kan dem göra.
Hälsningar
Fredrika
Off topic, men jag tackar för kommentaren! 😃
Ursäkta för sent svar #90. Vad din vovve du har