Kennlar?
Vilken/vilka kennlar kommer era shelties ifrån? Skriv gärna lite om hur era hundar är och vad ni tycker om kenneln :D
Min lilla kille kommer från Shelteams :) Vi valde denna kennel för att vi ville att vår kommande valp skulle ha de bästa förutsättningarna hälsomässigt men även mentalt. Vi ville alltså ha en kennel som fokuserade på hälsosamma och friska hundar som kan fungera i vårt samhälle vilket Shelteams gör. Det finns flera andra kennlar som också gör det men att det blev just Shelteams är för att det passade bäst i tiden där när det var valpar gå gång :) Så vi hade helt enkelt en liten list på de kennlar som fokuserade på hälsa och kollade allt man kan tänka sig på sina avelsdjur och så fick det bli den som hade valpar under den tiden vi kunde ta valp helt enkelt.
Vi är supernöjda med vårt val! Shelteams kollar HD och ED, ögon såklart men även MDR1 vilket inte är så vanligt i Sverige. Hon lägger även stor vikt på mentaliteten hos sina avelsdjur vilket vi tycker är otroligt viktigt då det tyvärr uppkommit många shelties som har överdrivna rädslor, mycket stress och oro :(
Damien är verkligen underbar på alla sätt och vis! Han är lättlärd, social och framåt. Helt orädd men har ett helt fantastiskt hundspråk och skulle aldrig bråka med någon. Han har en stålmage och god aptit utan att lägga på sig hull och som pricken över i är han rent rasstandardsmässigt rätt så snygg dessutom ;)
Tarzan, drygt ett år, kommer från Sagalyckans kennel i Sorunda. Hans mamma, Sally, fick sex valpar. Tarzan är en lekfull, glad och pigg liten unghund. Han är mycket social och vill gärna hälsa på alla han ser, människor och hundar. Han är lättlärd. Enda nackdelen med honom är att han lätt blir åksjuk.
Tarzan, hans syskon, föräldrar och flera generationer bakåt är helt fria från ögonsjukdomar, vilket var viktigt för mig när jag letade hund. Jag träffade hans mamma och blev väldigt förtjust i henne. Tarzan liknar henne mycket till sättet.
Jag har ofta kontakt med Jenny som har Sagalyckans kennel. Det känns skönt att ha en uppfödare som jag kan vända mig till när det är några frågor. Hon är väldigt mån om att hundar hon säljer har det bra. Jenny, hennes kille och barn samt en drös med hundar har varit och hälsat på mig ett par gånger.
När jag flyttade till villa i december fick jag låna Vira, 8 år, av Jenny som sällskap till Tarzan. Jag övertog henne sedan så nu är hon också min och Tarzan har en vuxen kompis att busa med. Vira är en lugn, trygg, social tik.
(Tarzan till vänster och Vira till höger på bilden)
Min äldsta, och första, sheltie River kommer från kennel Lejonluf's som är en mycket liten kennel som till "störst" del föder upp mops men som även har sheltie och welsh corgi cardigan. Det är familjehundar som tränas och tävlas i bl.a utställning, agility och rallylydnad.Valet av kennel då…. Jo, jag skulle ju egentligen inte ha sheltie då det inte var en ras jag hade tänkt mig (hade pudel innan och funderade på en till fast av modell större). Men så skaffade min mammas väninna en sheltie som jag bara föll för! Jag såg den tiken växa upp och tyckte att hon bara var helt UNDERBAR på alla sätt. Så när hon sen ett par år senare fick en kull valpar så kunde jag bara inte motstå att ta en valp efter henne. Något som jag verkligen inte ångrat en sekund då jag verkligen fick världens bästa hund! Tack vare Humlan (som hans mamma heter) kom jag in på shelties och kommer nog ha shelties i flera år framöver! Uppfödaren finns alltid där vid eventuella frågor osv.
Jayson, min sheltie #2, kommer från en kennel i Polen som heter Excellens Vivarium. Jag ville ha en till svart/vit och helst efter amerikanska linjer vilket inte är så lätt att hitta/få tag på i Sverige (vare sig färgen eller linjerna). Så mitt sökande tog mig till diverse utländska kennlar bl.a i Danmark och Finland. Men så föll valet till slut på kenneln i Polen och det är inte heller något som jag ångrat en sekund! Jag har fått en hund med precis ALLT som jag var ute efter (och lite till). Och uppfödaren ställer alltid upp och finns där för frågor osv trots språkskillnaden.
Jayson t.h och River t.v

Min äldsta tik Wilma 3 år, kommer från Crumb´s, en kennel jag fick förtroende för, då vi sökte valp efter att vår tidigare sheltie gått bort 12,5 år gammal. Vi ville ha en sobel tik som liknade vår tidigare sheltie, och fastnade för Wilma som delvis var efter samma linjer. Wilmas mamma och pappa har lyckats bra på utställningar. Wilma är åt det mindre hållet, men jag har ändå ställt henne flera gånger. Tillsammans med Wilma har jag gått valp- och allmänlydnadskurser samt agility och rallylydnad.

Min yngsta tik Milla (Madmax Golden Drama) 1 år, är efter en fodertik, som har en alldeles vanlig familj med tillgång till natur och andra djur. Jag fastnade för Millas mamma som direkt kom och hälsade, och som skötte om sina sex fina valpar på bästa sätt. Vi såg att Milla skulle bli åt det större hållet, men tyckte att mentaliteten var viktigast. :) Hon är 38 - 39 cm nu när hon växt färdigt, rätt OK!
Milla är enormt aktiv. Med henne har jag gått valp- och allmänlydnadskurser samt en vallkurs. Vi har även testat turnierhundsport (THS), och till hösten ska vi gå en fortsättningskurs i vallning.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
# 4 vart går ni på vallningskurs? svårt att få valla med shelties hade ett ställe i västra götaland ca 10 mil från där jag bor men hon slutade ta emot shelties tyvärr.skulle vara roligt att få valla med mina killar igen :)
#5 Vi har turen att ha tillgång till vallning i närheten. Vi bor i Värmland. Det fanns en kurs för hundar som inte är border collies. Och nu blir det en fortsättningskurs till hösten. :)
O T: Shelties är inte utpräglade vallhundar på samma sätt som border collies. Vallinstinkten varierar ju mellan olika raser men också mellan olika hundar av samma ras. Just nu tränar vi upp Millas intresse för får, och jag behöver lära mig massor!
Jag brukar valla hos en kvinna som har gård med egna får och som själv har och föder upp beauceron:er. Hon bor en bit utanför Åker Styckebruk (mellan Åker Styckebruk och Mariefred skulle man kunna säga) som ligger i Södermanland ca 1 timme från Stockholm. Så det kanske blir lite långt att åka för dig, men hon tar som sagt emot shelties.
#6 Vart kan man läsa om de kurserna i Värmland?
#8 Jag skickar ett PM :)