Skriv lite om er sheltie!
Jag skulle vilja veta lite om hur det är att ha sheltie, om rasen är lätt att ha, vilken kennel hunden kommer ifrån, vad ni "har hunden till", om ni tävlar, hur den är att träna med osv. Vill veta det mesta alltså! :)
Hej! Vad kul att du intresserar dig för shelties! Jag ska försöka mig på att skria en inte allt för lång beskrivning av min lilla sheltiekille.
Han är en 1 årig bluemerle hane och kommer från Kennel Shelteam. Vi gör lite allt möjligt med honom. Sambon tränar lydnad och bruks(spår+ev sök) och jag tränar Rallylydnad och agility. Vi aktiverar honom med något varje dag :) Vi är precis i startgroparna för tävling. Vår första officiella tävling är i rallylydnad den 19/7. Sen blir det nog lite mer tävling till hösten, i Lydnad ev. Damien är väldigt lättlärd men är inte dirket superenkel att träna med ändå, han är lite svårmotierad ibland och blir lätt frustrerad om han inte förstår vad som förväntas av honom och då går han antingen ner sig och vill inte göra nått eller börjar hitta på egna saker att göra. Det är 100% positivitet och glad uppmuntran vid träning, blir man minsta lilla frustrerad själv så går han ner sig och vill inte träna och råkar man tex trampa han på tassen så kan han inte gå fot längre(suck) så det är ett litet vågspel och man får se till att hålla det på en bra nivå. Men sen så aktiverar vi ju honom kanske lite för mycket så han har inte riktigt det där uppdämda behovet av stimulans som han kanske skulle ha om vi bara tränade typ 3 gånger i veckan så vi får kanske skylla oss själva. Men han älskar dock allt med lite fart i så agility skulle vi nog kunna köra varje dag utan att han tyckte det blev tråkigt!
Jag tror att sheltien skulle räknas som en "lätt" ras att ha, men det beror ju på hur man ser på sitt hundägande. Vi tycker det är väldigt viktigt att ge vår hund en givande vardag och ger därför otroligt mycket av vår tid till honom. Men han har aldrig varit någon problemhund eller jobbig mer än lite svårt att koncentrera sig ibland och att han är ganska känslig så man får passa sig med saker som händer runt omkring så han inte tar åt sig och får problem senare.
Men annars är ju sheltien min drömras och kommer definitivt skaffa fler i framtiden! Så fort sambon fått sin brukshund så blir det nog en till ;) En av de saker som jag älskar hos sheltien är deras förmåga att fungera så otroligt bra ihop med andra hundar! Damien är otroligt snäll och respektfull mot precis alla och skulle aldrig ens tänka tanken att mopsa upp sig mot en hund. Vi har precis fått två sheltiekompisar där den ena är väldigt osäker mot alla andra hundar förutom shelties och hon funkar super med min kille, förutom att hon vill bossa runt honom lite ibland vilket han snällt går med på ;) När vi hälsat på uppfödaren när Damien var unghund så släppte vi bara in honom med hennes flock och det var aldrig några problem! :)
Oj, nu blev det långt iaf! Det finns så mycket att säga om dessa fantastiska hundar! Men måste ju lägga in en bild från dagens träning! Det var någon som blev lite väl exalterad idag och tyckte att han skulle bita mamisen i armen när man hoppade upp på kontaktfältet, hehe ;)
#1 åh så bra skrivet, låter som en riktigt trevlig hund och ras. Och han är sååå fin. Tack för hjälpen :D
#1 Vilken bra beskrivning! 🙂
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Har 2 sheltie hanar Peppsi som är 10 år hans kennel finns inte kvar . Levis är 3 år han kommer från Svansboden's kennel. Båda älskar att träna och tävla agility. Levis har jag även gått spårkurs med både personspår och viltspår .han skulle kunna bli en duktig allround hund om min tid bara hade räckt till. Peppsi är en rolig kille som älskar bröd.alla människor ovanligt social tyvärr är han inte så förtjust i andra hanar men han skulle aldrig springa fram och börja bråka. Levis är väldigt energisk hade jag fått honom som första hund så skulle jag nog aldrig skaffat hund igen men han är så härlig snäll gillar alla hundar dock är han lite reserverad mot okända. Älskar att träna och kampa med leksaker.han har en del vakt och jakt i sig också. Har haft rasen sedan 1986 och kommer nog inte att byta ras.
Roligt att du är intresserad av rasen! De flesta säger att om du väl skaffar en sheltie så kommer du snart skaffa fler 😃
Jag har 2 stycken shelties. River som nyligen fyllt 5 år och Jayson på 8 månader. River kommer från en liten kennel som främst föder upp mops men som även har sheltie och corgi (familjehundar som det tränas och tävlas med främst inom agility och utställning) och Jayson har jag importerat från en kennel i Polen.
Båda mina pojkar är mycket glada och framåt, älskar allt och alla oavsett om det är 2 eller 4 benta. Med River så tränar jag det mesta inom hundsport (tricks, discdog, vallning, lydnad, rallylydnad, agility, drag/wp, spår mm) främst för att han tycker att det är sååå roligt att jobba men vi tävlar endast i rallylydnad och agility (funderar även på att tävla i lydnad). River har en tydlig av- och på knapp och älskar att vara i händelsernas centrum och som sagt att arbeta. Han är familjekär men älskar också främmande människor då han är fast övertygad om att ALLA vill hälsa/klappa/ älska honom! Jayson älskar också att vara med och visar även att han gillar att jobba/testa nya saker (otroligt nyfiken och inte rädd för något) även om han ännu är ung och tar livet med en gigantisk klackspark (verkar inte ta mycket på så stort allvar) 😉 Med Jayson har vi påbörjat träning med lättare (grund) lydnad, vissa rallylydnads moment och grund handling inför agility. Jayson är utställd en gång inofficiellt och tanken är att ställa honom åtminstone en gång officiellt också. Båda hundarna är underbara att arbeta med då de har en stor vilja att lära och vara till lags. Rasen är mycket snabb/ lättlärd!
Jag aktiverar mina en hel del och de kräver en hel del (speciellt River). Han kan självklart ta det lugnt ifall så krävs men efter en längre tid utan aktivitet (utöver promenader) så börjar han "klättra på väggarna" och hitta på egna saker…. Jayson är fortfarande barnslig och hittar på en hel del bus (gillar att undersöka, bära, och bita i saker) fortfarande men kan också ta det lugnt.
Rasen är en liten/mellan glad hund som är otroligt familjekär. Rasen kan/ska enligt standars vara reserverad mot främmande men får aldrig vara rädd. Jag upplever själv att det är otroligt viktigt med miljöträning med den unga sheltien för att i framtiden få en trygg individ. Även att självklart leta efter en valp från bra linjer/föräldrar. Vissa utomstående som inte vet något om rasen tolkar ofta hundens reservation som rädsla, främst tror jag att det har att göra med att de flesta hundar i samhället är otroligt framåt (ibland för mycket) vilket gör att en reserverad sheltie "sticker ut". Rasen är lättlärd och representeras inom en hel del hundsport även om jag tror att agility är den främsta. En sheltie blir egentligen kort och gott vad du gör den till!! Rasen behöver inte så mycket Pälsvård, som många tror, utan en genomborstning kanske någon gång i veckan och bad/ dusch vid behov (mina duschar jag kanske 2-3 ggr/år). Pälsen bakom öronen och på tassarna (mellan trampdynorna och ovanpå) får man hålla koll på och trimma vid behov. Pälsen bakom öronen kan på vissa individer trassla sig mer så håll koll för att undvika tovor just där.
Lite långt blev det men hoppas att du fick lite information som du var ute efter 🙂
#5 Det låter som riktigt trevliga hundar du har! Har hört en del om att sheltisar oftast är reserverade och jag tycker det är bra vid vissa tillfällen, men självklart kan det ju vara jobbigt också. Minns du namnet på kenneln här i Sverige? Jag håller på att gå igenom flera kennlar för att vara säker på att jag får exakt det jag är ute efter, vill självklart hitta en kennel där hundarna blir bra behandlade, får mycket kärlek osv. :D Tack så mycket för infon!
Japp det är toppenhundar båda två. Ingen av dem är direkt reserverade utan kutar egentligen rakt på (vilket också kan vara jobbigt). Men jag har hellre en hund som jag får stoppa lite en en hund som är reserverad som man inte får fram…. Mina hundar tycker ju dock alltid att jag är bäst vilket gör att de går inte iväg med vem som helst vilket känns skönt att veta…
Tävlar inte men har ställt ut en gång och tränar en del rallylydnad men mycket sällskap. Enligt mig mest okomplicerade hunden att ha om man sköter den på rätt sätt allltså att den får jobba mentalt. Daisy är jättetrevlig att jobba med men ibland tröttnar hon så man måste hålla de roligt och inte nöta för länge på moment. Jag har henne till att ha sällskap och kunna göra saker tillsammans. Daisy är 1 år gammal och en riktigt tuff liten tjej på 3 kg som är framåt mot hundar och människor och trivs att vara i centrum, det ska alltid hända något annars blir hon rätt gnällig men tystnar om man säger till henne. Upplever att sheltien vill lära sig och alltid håller sig till sin flock. Kunde inte fått en bättre vovve!
Hälsningar
Fredrika
Buffy 3år = trofast, lydig, energi till tusen, kan koppla av, enormt boll intresse, kelar gärna när hon vill, gillar inte att bada, gillar frisbee, tycker inte om dammsugaren eller hårfönen, bryr sig inte om andra människor, luktar gott, tuffare än Phoebe när vi möter andra människor på promenad. Vi älskar henne så mycket. Phoebe 2år = busig, lyder för det mesta, lullar runt för sig själv, älskar att lukta på blommor och knoppar, är inte boll intresserad, gillar agility framförallt tunneln, älskar att bada, kelar när hon vill och när vi vill, ligger gärna och softar, knyter upp skorna när vi är ute och går, är något reserverad mot nya människor, mycket päls. Vi älskar henne så mycket. Två helt underbara shelties som är av samma ras men ändå helt olika individer med helt olika personligheter. Har tänkt att börja träna agility men har inte blivit av än vi tränar mest hemma med egna hinder. Har gått valpkurs och tävlingslydnad med båda. Nu i sommar ska vi åka till Hundalandet som är en nöjespark för hundar som ligger på Österlen , tror det kommer bli riktigt kul för hela familjen. Förresten så kommer Buffy från Danmark från en kennel som heter Klöverbakken och Phoebe kommer från Sverige från en kennel som heter Gardenia Gardens. Här kommer några bilder på mina älsklingar.
//Jonnix