Matvägrar!
Hejsan! Jag har en sheltiekille på 10 månader som jag får kämpa för att få i mat. Jag sätter fram maten (just nu VoH exklusiv) och han tar några bitar, ibland inget alls, sen går han. Ropar jag då på katten som älskar hans mat och hon kommer och börjar äta så kan han äta upp… ibland. Nu på sommaren har han bara tittat på sin frukost och gått. Jag ger honom fortfarande 3 ggr per dag för det känns så långt till kvällen om han inte rört sin frukost. Jag har testat en massa olika foder. Både torr och färskfoder men det är samma sak med alla. Jag vill helst ge honom färskfoder. Jag har fått höra från olika håll att han äter om han är hungrig. Han är ju så pigg och glad! Iom att jag alltför sällan får i honom den dagsransonen han ska ha (kanske 1-4 ggr per vecka) så är han tunn. Hur hade ni gjort? Har ni nått tips på nått jag kan ge för att få upp hullet? Det färskfoder jag det nu är det "fetaste" och ska vara det godaste för hundar med dålig aptit. Jag har varit hos veterinär och kollat upp om han har några fysiska problem men han är frisk som en nötkärna. Med vänlig hälsning, Linda och Izor
Kanske om du låter maten stå om han inte äter den. Altså att du inte ger den till katten. Eller om din hund gilla typ kött eller någonting som är mer menniskomat så kan man ju blanda ut det med hundmat.
Det bästa är att aldrig ha mat framme utan servera den, vill hunden inte ha så tar du undan den. Sedan serverar du mat igen efter ett par timmar. Den äter när den blir hungrig. Vill man kan man prova byta foder. Hunden kanske inte tycker det är gott.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Håller med #2 om att man ska ta bort maten även om hunden inte ätit. Servera ny mat vid nästa mattid. Om hunden är frisk och pigg (du har ju varit hos veterinär) gör det inget om den hoppar över en måltid.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Jag brukar inte låta maten stå framme länge. Katten får inte äta upp maten men när han tror att han har konkurans om maten så äter han lite till. Jag har gett honom fettet när vi putsat kött men han blir ofta dålig i magen då så vågar bara ge en liten bit då å då. Jag har testat royal Canin både torr och blöt, four friends, hill's, nordic färskfoder osv och samma resultat med alla. Jag gillar vom og hunemat och hade önskat att han med gjort det 😏 Ska testa en annan smak med lax som en kompis hund enbart äter.
Han är pigg och har gott om energi så så pass äter han ju men jag får inte upp honom i hull. Nån som vet nått energirikt man kan ge som inte ställer till det i känsliga magar? När vi tränar får han små korvbitar vilket han älskar men jag kan ju inte ge honom det i maten. Risken finns att han väljer bort sin mat och bara vill ha allt han inte "ska ha" om ni förstår va jag menar.
När vår kille slutade äta, vilket var runt könsmognad ungefär vid 8-10 månaders ålder så fick vi börja testa lite olika sorters mat. Vi ger också färskfoder och det han tycker bäst om och äter bäst av är Mush vaisto. Kanske värt att testa? Sen så märker vi att han ofta äter bäst om man tex tar maten och ber honom göra nått så att maten blir en belöning. Om han helt ratar mat burar vi försöka få i honom en liten bit och får han smak av det så äter han ofta upp allt sen. Även om det ibland har varit att vi öppnat munnen på honom och lagt in en bit vilket kanske inte känns så schysst men det har funkat och efter det har han ätit. Men har han inte ätit så får han skylla sig själv, vi tar bort maten efter ca 10 min. Nu när han kommit över könsmognadsperioden så äter han mycket bättre så om du har tur så blir det bättre med åldern :)
Tarzan får bara torrfoder. Han får mat två gånger per dag. För det mesta äter han upp eftersom jag har en hund till, Vira, som ofta slukar sin mat och sedan ligger och tittar på honom tills han ätit sin. Men Tarzan äter långsamt och ibland äter han inte upp allt. Han börjar sällan äta förrän Vira ätit upp sin mat. Om han inte äter upp maten tar jag bort matskålen.
Jag har läst att hundar inte är beroende av att få varierad kost utan kan äta samma mat jämt. Jag tycker inte det stämmer. Ibland nosar mina två hundar bara på maten och verkar ha tröttnat på att få samma jämt. Jag brukar då blanda i lite av den andra hundens mat i matskålen. Vira får seniorfoder och Tarzan vuxenfoder. Eller också blandar jag lite dietfoder som jag har hemma i maten för att få igång dem att äta.
Min förra hund, dvärgpudel, var en extremt kräsen hund i stort sett hela hans liv och jag kämpade en hel del med att testa diverse foder osv så jag vet vad du går igenom. Inte alls roligt att ha en hund som är så tunn att man nästan är rädd för att folk ska tro att man missköter den….. Min äldre sheltie på 5 år äter också ganska dåligt så här i sommartid, speciellt i denna extrema värme, så jag håller på med glass och köttben mellan måltider för att "lura i honom" mer mat då han också tunnar ur en hel del. Min yngre hund på nu 9 månader äter istället ALLT han kommer över och skulle kunna äta flera mål mat efter varandra 😃
Jag skulle säga samma som #2. Ta bort maten om det är så att han inte vill ha/ äta, låt maten stå ca 10-15 minuter. Ska man jämföra med oss människor så är inte vi heller alltid så hungriga i denna värmen!! Testa att kanske reducera antalen måltider till 2 stycken, morgon och kväll. Märker du att han är hungrig och verkar vara intresserad av mat mitt på dagen så kan du självklart servera honom då. Ett tips i värmen är att lösa upp VoH i en del vatten (göra det grötigt liksom) och sen frysa ner det till glassformat. Det är något som de flesta uppskattar i värmen 😉 Hundar svälter inte sig själva till döds utan de äter så mycket som de känner att de är i behov av.
Hoppas att din kille börjar äta lite bättre och lägga på sig!
Tack för alla tips. Jag ska gå ner till 2 ggr om dagen och se om det funkar bättre. Jag ska testa musch vaisto med. Och göra glass 😊 Allt för att hittat nått som passar honom. Jag hade velat ställa honom nu i sommar men dom slår väl ner på det om han är för tunn? Känns precis som du säger kitten86 att andra tror att han inte får mat när det är raka motsatsen. Man gör allt för att han ska äta.
Jag har fått lära mig att man absolut inte ska hålla på och byta foder så fort det inte passar hunden, det är då man får en hund som din troligtvis är nu, den vägrar äta för att den får något nytt. Äter den inte, ta bort maten och servera vid nästa tillfälle. Men håll inte på att byta foder hela tiden, för då får du en väldigt bortskämd hund och sheltie är tydligen väldigt duktiga på att bli såna, haha :)
#10 Tycker att man ska försöka leta upp ett foder som hunden gillar. Kan ju faktiskt vara så att den inte gillar nåt foder och att tvinga den äta nåt den ej gillar för att överleva känns ju inte så bra
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag har nu testat i 3 dagar att ge honom mat 2ggr om dagen och jag har knappt fått i honom nån mat. Jag får panik snart. Tycker han bara blir tunnare. Vet inte vad jag ska göra för att få honom att äta. Han står jämte mig när jag lagar mat och skulle jag tappa nått så är han snabb att ta det. Idag tappade jag en köttbit och den slukade han på 2 sekunder så aptit verkar han ju ha men bara på sånt han inte ska ha. Vill ju inte ge honom av "vår" mat för risken att han inte ens tittar på sin mat över huvudtaget. Lr hur hade ni gjort.?
Förstår att det är jobbigt att han inte äter sin mat! :( Kan inte ge något råd, jag skulle göra ungefär som du redan gör. Alltså att servera maten på bestämda tider och ta bort om han inte äter.
Hur mycket väger han och hur hög är han?
När Milla, min yngsta tik, var i Izors ålder var hon tunn, trots att hon hade mycket bra aptit. Vi kollade med veterinär som tyckte att hon var helt OK. Nu är hon snart 15 månader och börjar få mer muskler, så hon ser inte riktigt lika tunn ut. :)
Han är ca 37cm och väger 6 kilo. Han borde väl väga 7-8 kilo för han höjd?
#14 Min kille är 10 månader om en vecka, väger strax över 6 kg och är nog lite högre än Izor. Så han är också ganska tunn just nu och äter ganska dåligt. Men han är lika pigg och glad som alltid så jag tror det är könsmognaden och allt det där som påverkat matlusten. Tycker också det känns jobbigt att han äter dåligt men så länge han är sig själv och lika energisk så känner jag mig lugn.
Jag tycker inte det låter som att han är så väldigt underviktig då, om man tänker på hur mycket han väger. I den åldern var vår kille 38 cm och vägde knappt 7 kg så vikten är det nog inget jätte stort fel på, men förstår att det är jobbigt att han inte äter. Vår kille har inte börjat lägga på sig förrän nu när han är över året. Men tror inte heller det finns så mycket att göra egentligen. Det finns ingen frisk hund som svälter sig själv till döds, han äter när han känner att han måste. Jag skulle fortsätta presentera mat 2 el 3 gånger per dag, korta stunder. Äter han inte så tar du undan. Han kommer äta när han känner att han behöver. Han är väl troligtvis inne i könsmognad nu också? Då åt vår kille väldigt dåligt så det är inget ovanligt egentligen, men nog så jobbigt för mattes hjärta! Lycka till!
#15 Jag tycker att han ser fin ut på kortet! Han ser inte underviktig ut, med tanke på att han inte är färdigutvecklad.🙂 Men jag förstår ändå din oro för att han inte äter.
Milla vägde ca 7 kg vid 10 månaders ålder, och hon var ca 38 - 39 cm i mh.
Tycker att din kille ändå ser fin ut. Vet inte huruvida vikten är "normal" eller inte kontra höjden dock…
Jag har som sagt varit i din sits med min förra hund (dv. pudel). Jag förstår att det känns jobbigt när hunden inte äter ordentligt och tunnar ut, det är inte alls roligt! Panik tycker jag inte att du behöver få, din hund kommer inte medvetet svälta ihjäl sig. Men jag skulle fortsätta i samma stil, ge mat 2 ggr/dag och ta bort skålen om han inte äter eller det som han inte äter upp…. Är det ett foder som han ätit länge/hela tiden och som han alltid ätit dåligt av så skulle jag lite längre fram eventuellt fundera på att byta över till ett annat foder då det kan vara så att han inte uppskattar fodret annars.
Känns skönt att höra att det inte bara är Izor som är knepig med maten och att det kan höra åldern till. Han är könsmogen nu och lyfter benet vid varenda grästuva han hittar 😋 Jag kämpar på och gör som ni säger. Mat 2 ggr om dagen och tar bort efter 10 minuter. Hoppas det vänder snart. Tack för ert stöd 😊
Har han alltid varit sådan eller har det kommit nu? Jag hoppas att det bara har med könsmognad (kanske i kombination med värmen) att göra . Svårt att tackla detta. Jag själv har bara erfarenhet av hundar som äter, men jag känner en papillontik som svårligen får i sig någon mat och pga henne har jag funderat på hur jag skulle göra. Jag tror faktiskt inte att jag skulle köra med "framme 10 minuter - bort", utan om jag gav torrfoder så skulle jag ha mat framme jämt (funkar enbart om man bara har en hund), eller så bara ge mat på kvällen. När det handlar det om en 10-månaders så gör man nog helst inte det, men är det kris, så. Ägaren till papillontiken gav upp, ja dels så kom det en hund till till hushållet och det hjäpte väl lite, men hon ger något supergott i maten varje gång och då funkar det rätt bra. Hoppas det löser sig för er! Och tycker du det verkar ge resultat med "10-minutersregeln" så fortsätt med det.