Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettsheltiens-egna-personlighet
Läst 1970 ggr
Sandraerikss
2014-07-22 14:58
4

Matglada?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läste lite innan jag skaffade min sheltie om hur matglada dom kan vara. Min strix som nu är 6 månader är ett riktigt bra exempel på det påståendet. Han älskar mat, äter allt han får tag i och är ett riktigt matvrak.
Hur är era?

Lavine
2014-07-22 16:34
1

Haha… vet inte var jag ska börja! Ja, min hund är ett matvrak! helt enkelt. :) Min syrra brukar säga att han äter inte, han inhalerar. Edit: vilken söt bild!

Mlyy
2014-07-22 18:46
1

Min valp är 11 veckor + 4 dagar och jag tycker att hon äter allt som kommer i hennes väg. ;)

Kitten86
2014-07-22 18:55
0

Min unghund på 8 månader brukar jag kalla för krokodil ibland! Han äter allt som kommer i hans väg, känns som ett bottenlöst hål, och tuggar även på en hel del…

Min äldre hund däremot är lite kinkigare eller vad man ska kalla det. Erbjuds han så smakar han på i stort sett allt och äter det mesta (när det passar). Men han har inte alls det "bottenlösa hålet" som min yngre har, och alltid haft.

_Wilma
2014-07-22 20:01
0

Wilma som är tre år var väldigt kräsen som valp. Hon åt aldrig upp sin mat (torrfoder). Och eftersom hon var liten ville jag att hon skulle äta och växa. :(

Under en period blandade jag i Vom och Hundemat i fodret, och då åt hon bra, så bra att veterinären tyckte att hon var aningen tjock. Så då fick hon enbart torrfoder igen. 

När vi köpte Milla förändrades Wilmas ätbeteende. Om hon inte åt upp, åt Milla upp hennes mat, och det ville hon inte. Så nu äter hon all mat direkt. Det tar ca en halv minut. ;)

Milla som är ett år är ett riktigt matvrak. Det har hon alltid varit. 😉Hon skulle kunna äta dubbelt så mycket som hon får. Och en liten mattjuv är hon! Får hon tillfälle hoppar hon upp på matbordet och förser sig. Igår tog hon pommes frites och i förrgår bröd… Detta har hon börjat med på senare tid, ska bli intressant att se hur lång tid det tar innan hon lär sig att inte tjuva mat. (Min första sheltie var lika matglad som Milla, men hon lärde sig att inte ta mat på bordet.)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Tjalleman
2014-07-22 21:39
0

Mina 2 sheltiehanar är matvrak. Peppsi som är 10 år är galen i bröd,ger man belöningsgodis från handen då får man passa sina fingrar har hänt ett flertal gånger att jag börjat blöda.

Min förra var fram tills att jag kastrerade honom inte så glad i mat men sedan blev han det .

gizmozorro
2014-07-23 07:29
0

Mina två sheltiesar är riktiga matvrak. Den äldsta, Ziina, äter ofta så fort så att hon nästan tappar andan! Funkar bättre om hon äter ur en antiglupsskål.

Susanna

_Wilma
2014-07-23 08:31
0

#6 Antiglupskskål? Vad är det? 🙂

gizmozorro
2014-07-23 10:15
2

Här är bild på de två skålarna som jag har.

Susanna

Zenta52
2014-07-23 10:30
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vira, 8 år, slukar snabbt sin mat. Ettåriga Tarzan är inte alls lika matglad, men när Vira lägger sig och stirrar på hans matskål äter han upp.

OurOzzy
2014-07-23 10:39
0

Vår kille på drygt 1 år var otroligt matglad ända fram till könsmognaden, efter det har han haft perioder där han matvägrat/varit extremt kräsen från att också vara helt normalt matglad, så i nuläget äter han men tycker inte att maten är jättegod. :) Så på det hela upplever jag att det ''matglada'' har försvunnit.

www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyrSkämtar

j_ulie
2014-07-23 12:35
1

Jag har aldrig upplevt Billy som särskilt matglad. Han är ganska kräsen och äter väldigt långsamt :) Kanske det kommer förändras i framtiden när vi skaffar en till hund, men när hans hundkompis går och äter upp maten han lämnat så bryr han sig inte alls :) Däremot är han väldigt lättmotiverad och belönad med mat/godis.

SparklingTindra
2014-07-23 18:17
1

Min äldsta, Tindra, var jättedålig på att äta tills hon blev 2,5 år. Nu äter hon bra men jag skulle inte klassa henne som matvrak eller glupsk. Hon är 9 år. Min mellanhund, Enya, är en konstant matvägrare som ständigt är alldeles för mager. Hon kan matvägra flera dagar i sträck. Hon är 6 år. Min yngsta, Lumi, var väldigt matglad tills hon flyttade hit, haha. :P Nu äter hon, men inte alla mål och sällan hela portioner. Hon är 11,5v gammal.

Kitten86
2014-07-23 22:12
0

Där lät det verkligen som lite blandade bud mellan hundarna 😉

Mapel
2014-07-24 18:33
1

Vår kille var väldigt matglad, hade inte missat en ändå måltid i hela sitt liv tills han blev könsmogen. Då blev det kinkigare. Han är lite kräsen när det gäller annat också nu men har blivit lite bättre som tur är. Här hemma brukar vi hota med att råttorna(vi har tamråttor hemma) ska komma och äta upp hans mat om han inte äter. Det har nämligen hänt ett par gånger att de sprungit och snott hans mat om han inte äter upp den direkt så nu räcker det med att vi ropar "tåtarna" (vilket är deras smeknamn och inkallningsord) så brukar han äta lite snabbare ;) hehe elaka mamisar 😂

Kacher
2014-07-28 12:52
2

Min tjej är otroligt matglad! Jag har haft papillon tidigare, och vet hur jobbigt det kan vara med hundar som matvägrar flera dagar åt gången, så jag är så tacksam att hon är så matfrisk. Hon äter torrfoder och ibland kastar jag ut matransonen på gräsmattan så hon får jobba lite innan hon hittat alla kulor. 🙂 Ger jag henne i en skål tar det inte mer än några sekunder så är skålen tom så att ge ur en antiglupsskål var ett bra tips, tack #6!

_Wilma
2014-07-28 15:16
0

#8 Tack för tipset med antiglupskskålar! :)

[FridaGenborg]
2014-07-28 16:49
0

Min tycker att allt som äts av människor och katterna är jätteintressant och då är han väldigt glupsk, men det som finns i hans matskål är inte så superintressant. Han har dock blivit bättre nu på slutet :)

drika
2014-07-28 17:46
0

Min är riktigt kräsen det enda hon slänger i sig är barf eller goda skinkor och köttbitar:) Torrfoder tycker hon är de osmakligaste som finns, testade hur mycket som helst men hon åt så lite och var bening men nu sen när vi hittade vad hon äter och mår bra av ser hon och känns mycket bättre i kroppen:)

Hälsningar

Fredrika

Nillanpillangirl
2014-08-04 12:13
1

Min valp på 12 v är tokig (!!) i mat ;)