Några frågor!
Hej, jag har fått lov att skaffa en Sheltie, om något år. :)
Då har jag några frågor :)
1. Hur mycket kostade självaste hunden för er?
2. Hur mycket kostar försäkringen ni använder och vilken använder ni?
3. Vilka saker ska jag ha förberedda innan jag köper hunden?
4. Hur mycket kostar er hund per år?
5. Övriga tips får ni jättegärna komma med! :)
Mvh Islandshästen 🙂
Välkommen till sheltie iFokus!
Roligt att du planerar att skaffa dig en sheltie i framtiden 😃
1. Jag har en svenskfödd hund och en import hund. Priset för mina hundar har legat på 10-13.000 kr i inköp.
2. Jag har If stora hundförsäkring på båda mina. Betalar ett par hundra per månad, har för mig att årspremien är typ 3.600 kr per hund eller något sådant. Då har jag bara en fast självrisk på 2.500 kr om något händer och båda hundarna är försäkrade mot ALLT, och med högsta värdet på veterinärvård, som går att teckna iaf hos mitt försäkringsbolag🙂
3. Det som du egentligen behöver, i sak-väg, innan du får hem din hund är: koppel + halsband, bajspåsar, säng/dyna, matskål + mat, leksaker och kanske något hundtugg. Då har du bas-sakerna. Allt eftersom så finner man sen alltid saker att införskaffa (tro mig) 😛 Nej, men allvarligt… Det du sen kommer behöva är ex. borstar, ett bra hund schampo och kanske balsam, klotång osv.
4. Ja, du. Verkligen en bra fråga…. Det varierar nog en del! Beror ju t.ex. på hur mycket, och vilka, kurser vi gått på samt hur mycket vi har varit ute och tävlat osv. Lägger väl kanske 1.000-1.500 kr per månad på båda mina hundar tillsammans, även detta varierar enormt från månad till månad eftersom jag inte köper t.ex. fodersäck varje månad osv. Det blir då ca 18.000 kr på ett år (jisses, när man tänker efter!).
5. Skaffar du dig en sheltie så kommer du aldrig att ångra dig! En underbar allround hund som blir vad man gör den till…
#1 Tack, ja en Sheltie har jag alltid velat ha! 😃
Jaha, tack så jättemycket för ditt svar! 😃
#0 Välkommen!😃 Jag har tjatat om en hund (sheltie) i fem år och jag fick min äntligen till sommarlovet iår. Han heter Lucky och är en trefärgad shetland sheepdog.
1. Lucky kostade 12 500:- En sheltie brukar ligga mellan 10-13 000 kronor.
2. Vi har Agria, vi betalar ca 2 216 kronor om året.
3. Ja det som man behöver är koppel+halsband/sele, en liten bädd/korg till valpen den behöver inte vara jättefin utan det räcker med en kartong med en mysig filt i, matskålar+mat, något tuggben, bajspåsar och leksaker. Du kan ju också köpa en borste så att valpen vänjer sig vid att bli borstad. Ja, det är typ grund grejerna!
4. Då detta är vår första hund och att han bara är valp, vet jag inte riktigt.
5. Lek mycket och ha roligt tillsammans!
Har du någon speciell färg på hunden som du helst vill ha?🙂
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
1. Hur mycket kostade självaste hunden för er?
Min kostade 13.000 kr.
2. Hur mycket kostar försäkringen ni använder och vilken använder ni?
Ca 160 kr/månad, Folksam.
3. Vilka saker ska jag ha förberedda innan jag köper hunden?
Jag hade halsband, kattsele, koppel, klotång, borstar, bädd, filtar, godis, tuggben, leksaker, matskålar.
4. Hur mycket kostar er hund per år?
Oj… Mat ca 250 kr/månad, kurser ca 1000 kr/månad, övrigt ca 500 kr/månad + försäkring ca 160 kr/månad. Blir ca 24.000 kr/år, detta är nu snabbt räknat och på ett ungefär bara. Det varierar ju, vissa månader köper man mycket saker och vissa månader blir det inte mycket alls. Men jag kommer ihåg när jag köpte min valp så gick det över 20.000 kronor direkt på alla saker jag köpte inklusive inköpet av valpen.
Lycka till med köpet av valp! 🙂
#3 Kan du möjligtvis ha en sida för Lucky på Instagram? :) Har för mig min katt följer en trefärgad Sheltie som heter Lucky :)
Tack! :)
#4 Okej, tack! :)
#5 Ja det har jag, han heter @luckysheltie på instagram, vad heter din katt?😃
#6 Ja, då följer hon Lucky! 😃 @mysan_farmcat heter hon! 🙂
#7 Ja då vet jag vilket konto det är!🙂
#8 🙂
#9 Har du någon speciell favorit färg på shelties?