Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 992 ggr
[FridaGenborg]
3

Vaktande beteende

Hej!

Jag har en Sheltiekille på 11 månader nu som ändrat beteende lite kring andra hundar. För det första så har han börjat visa att han ska vakta mig, ingen annan hund får komma nära mig dvs. Sen har han också börjat morra mot hanhundar, men tikar och kastrerade hanhundar går bra. En bedlingtonterrier som bodde bredvid oss har min Pussel varit kompis med sen jag fick hem honom och när dom ses är denna terrier väldigt på och kan lätt stressa upp. Min hund brukar då morra och ibland ställa sig över honom med tassen på honom och huvudet nära hans, över honom liksom. (Hoppas ni förstår vad jag menar). Detta har jag tolkat som att min säger åt honom att lugna ner sig eller har jag tänkt fel? Ska man bryta honom när han gör sådant?

Jag har också lagt märke till att andra hundar gärna lägger en tass på min vovves rygg, vilket är helt oacceptabelt enligt honom och då brukar han ryta ifrån vilket han alltid har fått gjort - är det fel att låta honom säga ifrån då?

Idag åkte jag bil tillsammans med min kusin och hennes staffe, när Pussel fick ögonkontakt med staffen visade han tänderna riktigt tydligt och morrade vilket gjorde att staffen svarade upp och det blev ett jäkla liv i bilen…. 

Nu till min fråga, vad ska man göra i dessa situationer? Låter ni era hundar morra? Om inte, hur hanterar ni det? Jag är lite kluven i dessa situationer och jag förstår inte vart beteendet kommer ifrån… Han har aldrig gjort något liknande förut 🤔

_Wilma
3

Förstår att det blivit ett problem att din hund vaktar dig och att inte andra hundar får komma nära! Jag svarar lite allmänt utifrån egna erfarenheter, och jag är absolut ingen expert på detta. 

Det finns flera anledningar till att en hund vaktar, som i ert fall att han vaktar dig mot andra hundar. Det kan vara osäkerhet eller kan ha att göra med dominans och rang. Eller så ser han dig som en resurs som han inte vill dela med andra. (Hundar är egoister.) 

Jag skulle markera direkt och tydligt att han gör fel då han morrar åt andra hundar. Han måste förstå att det är fel. Jag brukar säga åt mina sheltiesar att sitta och vara uppmärksamma på mig om de skäller vid hundmöten ute.

Det är viktigt att hunden förstår att det är du som är ledare. Kanske behöver man tänka över hur hunden agerar även i andra situationer exempelvis då man hälsar, i matsituationen eller när man går ut. Man kan träna på att hunden får vänta på sin tur i olika situationer. Försök öka hundens självtillit genom självförtroendeövningar.

Hoppas det löser sig! :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

RaindropsOnRoses
3

Jag har också en hund som har en del resursförsvar men som har gått över till viss del. I början vaktade hon mig, sin bur, ben och min väska mot andra hundar. Kom de nära morrade hon till och markerade

Hennes bur låter jag henne vakta, jag talar om för andra att inte gå nära med sina hundar där, de har inte där att göra. Jag undviker att andra hundar är i närheten när hon äter så att hon slipper känna sig trängd. Det har släppt nu till största del för hon vet att jag har koll, nu kan hon dela vattenskål med sina hundkompisar. Angående vakten av mig har jag bett henne att sätta sig en bit bort om jag skulle vilja hälsa på någon annan. Skulle hon markera när hon sitter i mitt knä åker hon ner på golvet igen. Detta beteende har släppt vilket är jätteskönt. Jag upplevde att när jag markerade och sa nej så blev hon mer irriterad på den andra hunden typ som att "ja vi säger till tsm matte". 

Med andra hundar så försök låta honom leka och umgås med andra stabila hundar. Jag tror det handlar om osäkerhet i detta fallet. Kanske känner du någon hund som är högre i rang än honom? Jag brukar låta de leka och lösa saker själva, självklart har jag alltid koll om jag skulle behöva gripa in. 

Och är han osäker så utsätt han inte för vissa situationer. Sätt inte honom i trånga utrymmen med andra hundar. vänd honom på andra hållet i bussen, låt honom äta själv och ge han tid att få lösa det själv. 

Hoppas det löser sig för er :)

[FridaGenborg]
2

Tack för svar! Själv tror jag inte detta handlar om osäkerhet, han har inga problem med att dela vattenskål eller mat med andra hundar. Ben brukar han springa iväg med från andra hundar men i såna situationer morrar han aldrig. Saker har han aldrig vaktat, utan det har endast handlat om mig. Han bryr sig inte om att husse pratar med andra hundar, utan bara när det är jag som gör det. För övrigt så vill han hälsa på alla hundar med stor glädje, stora som små. Jag kan tänka mig att någon hund kanske behöver ta ned honom på jorden, för ingen av de hundar han har träffat har sagt emot honom när han ställt sig över dom eller rytit till. Min kusins staffe skulle säga ifrån tror jag, men eftersom jag inte vet hur långt det kan gå så vågar jag inte släppa ihop honom med den typen av hund. Inget illa menat alls, och jag har absolut ingenting emot staffar men jag vet vilken styrka de besitter och jag är väldigt rädd om min lilla pälsboll 🙂

Självförtroendeövningar har vi gjort sen vi fick hem honom och det är superstor skillnad på honom nu, han tror verkligen att han klarar allt och är inte rädd för mycket. Det enda han är osäker på är människor men det jobbar vi fortfarande på och det går framåt.

Jag har aldrig sagt till honom att han inte får morra eller så för jag tycker att han borde få uttrycka sig om hur han känner sig inför en situation, däremot så har jag avlett honom och gjort någon övning eller så istället. 

Det kanske har med åldern att göra, han har ju ganska nyligen blivit könsmogen och han har absolut betydligt mer åsikter nu än förr 🤪 

Tack så mycket för era tips!

Kitten86
1

Tror inte att det skulle vara några problem med att släppa ihop honom med din kusins staffe (om du känner hunden och vet med dig att den är väluppfostrad osv). En staffe (eller den typen av hund) är inte på något sätt dumma för den sakens skull och en sheltie är oerhört signalkänsliga. Så skulle staffen säga ifrån så skulle jag med största sannolikhet säga att din hund kommer att vika/ ge sig. Är ingen expert men så som du beskriver det låter det mer som dominans än som att din hunds beteende skulle grunda sig i osäkerhet. Så jag skulle säga till/ korrigera honom när han uppvisar det icke önskvärda vaktet. Att din hund ställer sig, och som jag tolkar det står kvar, över bedlingtonterriern låter mer som ett nedtryck och dominans betende än att han skulle be den hunden att "lugna sig". En sådan korrigering mellan hundar brukar vara en snabb tillsägelse och inte ett nedtryck som du beskriver. Dock jättesvårt att säga kan jag tycka när man inte ser själva händelseförloppet med egna ögon.

Mina killar har lekt med både amstaffs, staffar och diverse blandraser av sk. "kamhundstyp" och det har aldrig varit något problem. Det har tom varit ett flertal ggr när min River korrigerat en sådan hund och den vikt sig för River och inte svarat emot på något sätt. Självklart ska man alltid ha lite koll och vara beredd på att hoppa in om situationen kräver det, speciellt när man släpper ihop hundar för första gången 😃 

Fortsätt träna honom och lycka till!

[FridaGenborg]
2

#4 Tack för svar! 🙂

Det är svårt att beskriva händelser med ord.. Han står inte länge kvar över bedlingtonterriern, handlar om någon sekund. När terriern lagt sig och ligger still går Pussel iväg igen och om terriern kastar sig på Pussel igen i hets händer samma sak. Det kan vara dominans som du säger också, jag är osäker på det. 

Kan också tänka mig att vakten har med mig att göra nu när jag tänker efter, jag är väldigt osäker i mig själv kan jag ärligt säga. Pussel kanske känner av det och ska "skydda" mig eller något… Jag vet inte, bara spekulerar lite. Och därför vågar jag heller inte släppa ihop honom med staffen längre, har varit med om alldeles för många hundslagsmål som gått illa och är väl kanske lite överbeskyddande vad gäller det. Det är något jag själv måste jobba med men det är riktigt, riktigt svårt.

Kitten86
0

Vet att det inte alltid är lätt att med enbart ord beskriva något! Visst kan det mycket väl vara så att han vaktar just dig iom att du uppvisar osäkerhet, då tar han på sig alfa rollen så att säga. Han har ju som du säger gått in i könsmognaden och då börjar de se världen lite annorlunda 🙂

Du behöver arbeta på din egen osäkerhet för med den så kan du skapa ett bråk/ situation som annars inte skulle uppstått!

Hoppas att det löser sig för dig och Pussel!

[FridaGenborg]
1

Jo, jag vet. Det är som en ond cirkel, jag vet att bråk kan uppstå på grund av att jag är osäker och det är det som gör att jag inte vågar släppa ihop honom med t ex kusinens staffe längre. Det beror inte på den hunden utan det beror på att jag vet vad som skulle kunna hända just på grund av att jag är osäker i situationen, vilket gör att jag hellre släpper honom med hundar som känns bra för mig. Hur man ska ta sig ur denna cirkel vet jag dock inte, men det kanske ger med sig med tiden. 

Vi går ju mycket kurser och så, och där träffar man ju alla möjliga hundar så det är väl en bra träning i sig, både för mig och Pussel 😉

_Wilma
1

Det är jättebra att du går kurser där du träffar andra hundar under "ordnade förhållanden".  🙂

Pussel håller på att bli vuxen, och försöker finna sin roll i flocken / familjen. Det är en känslig ålder, men innebär också att man har möjlighet att styra honom och hans beteende i den riktning man vill.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
0

Kämpa och träna vidare! Du vet ju om anledningen (eller problemet om man ska kalla det för det) vilket inte alla skulle se eller erkänna själva…. Han är ju i en utvecklingsålder och man får se till att lära sig tillsammans 😉

[FridaGenborg]
1

Precis, tack för alla tips! Nu har jag lite idéer om hur jag ska gå vidare 🙂