Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: päls-färger-och-tecken
Läst 1870 ggr
Pooka
0

Hur ser man färgen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte fråga om hur man ser vilken nyans pälsen har när den är vuxen?

Jag tycker att hunden på bilden har en mycket vacker ljus nyans som jag gärna skulle vilja att min hund ska ha :p

Har dom olika sobel färgerna något namn eller heter alla bara sobel?

luckysheltie
0

Det finns ju sobel, ljust skuggad sobel och skuggad sobel. Det var dom jag kom på i alla fall!😃

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Maggie12
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Först undrar jag om bilden du har hittat är redigerad? Tycker den ser lite grå-aktig ut, tror kanske de tagit bort lite färger ifrån bilden och att sheltien kanske inte riktigt är så ljus (men det kan ju bara vara jag som ser fel!). 

Man kan ofta se rätt tydligt när hunden är valp vilket nyans den kommer få.  Är det en ljus hund du söker efter så ska ju valpen i fråga vara väldigt ljus! Lånade en bild ifrån google som jag tycker är rätt bra. Det är två sobel valpar men nyansskillnaden i pälsen är tydlig. Hörde någon gång att man ska kolla på hundens öron och ansikte och att det är den nyansen hunden senare får som stor? Vet inte riktigt om det stämmer dock :P 

Vad jag vet finns det guldsobel, skuggad sobel, vetesobel och röd sobel. Den ljusaste av dem är vetesobel, dock upplever inte jag det som att dessa är så vanliga?

luckysheltie
2

#2 Håller med dig om att bilden ser redigerad ut!

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Pooka
1

Jo jag kan hålla med om att den ser redigerad ut :p

Kitten86
0

Håller också med om att första bilden ser redigerad ut vad gäller färgsättningen…
Vet inte huruvida det stämmer på sobel men har också hört att den färgen som valpen/unghunden har på sina öron är den färg som den kommer få som vuxen.