Mat- tokig!!
Min valp på 4 månader är extremt mattokig. Han får mat tre ggr om dagen o i den mängd han ska ha. Känns som han går och kikar efter något att äta jämt och ständigt. Och tiger. Jämt. Han får aldrig något när han tigger. Är denna ras så extrem när det gäller mat och hunger?!
Ja, det är rätt vanligt med matglada shelties. Jag har en sån själv, och det jag har kommit på är en stor fördel med det är att det gör dem väldigt lättränade. Efter att min hund blev kastrerad gör han "vad som helst" om han fattar att jag har med mig hans torrfoder, förut kanske jag fick bemöda mig om att ha med mig något som var LITE godare än så. Jag har också lärt mig att det kan vara bra att träna upp föremålsintresse med en sheltie som är matglad, för det kan vara praktiskt och bra att kunna belöna med leksaker också. Min hund som inte är tränad på det och inte har det så naturligt rycker liksom på axlarna om jag tar med en leksak ut, även om det är en jätterolig leksak som han gärna använder hemma. Däremot tigger han inte, men kan vara uppmärksam på mig när jag lagar mat eftersom det tyvärr händer att jag fumlar ner saker på golvet. Hoppas ni kan träna bort det på något sätt, för det kan ju vara enerverande för er och är även ett slags spänt läge för hunden.
Ja, Shelties är ofta matglada! Jag har en valp på fem månader och han älskar mat. Så snabbt man rör hans skålar kommer han. Men han tigger inte så det är rätt skönt!
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
Skulle också säga att rasen rent generellt är extremt matglad. Min unghund (snart 10 mån) har också alltid varit extrem. Slukat sin mat på 2 sekunder och sen till synes nästan tuggat på allt som går… Han har lugnat ner sig lite med tiden men är fortfarande väldigt mat intresserad och som Lavine skriver så gör det rasen lätt belönad vid träning 🙂 Min äldre hund är också mat intresserad men inte alls lika extrem som min lilla…
Min sheltie Milla har också varit extremt matglad, och har ätit sin mat supersnabbt. Jag tycker att hon har lugnat sig lite nu då hon är drygt ett år, men hon skulle fortfarande kunna äta dubbelt så mycket som hon får. 🤪
Wilma är inte lika matglad, men har börjat äta upp sin mat då hon upplever en viss konkurrens från Milla. Just nu har Wilma valpar, så hon får äta precis så mycket som hon vill. :)
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Min 14 månader gamla hund är också extremt fixerad vid mat och skulle kunna äta hur mycket som helst - och hur ofta som helst - om hon fick. Hon tigger ofta också trots att hon aldrig fått något av oss. Vi kan inte heller lämna tex en matlåda med matrester på köksbänken för känner hon att det finns något där som luktar gott så sitter hon nedanför köksbänken och vädrar i luften tills maten kallnat och vi kan ställa den i kylskåpet. Men som #1 skrev är det en stor fördel när man tränar henne för hon gör vad som helst för en kula torrfoder! 👍
Min Meya som blir 1 år nästa månad är också extremt matglad och går vid mina fötter när jag lagar mat, för det kan ju tappas nåt:-) Hon hade sitt första löp nu i somras och det har lagt sig lite grann med mat hetsen för tillfället.
Min valp blir 4 månader imorgon. Första tiden vi hade henne hetsåt hon sin mat, slukade i princip utan att tugga och spydde sedan därefter, detta höll på någon vecka. Nu är hon absolut lugnare, hetsäter inte och spyr inte heller, men är sugen på allt och vill äta allt!
Vår kille var likadan enda fram till könsmognad. När han var liten åt han som en tok, älskade allt godis och slukade sin mat. Men runt 6-8 månaders ålder blev han könsmogen och blev plötsligt ganska kräsen. Nu får man truga för att få i han både mat och godis, såvida det inte är något fantastiskt gott och framförallt nytt godis. Han har liksom en massa annat för sig och har inte tid att äta ;) Så det kanske lugnar ner sig lite när han blir äldre :)