Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: päls-färger-och-tecken
Läst 2480 ggr
lilleman99
1

Svart band högt upp på svansen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Jag har sparat ner en bild som jag hittade på Sheltie iFokus.

Den här gulliga sheltien har precis som våran Lilleman

ett svart band högt upp på svansen.

Så vad jag nu vill fråga är följande:

1. Finns det fler shelties där ute som har ett sånt här präktigt svart dekorativt  "sammetsband"?

Skicka gärna bilder!

2. Vet någon varifrån det här "bandet" kommer från början?  Vilka kennlar som haft det mm. Skulle verkligen vara intressant att få veta vilken vovve det var som hade det svarta bandet först, eller andren, eller tredjen eller etc.. Dvs tidigast kända sheltie med detta charmiga tecken.

Tyvärr kan jag inte lägga in en bild på våran "Ninne" då jag saknar scanner och ej har hans foton på cd-skiva. Borde jag väl haft, kanske. Går kanske att fixa - får be maken hjälpa mig med det tekniska.

Maggie12
2

1. Nu gick det upp för mig att jag nästan inte har någon bild alls på min hund bakifrån! Därför är bilderna av rätt dålig kvalité då de är tagna med mobilkameran i all hast. Men min sheltie har även hon det svarta bandet på svansen. 

2. Vart det kommer ifrån har jag däremot ingen aning om, men jag de flesta lite mörkare sobelfärgade sheltisarna jag träffat har haft det här bandet. Alltså inte de helt skuggade soblarna (som i princip alltid har bandet?) men en någon mörkare nyans av sobel. Min tjej har lite inslag av svart runt kragen samt på öronen (och detta band på svansen!), men hon är ändå guldsobel.

Maggie12
2

Lägger in en lite halv-risig bild till 😃

_Wilma
2

Det är min sheltie Milla, som du hittat en bild på här på Sheltie iFokus! :)

Milla har en ganska ljus guldsobel färg. 

Jag har ytterligare en sheltie, Wilma, med ungefär samma färg, och som också har den mörka färgen vid svansroten.

Lägger in en bild från förra sommaren på Wilma och Milla (som då var valp). 🙂

Oftast tar man bilder framifrån, så jag fick leta ett tag innan jag hittade en bild på den mörka markeringen.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

[FridaGenborg]
4

Hade inte många bilder alls bakifrån på min vovve, men jag tog en färsk bild bakifrån :) Tycker inte att det syns så mycket på honom, men han har ett litet svart band han också. Det är väl lite otydligare på blue merle eftersom dom har svarta inslag lite här och där.

[FridaGenborg]
4

Bjuder på en till!

Lavine
2

Min hund har också det. Som Maggie12 säger i #1 tycker jag att de soblar som är lite mörkare men ändå inte är skuggsobel verkar ha det. Min hund är en sån som har blivit lite mörkare med åren, och har nu även några svarta strån vid kragen. Verkar ganska lik Maggie12:s sheltie i färgen.

Sandraerikss
2

Min strix har ett ganska stort svart band över svansen, dålig bild men.. :)

MelliPirelli
0

#2 Den vägen känner jag igen! ;) Är det möjligen i Täby?

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Mapel
3

Som jag har förstått det så beror inte det svarta på avel utan på det faktum att det finns en körtel som sitter precis nedanför svansroten. Den kallas för violkörtel och gör att pälsen där kan få en avvikande färg eller struktur. Vår kille har tex väldigt grov och lite kortare päls där. :)

Lavine
0

Aha, vad intressant #9

_Wilma
0

#9 Kul att få lära sig något nytt! :)

Maggie12
0

#9 Mycket intressant faktiskt!

[Cookie Monster]
1

#3 Vilka fantastiskt fina bilder du tar 👍

Kacher
2

Min sobelfärgade Luna har också ett svart band längst upp på svansen. 🙂 Tyvärr har jag inte så många bilder där det syns så ni får ursäkta bildkvaliteten. (Den trefärgade sheltien på bilden är min systers lilla sheltie )

Kacher
2

Hittade en bild till på Luna när hon är lite yngre. Där syns bandet bättre.

_Wilma
1

#15 Fin bild! 🙂

Kacher
0

#16 Tack! 🙂

RomDoll07
2

Ja, både våra soblar har också svart på svansen, särskilt den yngre till höger.

OurOzzy
2

Svart band här med 😃

www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyrSkämtar

Mlyy
1

Min tös på 4 månader har också en svart liten fläck. :)

_Wilma
0

Det verkar som om de flesta har en svart fläck eller ett svart band på svansen. :)