Mat-tjuv?
Brukar era sheltiesar ta mat som står framme, exempelvis på bordet, om ingen är i närheten?
Min första sheltie gjorde det som valp, men lärde sig att inte ta. Och som vuxen behövde vi aldrig tänka på att ta bort något pga henne.
Milla, som är drygt ett år, tar inte mat om vi är där, men om hon tror att vi inte ser tar hon mat från bordet. Så nu måste vi vara noga med att plocka undan allt. 😕
Skulle tro att hon lär sig att inte ta då hon blir lite äldre.
Wilma (3 år) tar aldrig något utan tillåtelse, men hon har inte varit överdrivet matglad. :)
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Alla mina tidigare hundar har alltid respekterat bord och andra platser osv som mitt och aldrig ens försökt att stjäla. De har också alltid varit duktiga på att låta bli saker/mat som trillar ner på golvet och inväntar snällt ett varsågod innan de tar det vilket är superskönt speciellt om något olämpligt ramlar ner.
Men min lilla Jayson, nu 10 månader, är en riktig liten tjuv och inte bara mat utan kan även försöka plocka ner reklam(papper), pennor ja you name it! Speciellt om man inte är hemma. Lite jobbigt, man får verkligen rensa och kolla igenom alla utrymmen innan man åker, men vi tränar på det och han blir bättre och bättre. Han har aldrig snott/ haft sönder något olämpligt och ätit det vilket är det "bästa" även om han har haft sönder (eller makulerat) en del saker under sitt än så länge korta liv. Skulle aldrig lämna något (gott) framme och lämna honom själv i ett rum för länge men jag kan lämna saker på t.ex. vardagsrumsbordet och gå till köket och lämna honom några minuter och sen gå tillbaka utan att han gjort någon ansats till att ta det… Så framsteg.
Var i lite mer än 6 månader hundvakt åt en mops (innan jag skaffade Jayson) och den tiken hon kunde STÅ på bordet och tyckte minsann inte att det var något konstigt med det utan vickade på svansen och var riktigt glad när man kom. Hon lärde sig dock snabbt att det verkligen INTE var okej att göra så hos mig även om man kunde se att hon gärna ville ibland 😉
Ozzy har aldrig varit en hund som snor mat om han får tillfälle, han är mer åt det tillbakadragna hållet snarare än att han tar för sig.
Hade inte tyckt att det var onormalt eller konstigt om han hade försökt om man någon gång glömmer något på exempelvis vardagsrumsbordet (som är väldigt lågt) men icke.. Han har försökt sno en macka en gång men det är enda gången. 😛
www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyr
Damien snor aldrig. Vi lämnar mat och allt möjligt på bordet men det skulle inte falla honom in. Trotts att han titt som tätt får stå på bordet då vi fixar med honom eller nått. Men han är rätt kräsen och även väldigt försiktig så han är väl helt enkelt inte lagd åt "snatteri hållet" 😂. Dessutom så brukar vi "låta" honom sno saker, han brukar tex gå och hämta pennor och annat som vi lagt ifrån oss så det är väl kanske inte så spännande att sno heller när det inte är förbjudet :)
Njäe, Pussel snor inte mat men vi har sällan något framme på bordet så kanske han skulle stjäla om vi inte såg.. Däremot kan man ibland höra honom från köket, gnälla och "prata" för sig själv, när man går dit brukar han stå nedanför kattens matbänk. När han ser att man uppmärksammat honom så kollar han på kattmaten och sen på mig, typ som "ge mig maten NU! 😡".
😂
Ja, min hund tar allt ätbart han kommer åt när jag inte är i närheten. Jag kan inte säga att jag direkt har försökt träna honom, i stället har jag själv blivit tränad att ställa ätbara saker så långt bort att han inte når. ;)
Min Meya skulle stjäla från tallrik eller liknande om hon fick chansen, dock har hon lugnat ner sig med det. Men en sak som hon gör vilket kan vara ganska gulligt hemma men pinsamt borta är att hon kastar sig över diskmaskinen när jag öppnar den för att fylla på. Hon har full koll på om jag ska fylla på eller plocka bort, då är det inte intressant. Men som sagt när hon kastar sig över vänners diskmaskin så blir det lite pinsamt:-)
#6 Oj, så pinsamt. 😉
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Lite så är min Jayson också, dock bara hemma vilket känns skönt. Håller med om att det måste bli pinsamt om man är borta. Jayson är min lilla assistent och vill gärna vara med och plocka i maskinen och påbörja rengöringen (slickar och putsar om det kan tänka sig finnas kvar några matrester) 😃
Båda mina hanar skulle med glädje sno mat eller godis mm från vardagsrumsbordet om jag lämnade något kvar 😈