MH eller BPH
Mentalbeskrivning Hund (MH) används för att beskriva egenskaperna hos en enskild hund och för att vara ett underlag i hundaveln. Beteende- och personlighetsbeskrivning BPH kom 2012 och är en officiell mentalbeskrivning som är utformad för att passa alla hundar, oavsett ras, enligt SKK.
Är det någon som gjort MH eller BPH på era sheltiesar?
Vilka för- och nackdelar ser ni med MH/ BPH?
Hur gammal bör hunden vara?
Dela med er av era erfarenheter om detta! 🙂
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Jag vill/ska göra så följer gärna tråden med andras erfarenheter:)
Hälsningar
Fredrika
Jag har gjort BPH med Dizzy! Hon var ca 1½år och det kändes danska lagom - planerar att anordna ett valp BPH när valpkullen är ca 1½år.
Gjorde MH med dalmatinern och kände att det är lite "skarpare" - BPH är det en mystisk person och i MH är det spöken som kommer osv. I BPH är det dessutom en mat del och en underlags del som jag tyckte var bra.
Till sheltie skulle jag alla gånger välja BPH framför MH.
Ålder 1½ år eller äldre - beror lite på hunden.
Min äldsta har gjort MH. Då fanns inte BPH. Ska man hålla på med bruks så är det MH som gäller har jag för mig. Om man bara vill göra testet så gissar jag att BPH är mer passande sheltien. MH är ju gjort för dom större bruksraserna och vissa delar tycker jag inte får ett riktigt rättvist resultat, t.ex. de delar som innehåller kamp. Kampleksaken är (eller var det i alla fall då) anpassad för stora hundar och det finns inget alternativ för mindre. Testet är ju väldigt intressant men man får ju ta resultaten med en nypa salt tycker jag. :)
BPH är mer beskrivande i sitt protokoll. Det är den allra största jämförelsen. I MH har man 1-5 i BPH skriver man om hunden slickar sig runt munnen, om den är passivt orolig eller om den är bara obrydd och ointresserad, om den skäller eller ljudar mycket etc. Den beskriver flera delmoment/passager inom ett moment och det finns mycket mer information att hämta i ett BPH protokoll. Dessutom är en del av momenten mer finjusterade med högre arvbarheter som är bättre för avel.
Man kan tävla inom bruks med BPH. Det gäller för alla raser förutom de som SBK har avelsansvar för. Det är alltså fritt för shelties att gå BPH och tävla bruks med det. :)
När man ska göra BPH beror på. För en hund som behöver kanske mer tid att mogna eller är i en spökperiod kan man vänta lite tills de känns mer redo. För hundens skull. De är ju som oss människor, i vissa perioder flödar det hormoner och de reagerar annorlunda än vad de brukar inför t. ex. första löpet eller könsmognaden. Det behöver inte vara konstigt men kan ge ett lite orättvist resultat.
Jag har genomfört BPH med River. Det gjorde vi precis när det blev öppet för alla raser. Så han var väl ca 3 år då (minns ärligt inte vilket år!)
Hade själv läst på en del om MH innan och började även läsa på om BPH även fast det då endast låg på planering och utformning. Så när jag läste och jämförde proven kände jag att ett BPH passar en sheltie bättre. Så jag valde då att vänta tills att BPH blev officiellt och öppnades för alla. Tycker definitivt att det är utformat så att det passar en sheltie bättre än ett MH som jag upplever skarpare. BPH beskriver hur hunden reagerar i/under alla moment och ger dig information att jobba med istället för MH eller MT där hunden mer eller mindre blir godkänd/icke godkänd.
Jag skulle nog säga att hunden ska vara 1,5-2 år tidigast innan man genomför provet. Detta så att hunden får mogna och utvecklas innan.
Tack för bra svar! :)
Nu när jag läst vad ni skrivit, kommer jag att välja BPH till mina sheltiesar. MH är ju som ni skriver utformat för rena bruksraser, och BPH ger mer information.

Vart kan man läsa om alla moment i ett BPH? Vart hittar man standard-resultatet?
Mvh Ellenfyrkant
#7 Här hittar du en del information! :)
http://www.skk.se/sv/uppfodning/mentalitet/beteende-och-personlighetsbeskrivning-hund-bph/
#7 Ett standardresultat finns inte, då man inte blir godkänd eller icke godkänd. Vissa raser kanske har någon form av önskeprofil, men vad jag vet finns ingen sådan för Sheltie. Däremot finns det medelvärden för de Shelties som hittills beskrivits att finna på Avelsdata (skk.se).

Och detta med ålder… En nackdel med låg ålder är att hundarna kan spöka lite. Men en STOR nackdel med högre ålder är att inlärda beteenden tenderar att visas. Då ger det inte längre samma typ av resultat. Hur tänker ni om detta?
Mvh Ellenfyrkant
#10 Jag planerar att göra BPH med min sheltie Milla inom ett års tid. Hon är 1 år och 4 månader nu och precis i en spökperiod, så jag väntar tills den gått över så hon får ett rättvisande resultat.
Sen gäller det bara att få till en tid som passar. Det är svårt att få tider som passar här där jag bor.