Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 3580 ggr
_Wilma
6

valpväntartråden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu börjar våren närma sig och tanken på att skaffa valp ligger kanske nära till hands. 

Är det någon som går i valptankar? Vilka funderingar och frågor har ni? Vad planerar ni att göra med er sheltie framöver? Dela med er! 🙂

Såg på en annan sajt att man hade en valpväntartråd, och tyckte det skulle vara kul även på Sheltie iFokus.🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

marre116
1

Hej, denna tråden var en bra idé! 🙂

Jag har planer på att skaffa en liten sheltievalp nu till våren/sommaren, har läst på mycket och pratat med olika uppfödare men jag har en liten fråga: 

Vid vilken ålder brukar man normalt gå på valpkurs? Och kan man anmäla sig till valpkurs innan man hämtar valpen ifall det skulle vara lång väntetid?

_Wilma
1

#1 Kul att du funderar på att skaffa en sheltievalp! 🙂

Jag har gått valpkurs med båda mina sheltiesar, Wilma och Milla. Wilma var lite drygt 4 månader när vi började och Milla nästan 4 månader. Det fungerade bra, och jag rekommenderar verkligen att man går en valpkurs. 

Jag skulle nog vänta med att anmäla valpen tills jag fått hem den. Ofta är de bara 8 veckor, så man hinner nog med att anmäla ändå. 

Det brukar vara brukshundklubbarna som anordnar valpkurser. Håll utkik på deras hemsidor.

Lycka till med valpköpet och valpkursen! 🙂

marre116
0

Tack!

Jo, jag ska definitivt gå valpkurs då detta blir min första egna hund. Blev bara lite fundersam då jag både hört nån säga att de gått valpkurs vid 6 mån ålder och läst på närmsta brukshundklubben att de kan ha upp tll sex mån väntetid på valpkurs. :) 

Men jag väntar då så får vi se hur det blir.

Lavine
1

Nu vet jag inte var du bor eller hur det ens ser ut i andra städer, men här finns fler ställen än brukshundklubben som har kurser, så leta runt tycker jag. 🙂 Om det är så lång väntetid ibland borde det ju finnas en marknad för andra att hålla i hundutbildningar. Lycka till med planerna!

Runans
1

Vi har letat och letat efter en kompis till Sally. En har vi träffat, men kraftig crd vid ögonlysningen fick oss att backa, tyvärr. Vi har fastnat för (guld)sobel så då blir utbudet inte så stort, verkar vara mer gott om trefärgade och blue merle just nu. Nu är det dags till helgen igen, då träffar vi en valp som just blir 8 veckor. Passar vi varandra kan det bli verklighet av - spännande!

_Wilma
0

#5 Spännande! Hoppas att det klickar mellan er och valpen, och att ögonlysningen går bra! 🙂

_Wilma
0

Puffar för tråden! :)

Är det någon mer som går i valptankar? 🙂

Lavine
5

Jag har börjat söka (! insåg det nästan själv ordentligt först nu när jag skrev det), men då jag vill ha båda föräldrarna HD-röntagde och helst armbågarna också och allra helst även patellakollade så går det trögt… det är ett evigt kollande på Hunddata varje gång jag hittar kull eller uppfödare med valpplaner. Önskar att det fanns en särskild sida för sheltieuppfödare som röntgar sina avelshundar.

Kitten86
1

Planerat valp för detta år och därefter gick det ganska fort. Har, som de flesta säkert redan sett, införskaffat mig en underbar sv/v pojke som fyller 6 månader nästa vecka 😃

Ja, jag förstår att det går trögt då det är långt ifrån alla som röntgar sina hundar och de som gjort det oftast endast röntgat höfterna… Hoppas att du hittar någon bra kennel som uppfyller dina krav!

Lavine
1

#9 Jag vet om ett par stycken, men det gäller ju att de planerar kull också. Enbart HD är förstås inte ointressant, men visst är det mycket man (jag) vill ska stämma. :-)

Kitten86
2

Jag håller tummarna för dig att någon av de intressanta kennlarna planerar kull snart!

Mapel
2

#8 åh jag önskar detsamma, tänkt vad mycket enklare det hade varit att hitta valp då! Men om du vill så har jag gjort en egen liten lista på de sheltieuppfödare som jag vet brukar röntga sina hundar. Säg till så kan jag skicka ett PM :)

Lavine
0

#12 Menar du det, otroligt gärna! Det skulle vara till stor hjälp.

_Wilma
0

#8 Så spännande! :) Söker du efter någon särskild färg eller egenskap (förutom att föräldrarna är HD-röntgade mm)?

Mlyy
3

Jag väntar på valpis! :'D Blue merle-tik.

Lavine
1

#15 Åh vad roligt! #14 Vilken färg som helst, fast jag tycker det vore coolt med någon lite mer udda färg som bi blue. Jag vill ha en sportig typ! Ingen speciell tävlingsgren eller så, utan lite av varje och lite tricks. Prova utställning om öronen håller.

Lavine
1

Kontakt med en uppfödare är etablerad. Egentligen betyder det ju ingenting, men jag känner definitivt ett spänningsmoment! Berättar inte mer nu, men någon måste ju få veta att en boll är närapå att puttas i rullning. ;-) Ingen kull som är född i alla fall. Och helst skulle jag vilja hämta valp NU, haha. :-)

Kitten86
0

Roligt. Det är ju iaf ett steg i rätt riktning… Jag håller tummarna för dig!

Lavine
0

Tack Kitten86, det är ju mycket som ska stämma. :-)

Kitten86
1

Lavine: Ja, det är ju det! Och det är ju otroligt nervöst och samtidigt spännande att vänta på valp, eller hur? 😉

Håller som sagt tummarna för dig!

marre116
4

Jag hämtar min nya lilla busunge på onsdag! :) Det blev en trefärgad hane.

RaindropsOnRoses
0

#21 åh! Ska du ha en sheltie från Karin? Superuppfödare du hittat där, min nästa sheltie hoppas jag innerligt ska vara därifrån. :)

Kitten86
0

Snygging 😉 Har du bestämt något namn till honom än?

marre116
0

#22 japp, från Karin. :) Ja, jag är jätte nöjd och glad med att köpa valp därifrån.

#23 Haha, har en liten lista med namn, är ju så svårt att välja. ;) Får se när jag hämtat honom vilket som känns bäst.

Kitten86
0

Förstår precis. Gjorde likadant med min valp 😉

Lavine
0

#21 Otroligt fin! Vad roligt. 😃

Lavine
0

#20 Många tankar: har jag tid, orkar jag, vad säger nuvarande hund? Men jag tror det är dags. :)

_Wilma
1

Lavine: Hoppas att du hittar den valp du söker. :) Ska bli roligt att följa i så fall.

handelsson
1

Tjingeling, om 3 veckor födds valparna!
Man börjar ju bli lite nervös, hoppas de kommer tikar mer eller minde :)

Mlyy
0

Igår var jag och hälsade på uppfödare och valpis! :D Funderar på om jag ska skapa en tråd nu eller vänta tills jag fått hem henne, men är bra sugen på att skapa en nu, får se hur jag gör. ;) Bara tre veckor kvar till hämtning! 😍

Kitten86
0

Tiden kommer gå fort och långsamt på en och samma gång! Är ju som man säger "den som väntar på något gott…" 😍

minisa
0

Om ca två veckor hämtar jag min lilla valp :)

Kitten86
0

Vad roligt!

Blir det en hane eller en tik? Vilken färg?

_Wilma
0

#32 Grattis! Spännande med en ny familjemedlem! :)

TheaV
0

Kan inte säga att jag väntar valp än på ett par år, men har redan börjat forska lite :-) Är det svårt att hitta någon som både röntgar sina hundar och föder upp blue merle tror ni? Ta gärna bort inlägget om det inte passar i tråden.

_Wilma
0

#35 Det är bra att vara ute i god tid. Den valp man väljer ska förhoppningsvis vara en familjemedlem under lång tid. :) 

Kanske har du redan tittat på SSSK:s uppfödarlista? Det finns flera som ibland får blue merle.

På hunddata finns data från HD, ED, ögonlysning mm. 

http://kennet.skk.se/hunddata/Hund.aspx

Man kan även skaffa inloggning till avelsdata och söka mer detaljerat.

http://kennet.skk.se/avelsdata/

Mapel
0

#35 Jag har en liten lista på de som jag har tittat på och som röntgar sina hundar. Vet att många av de har blue merle, säkert mer än hälften. Vet inte om jag får lägga in den här i träden men kan skicka PM till dig annars om du vill ha lite tips  😃

minisa
1

#33 #34 tack :D Det blev en sobel hane, jätte fin är han också ;)

TheaV
0

#36 Tack snälla för svaret! :-) Jo visst är det så! Uppfödarlistan har jag kikat på, men om jag ska vara ärlig så håller jag på att bli galen av alla länkar som inte fungerar och hemsidor som inte är uppdaterade på flera år ;-) Har hittat några i alla fall som jag lagt på minnet. Ah det har du rätt i, vet att det står på hunddata men hade inte tänkt så långt. Får börja kolla bland de kennlar jag hittat :-) #37 Åh det vore jättesnällt om du ville skicka den! :-)

_Wilma
0

#38 Grattis! 🙂 

Kul om du uppdaterar då du får hem honom! :)

PerhapsimAnna
4

Hej allihopa! Nu är det äntligen min tur att få skriva i denna härliga tråd! På söndag den 31a hämtar jag min lilla goding Korall!

luckysheltie
0

#41 åh vad söt!😍

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

_Wilma
0

#41 Kul att du hittat hit till Sheltie iFokus! Jättesöt liten valp! Förstår att du väntar på att han kommer. 🙂

PerhapsimAnna
0

Ja hon är helt underbart glad o nyfiken på allt. Det är nästan jobbigt att längta så mycket :) #42 #43 Tack!!

selma5
0

38# Hur går det med din valp? :)

selma5
0

#41 Hej. Hur går det med din valp Korall?

PerhapsimAnna
2

#46 Korall har nu bytt namn och heter Freja, hon är i dagsläget en liten tös på 9 veckor och är full med energi! Allt går superbra (förutom när hon blir helt tokig o jagar löv ute alternativt jagar våra katter) och hon växer så det knakar!

Mlyy
1

#47 Men gud sååå söt! :D

_Wilma
0

Så söt! ❤️