Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: sheltiens-egna-personlighet
LĂ€st 1901 ggr
[FridaGenborg]
0

Är era Shelties vaktig?

Som rubriken lyder đŸ™‚ Finns det nĂ„gon vakt i era Shelties?

luckysheltie
0

Lukcy har nog ingen vakt, i sĂ„dana fall vĂ€ldigt lite. Han skĂ€ller inte nĂ€r nĂ„gon knackar/ringer pĂ„ dörren. Han skĂ€ller inte heller nĂ€r vĂ„ra grannars hundar (3 jack russells, som dessutom Ă€r lite understimulerade) skĂ€ller. Det kan ju Ă€ndra sig för Lucky Ă€r ju bara valp/unghund men Ă€n sĂ„ lĂ€nge har vi inte mĂ€rkt nĂ„got.🙂

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare pÄ Sheltie ifokus

[FridaGenborg]
0

#1 Skönt! Hur gammal Ă€r din kille? đŸ™‚

luckysheltie
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Han Ă€r nu ca fem och en halvmĂ„nad, blir 6 mĂ„nader 17 september🙂

En bild frÄn idag pÄ valpkursen

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare pÄ Sheltie ifokus

OurOzzy
0

Ytterst lite. ;) vi bor i en lÀgenhet pÄ första vÄningen = alla springer förbi oss som ska in, han springer gÀrna fram till dörren för att lyssna av nyfikenhet men stÄr aldrig och skÀller om det gÄr nÄgon i trappen. VÄr granne vÀgg i vÀgg har en dvÀrgpudel som bjÀbbar och ylar vÀldigt mycket men han har aldrig brytt sig om det heller. :) han kan muffa om till exempel posten kommer och ett skall kan komma om nÄgon han kÀnner plingar pÄ dörren, annars Àr han en tystlÄten hund och den vakt som dÄ finns Àr att han gÄr fram till dörren och lyssnar.

www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om vÄra hundÀventyrSkÀmtar

_Wilma
0

Mina sheltiesar skĂ€ller nĂ€r det knackar eller ringer pĂ„ dörren. Oftast Ă€r det Milla, ett Ă„r, som börjar och sedan hĂ€nger Wilma, tre Ă„r, pĂ„. Jag tycker att det blivit mer nu nĂ€r vi har valpar. 

Jag hanterar det genom att sÀga sitt, och sedan stanna. DÄ sitter de tysta tills jag sÀger varsÄgod. Jag behöver vara tydlig och lite strÀng pÄ rösten.

SajtvÀrd pÄ Sheltie IFokus

[FridaGenborg]
0

Okej! đŸ™‚

Min egen Àr vÀldigt vaktig, han skÀller gÀrna om nÄgon gÄr i trapphuset och Àr Àven vÀldigt vaktig vid vÄr baksida, han tycker inte att nÄgon har dÀr att göra öht. Inte ens utanför vÄrt staket. DÀremot skÀller han inte alls om han Àr ensam hemma, utan bara nÀr vi ocksÄ Àr hemma.

Sandraerikss
0

Min kan sitta och smĂ„ lĂ„ta, skĂ€lla dovt. Bara som att markera lite om vi Ă€r ute och en katt eller annan okĂ€nd hund gĂ„r förbi gĂ„rden. Är aldrig vaktig mot mĂ€nniskor, knackar de pĂ„ dörren springer han bara dit och vill se vem de Ă€r. :)

Kitten86
0

Skulle sĂ€ga bĂ„de ja och nej faktiskt. Mina killar, speciellt min Ă€ldsta, hĂ„ller alltid koll pĂ„ vad som hĂ€nder. Bor pĂ„ landet med en ganska stor inhĂ€gnad tomt sĂ„ hundarna har ju en del att hĂ„lla koll pĂ„. Men för den sakens skull sĂ„ skĂ€lls det inte speciellt mycket utan endast nĂ€r det kommer ner nĂ„gon pĂ„ vĂ„r gĂ„rd, 1-3 skall, och det hĂ€nder ibland ocksĂ„ att det ges nĂ„got skall ibland om nĂ„gon av  grannens hundar sĂ€tter igĂ„ng och tokskĂ€ller (en granne med 2 nĂ„got uttrĂ„kade jack russels och andra grannen med en BC mix+ en jakthunds mix + en jaktlabbe som alla Ă€r understimulerade) Överlag brukar, frĂ€mst River, ge nĂ„got skall nĂ€r det kommer nĂ„gon för att sen övergĂ„ till att "puffa" tills jag pĂ„pekar att jag sett/hört att det kommit nĂ„gon. DĂ„ slutar han. Jayson Ă€r överlag tyst vid besök och liknande men hĂ„ller för den saken skull stenkoll pĂ„ lĂ€get jĂ€mt. Han skĂ€ller dock mer Ă€r River i vardagen (sĂ„ fort han vill pĂ„peka nĂ„got eller liknande). Grabbarna markerar ocksĂ„ om det rör sig nĂ„gon annan i skogen om vi gĂ„r promenader hemmavid vilket Ă€r skönt medans om vi gĂ„r i staden eller i stadsskogen sĂ„ bryr de sig inte nĂ€mnvĂ€rt!

OurOzzy
0

#6 VÄran Àr precis likadan nÀr han Àr sjÀlv, dÄ för han inget vÀsen alls. Bara nÀr vi Àr hemma.

www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om vÄra hundÀventyrSkÀmtar

Lavine
1

Vad Ă€r vakt egentligen? AlltsĂ„ jag undrar verkligen. Är skall den största indikationen? Min hund skĂ€ller nĂ€r det knackar pĂ„ dörren. Men det har jag tĂ€nkt att det Ă€r mer en reaktion pĂ„ att nĂ„got hĂ€nder (och att han vet att det följs av att det Ă€r en person bakom dörren). DĂ€remot kan han fara ut och skĂ€lla om han ser en hund gĂ„ förbi, och det kĂ€nns mer som att han gör det för att vakta och skrĂ€mma bort för att de inte ska komma hit.

[FridaGenborg]
0

#10 Min försöker skrÀmma bort alla som gÄr utanför vÄr lilla bakgÄrd, samtidigt som han skÀller. Han vill verkligen visa att han inte tycker att dom har dÀr att göra. Jag tror det Àr en blandning av osÀkerhet och vakt hos honom.

Lavine
0

#11 Jag fÄr hÄlla med för egen del, för min hund Àr det nog en stor dos osÀkerhet inblandat.

Mapel
0

Damien Àr inte sÀrskilt viktig, men skÀller nÀr nÄgon kommer in genom dörren eller det ringer pÄ, ibland Àven vid konstiga ljud eller om det Àr nÄgon hund som skÀller ihÀrdigt utanför. Jag tolkar det som vakt eftersom han brukar komma springande, med svansen högt och skÀllandes eller liksom muttrandes ;) Det Àr egentligen lite konstigt eftersom det alltid, utan undantag Àr jag eller min sambo som kommer hem och det Àr sÀllan folk ringer pÄ vÄr dörr, men ÀndÄ sÄ ska han envisas med att komma springande som nÄn liten polis, haha.

Zenta52
0

Tarzan skÀller pÄ allt som skramlar: sopbilen, bilar med dubbdÀck, snöplog mm. Han skÀller ocksÄ pÄ Äskan, struttar omkring och ser morsk ut. NÀr det Àr fÄglar pÄ tomten skÀller han och jagar bort dem. NÀr det kommer nÄgon mÀnniska pÄ tomten skÀller han vÀldigt mycket. Det Àr vÀlkomstskall, inte vakt.

Tjalleman
0

Min ena vaktar bilen om inte jag Àr i nÀrheten.Han vaktar/larmar nÀr vi Àr pÄ landet ocksÄ.Den andra har inte alls vakt i sig.

Starfall
0

Mammas sheltie Love Ă€r extremt vaktig av sig, han skĂ€ller för minsta lilla ljud han hör. Han skĂ€ller nĂ€r det kommer nĂ„gon, Ă€ven nĂ€r personen kommit in i huset. Han skĂ€ller Ă€ven ut mig totalt nĂ€r jag kommer och hĂ€lsar pĂ„. Tror det beror pĂ„ hans syn, han ser nog inte sĂ„ bra. NĂ€r han vĂ€l nosat pĂ„ en sĂ„ lugnar han ner sig. Kazper skĂ€ller till nĂ„gon gĂ„ng ibland nĂ€r det ringer pĂ„, men det Ă€r alltid Love som börjar. Min Frankie skĂ€ller inte alls mycket, han kan skĂ€lla till nĂ„gon gĂ„ng om nĂ„gon ringer pĂ„. Min dörrklocka har ett fruktansvĂ€rt ljud sĂ„ jag tror mest han blir rĂ€dd. Även jag blir rĂ€dd ibland.. Dock skĂ€ller han nĂ€r han ser en skata. Dom gillar han inte.

[FridaGenborg]
0

Intressant, vĂ€ldigt olika Ă€r det iallafall och pĂ„ olika sĂ€tt. VĂ„r grabb Ă€r lite konstig, eftersom han Ă€r otroligt vaktig nĂ€r vi Ă€r hemma, markerar minsta lilla ljud. NĂ€r min sambo Ă„kt till skolan och jag Ă€r hemma med Pussel sĂ€ger han inte ett knyst, Danne brukar plinga pĂ„ dörren för trĂ€ningens skull men Pussel stĂ€ller sig bara vid dörren tyst och vĂ€ntar. Han vet att det Ă€r husse kĂ€nns det som. Men varför han inte markerar nĂ€r bara den ena personen Ă€r hemma med honom eller han Ă€r ensam, vet jag inte. Han kanske tror varje gĂ„ng det lĂ„ter i trappen att det Ă€r vi som kommer och nĂ€r vi Ă€r hemma sĂ„ vet han att det Ă€r nĂ„gon annan som han inte vill ha hit đŸ˜‰

Kacher
0

VÄr hund kan skÀlla om det knackar pÄ dörren, tills hon ser vem det Àr, men jag upplever det mer som osÀkerhet Àn vaktinstinkt för det började i samma veva som hon började se "spöken" i skogen (nÀr hon var runt ett Är gammal). I skogen reagerar hon ibland pÄ stubbar, stora stenar osv. SÄ snart hon förstÄr att det inte Àr nÄgot farligt sÄ tar nyfikenheten över. Hon kan Àven skÀlla om nÄgon gÄr förbi pÄ gÄngvÀgen bakom vÄrt hus, speciellt nÀr hon Àr ute ensam och det Àr mörkt.

meerschweinchen
0

Jackie har i princip ingen vakt alls, inte vad jag mÀrkt iaf. Hon skÀller aldrig nÀr nÄgon knackar pÄ osv.

Mvh Sabine

kigon
0

Min sheltie Àr extremt vaktig, rÀcker att en bil stannar utanför gÄrden sÄ början han skÀlla och springa till grinden som ett yrvÀder! Tar ett bra tag innan han slutar ocksÄ, mÄste hÀlsa pÄ dem annars backar han och stÄr och skÀller i miiiinuter.

Om det Ă€r kvĂ€ll och det Ă€r en man som vill komma in lĂ„ter han dem inte, man mĂ„ste nĂ€stan krama personen för att han ska slappna av
 Ser komiskt ut om nĂ„got dock đŸ˜‚

TrĂ€nar pĂ„ det men har mycket med osĂ€kerhet att göra sĂ„ det gĂ„r sakta fram, han var mycket vĂ€rre för 2 Ă„r sedan dock đŸ„”

/ Kigon, medarbetare pÄ djurpyssel ifokus.