Utställning
Hej ska snart iväg på vår första inofficiella utställning och har en fråga till er som kan det här. Vad ska man ha för halsband och koppel? Har sett utställningskoppel men vad har ni för halsband till det? Vilka föredrar ni?
//Jonnix
#1 Det verkar vara smart, vart har du köpt de någonstans?
//Jonnix
Vi använde samma som #1. Tror det är vanligast. Vi köpte vårt på en vanlig djuraffär, tror det finns på de flesta. :)
Jag kommer tyvärr inte ihåg var jag köpte det för jag har haft det i 15 år, men jag har för mig att jag (precis som Mapel) köpte det på en djuraffär. Annars finns det att beställa här bland annat, om du hinner få hem det i tid till utställningen:
Jag har också ställt med ett sådant "allt-i-ett" koppel. De brukar gå att köpa på det flesta ställen som säljer hundsaker.
På en utställning här i våras, när jag åkte med en bekant för att kika, så köpte jag även ett lite lyxigare utställningskoppel med lite snyggt bling på 😉 Även detta är ett "allt-i-ett" koppel. Bilden är tagen med mobilkameran och av lite halvtaskig kvalitet…
En del använder en s k snakekedja, som finns på www.sssk.org under klubbshop.
Och då kombinerar man det med en koppel i passande färg. Många menar att färgen ska harmonisera med hundens färg. 🙂
Sajtvärd på Sheltie IFokus

Jag visar sheltie i snakekedja med ett koppel lika tunnt som allt-i-ett snörena. :)
Mvh Ellenfyrkant
En fråga på det: fastnar inte pälsen oerhört i en snakekedja? Tänker mig som kedja på ett vanligt halsband som sliter på pälsen och där pälsen fastnar….

#8 Inte alls. Tunna snake löper superfint. Vanlig länk skulle jag däremot aldrig sätta i pälsen på dem. Det är inte kul. :)
Mvh Ellenfyrkant
Så en snakekedja är tätare alltså? Det lilla jag ställer kommer jag fortsätta med allt-i-ett koppel men bra att veta om alternativen 😃
#10 Snakekedjan är väldigt tät, om den viks lite neråt kan det bli ett litet mellanrum men den är väldigt tät :) de är som armlänkar man har eller sånna halsband med tät kedja man kan köpa till människor :)
Jag använder snakekedja och ett vitt tunnt utställningskoppel vi köpte på djuraffären :) har tänkt köpa ett lite dyrare sen :)
#6 Är snakekedjan ett stryp halsband eller?
//Jonnix
#12 Här kan du se en annan bild på hur de ser ut.
Man skulle kunna beskriva det som ett slags strypkoppel som man använder till utställning. Det ska naturligtvis användas på " rätt sätt".
#12 Okej tack, då ska jag beställa hem och testa 👍
//Jonnix
#14 Lycka till på utställningen! 🙂
Snakekedja och ett tunt guldfärgat (långt) koppel till :)
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
Man behöver ju inte ha snakekedjan i strypläge. Det går ju att koppla i andra ringen eller ha en så kort så man bara kopplar ihop båda ringarna i haken.
Just nu har jag ett hurtta halvstryp st 45 , vilken st bör jag då köpa om jag köper en snakekedja? Kan jag köpa st 45 då?
//Jonnix
Vilket tror ni är snyggast till en trefärgad , guld eller silver?
//Jonnix