Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 960 ggr
Ellenfyrkant
2

Sele skaver?

Upplever ni att selar skaver, dvs försämrar kvaliteten på en shelties päls? Har ni sett några hundar med skavd päls?

Mvh Ellenfyrkant

Fruset blåbär
1

Upplever inte att det sliter på mina tjejers päls. De har sele varje dag till dagis. Hemma beror det på vad vi ska göra om det blir halsband eller sele.

Lavine
0

Jag ser inga slitna strån. Men efter att i ett par års tid nu mest bara använt en och samma sele (förut alternerade jag mellan sele/selar och halsband) så är det som att jag ser på pälsen var selen brukar sitta. Det känns mer som att pälsen är tillplattad. Men jag har börjat använda en annan sele ibland, för att det inte ska nöta för mycket. Inte för att det spelar så stor roll för oss. Kan tillägga att hunden är 9 år och han har haft sele då och då i många år och det är alltså först nu jag tycker att jag ser spår i pälsen av det.

Lavine
0

Förtydligar: jag menar att även om jag inte ser några slitna strån är det väl rimligt att det är så. Men pälsen ser inte skavd ut i alla fall. :)

Mapel
0

Vi har haft sele på vår kille varje promenad i hans dock väldigt korta liv (1 år) men hans päls är superfin, inga skav alls :)

2013
0

Jag har sett Hurtta selar som skaver bort päls, just de med reflexerna på. Annars har jag inte sett det.

dogg
0

Har en 6 årig sheltie och ser inget skav överhuvudtaget, han har alltid haft puppia soft harness den torkar direkt om den blir blöt och sitter mycket bra på hunden!

SparklingTindra
2

Allt du sätter på hunden sliter ju på pälsen mer eller mindre, sele, täcken, halsband. Skillnaden är väl mer hur stort område som slits och såklart så sliter ju olika material olika mycket. Sen tror jag det är ganska ovanligt att hundar går med sele på hela dagarna, gjorde dom det skulle det nog synas mer.

Jeanette Axenmo
0

Chip hade först en en Hurtta sele som skavde av pälsen vid spännet. Provade en annan typ av sele ett tag, men har nu Hurtta på henne igen eftersom de har förbättrat selen så att den inte längre skaver.

Ellenfyrkant
0

#8 Vilken av hurrats modeller? :)

Mvh Ellenfyrkant

Mapel
0

Vi har också en hurtta, deras neongula spårsele. Den skaver ingenting på vår kille:)