Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 1026 ggr
Nillanpillangirl
1

Hur gör jag bäst i denna situation ?

Jag har en sheltie på 4 1/2 månad. Och en bebis på 8 månader. De går ihop otroligt bra och är bästa vänner. Allt har funkat toppenbra från första stund, och han vill vara nära bebisen ofta. Han är alltid så försiktig med henne. Häromdagen kom min bebis farmor på besök, hon ville såklart hålla sitt barnbarn. Men hon är i en tykänslig fas nu så hon började gråta, och då blev valpen helt hispig. Han visste inte hur han skulle bete sig, utan sprang runt , runt och blev nervös. Jag har aldrig innan sett detta beteende hos honom, aldrig heller hos någon av mina stora hundar. Svärmor höll bebisen ett tag till, så att jag kunde göra klart det jag skulle.. Jag försökte lugna valpen, men det gick inte, till slut nästan flög valpen på svärmor och det såg ut som att han ville bita henne!!! Detta är en av de snällaste, klokaste valpar jag träffat så jag blev naturligtvis chockad. Jag sa då ett ordentligt Nej och tog ut honom snabbt från rummet, Var det så att han skyddade bebisen, vilket jag tror. Hur löser jag detta på bästa sätt om det händer igen?

Saffran0Spice
3

Verkar som om hunden blev väldigt nervös och osäker på situationen. Skulle nog jobba med förtroende och verkligen försöka övertyga hunden på något sätt att situationen är under din kontroll - annars kan det nog i framtiden bli att han biter för att försvara bebisen.

Lavine
3

En sån gång hade jag i det "akuta" läget sett till att svärmor fick mata valpen med några riktigt goda godisar. På sikt får man försöka hitta ett sätt som #1 beskriver att få hunden att förstå att du har det under kontroll. Nåt i stil med "tack, jag har sett vad som pågår, det är lugnt och jag tar hand om det". Inte så lätt att omsätta i verkligheten kanske, men försök behålla ditt lugn till att börja med. I det här läget tror jag förresten inte på att ignorera hunden och hoppas att den ska tappa intresset (som kan funka i andra situationer).

drika
1

Hade nog sett till att han blir säker med att hon inte skadar bebisen, tex att hon sitter ner och har några goda korvisar till vovvisen så att han vänjer sig:)

Hälsningar

Fredrika