Problem vid löp?
Har haft lite funderingar över sheltie hanar och tikar. Och för tillfället vill jag att min framtida sheltie ska vara en hane. Men Ronja är en tik och jag är så orolig att det kan bli problem då Ronja löper om jag skaffar en sheltie hane.
Ronja sover i mitt rum, och jag vill även att nästa sheltie också skall göra det. Så vad vet ni? Brukar det bli stora "problem" om man har en hane och en löpande tik i samma hus? Tacksam för alla svar! Mvh. Emelie
Mvh Emelie 
Jag hade ju en hane innan vi skaffade Ronja, och hon är ju en tik. Jag vet inte hur det fungerar mellan dom när Ronja löper eftersom hon bara är en liten valp just nu. Men våran tanke var att Ronja eller Ivan skulle bo hos mn mormor och morfar under löpet alternativt skulle vi kastrera Ivan.
Men om din Ronja löper tycker jag absolut inte att du ska ha dom i samma rum! Du kanske ska skaffa en till tik istället?
Men hur går det med Sigge och Ronja? Är Sigge kastrerad?
#1: Sigge är inte kastrerad. Utan han bor hos min pappa då. Såg nu att jag råkat skriva lite fel i första inlägget. Det jag menar är att om en hane och en tik kan bo i samma hus under löpningen? Kanske kan man "stänga av" med grind vid trappan så att de inte är tillsammans isåfall? (så att de inte träffas) Eller helt enkelt ha dem under uppsikt då de väl är tillsammans?
Hoppas inte förklaringen blev allt för rörig. 
Mvh Emelie 

stakars han hunden, han kommer ju må piss dåligt. om tiken löper, tikar brukar som också retas. någon av dem måste kastreras. annars är det skit tasigt mot hanen. hundarna blir också deppiga, eftersom attb dom är så frustrerade. Så NEJ någon ska kastreras.
jag håller med jeennnny, kastrera någon av dom.
#3: Okej. Enda problemet är att om jag ex. skulle kastrera hanen kan han varken kunna gå i avel, eller få något pris på utställning. Alternativet skulle då vara att kastrera Ronja, men hon ska vi troligen ta valpar på i framtiden. Knepig situation. 
Mvh Emelie 

#5 Man KAN ju även ge tikar p-piller eller p-spruta. Men detta är inte 100% säkert, och det kan även bli cancer av det (iaf när det gäller katter).
När jag hadde mina dobbisar så hadde jag tik o hane.
Även en grandis tik fanns med i flocken.
Hadde inga som helst problem att ha det på detta sätt.
Ok , nu hadde jag en en förnufig hane som inte var intresserad av tik föränn det var exakt rätt dygn!
jag hadde dom ihop, men när någon tik var i höglöp .
Då vart det att jag delade på dom .
Men bara under dessa dygn.
Hanen var inte ett dugg stressad av att bo med tik
Men ok alla pojkar är kanske inte så bra som denna hane var.
Men alltid svårt att sia om det föränn man står inför problemet.
Jag känner många uppfödare som har bägge könen ihop.
Bara delar på dom vid löp och en del bara vid höglöp
Mvh
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Men Ronja06, varför inte en till tik? 
#8: Vet inte riktigt.
Men… jag skulle kunna tänka mig en tik också såklart. 
Mvh Emelie 
eller så väntar du tills att du har parat Ronja och sparar än av dom valparna? Det skulle ju vara jätte kul och lära känna en av hennes avkommor!

Vill verkligen avråda till att skaffa en hane. Ja vet, dom är underbara :) Men det blir garanterat problem om du inte har tillgång till exempelvis en hundgård som tiken eller hanen kan vara i för att komma undan lite stress vid löpning. Har man riktig otur kan hanen bli så frustrerad att han börjar markera rivir inne i sin hormonförvirring. Ska man inte avla så är rådet för husfridens skull att ha hundar av samma kön.
Mvh Camilla