Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 3180 ggr
Josefinjohanssons
2

Rumsrenhet? Hur gjorde ni?

Charlie har bara varit hos oss i 5 dagar, men jag är ändå lite nyfiken på hur man bäst bär dig åt för att lära dem? Charlie kissar och bajsar inne utan att säga till och struntar igentligen i tidningarna, i början ville han varken göra det första eller det andra ute men nu gör han det allt oftare. Men ibland, så kan vi stå ute i ca 15 minuter utan att något händer. Då han bara lägger sig ner i gräset väljer vi att gå in igen och då börjar han genast kissa. Så nu skulle jag vilja veta hur man bär sig åt för att lära dem på bästa sätt :)

PerhapsimAnna
0

Våran tjej va också lite osäker på utomhusvärlden första veckan. Vi bar ut henne till samma gräsplätt varje gång o gjorde hon inget så bar vi in henne o gick o la henne i knät eller i soffan där hon kunde slappna av, sen bar vi ut henne igen. För oss va det viktigt att berömma mycket när hon väl gjorde det men försiktigt. Sen har vi satt ord på det hela, så fort hon kissar sägger vi "kissa" o berömmer henne sen leker vi lite för att hon ska få en belöning samt att hon ska relatera både utevistelsen o kopplet med något roligt så att hon verkligen vill gå ut! Hon gör fortfarande inne ibland om vi har dålig tajming så jag försöker alltid räkna timmar för o ha lite koll på när hon har gjort något! Hon är nu 14 veckor men inte helt rumsren än men det kommer sen, dom är bara valpar. En annan sak vi gör är att vi lyfter ut henne när hon gör inne för o få henne att relatera kissandet med ute även fast de hände inne, bara snällt lyft ut honom o gå runt lite sen lyft in honom. Vi fångade även henne när hon satte sig ner för att bajsa o höll handen under rumpan o så va hon tvungen att göra det ute för det va lixom redan påväg o så massa beröm o lite lek :) Det blev ett långt inlägg men du kan bara pm:a om du vill fråga något!:)

Kitten86
1

För det första har jag "lyxen" med att bo i hus med inhägnad tomt vilket gjort det ganska lätt då det är snabbt och enkelt att få ut hundarna 😉

Annars skulle jag säga att regeln är att man går ut ofta med valpen, i regel var 3:e timme och alltid direkt efter att hunden vaknat upp från sin tupplur. Utöver det så har jag alltid gått en liten kort sväng (typ ett varv runt huset) och går inte in igen förens valpen gjort sina behov ute. Står man still och väntar så upplever jag själv att valpen kopierar och stannar upp också vilket gör att efter en viss tids rörelse väl inne igen så blir de kissnödiga och gör således sina behov inne om man inte snabbt hinner ut igen. När både River och Jayson varit riktigt små så kunde jag även förstärka att göra behov ute är rätt genom att belöna dem när de gjort dem ute (belöna med godis bl.a). Jag har personligen aldrig bannat en valp som gjort behov inomhus! Jag som bor i hus har även kunnat haffa dem om de varit på väg att kissa inne t.ex för att snabbt bära ut dem så att de har slutfört behoven ute något som självklart kan försvåras om man bor i lägenhet (bor högt upp eller ska ut mitt i vintern t.ex. så man ska hinna få en jacka på sig eller dyl.)… Jag personligen har upplevt att det gått snabbt att få valpen rumsren (även om det inte alltid känns som att det går fort när man står där mitt i allt kisstorkande) men så har jag som sagt nära och lätt att ta mig/hundarna ut.

Med envishet och konsekvens så ska du se att han kommer bli rumsren! Lycka till!

Kacher
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi gick ut ofta, ofta med vår valp i början. Om hon låg och sov kunde det gå ett par timmar mellan rastningarna, men var hon vaken så gick vi ut med henne minst en gång i timmen, ibland oftare och alltid efter mat, sömn och lek. Ibland kunde det dröja en halvtimme innan hon gjorde ifrån sig ute, men vi hade förmånen att hämta henne i slutet av juni så vädret var sällan något bekymmer. Dessutom har vi inhägnad tomt så vi behövde inte krångla med koppel. 

Nätterna löste vi så att maken, som är kvällspigg, tog ut henne för en sista kvällsrastning runt midnatt och jag, som är morgonpigg, tog ut henne när hon vaknade vid 5-6 tiden på morgonen. Nattetid hände det ett par olyckor första månaden, men hon har varit helt otrolig dagtid och har inte varken kissat eller bajsat inne en enda gång sedan vi hämtade henne. Vår uppfödare började träna rumsrenhet redan när hon var 5 veckor så vi fick mycket gratis. Jag har haft två papillontjejer förut och dem tog betydligt längre tid på sig att bli rumsrena, men det är helt normalt att det tar både 4 och 5 månader, ibland ännu längre. Det är mer ovanligt att det går så smidigt som det gjorde för oss med vår Luna. 

Om din valp inte kissat innan ni tar in honom igen så håll ögonen på honom så han inte får chansen att kissa när han kommer in. Så snart han visar minsta tecken att kissa så lyft upp honom och bär ut honom. Gör ingen stor affär av det om det händer olyckor inne, men beröm massor när han kissar ute. Lycka till!

[FridaGenborg]
0

När Pussel var liten bodde vi på andra våningen, vi har haft det jättejobbigt med att få honom rumsren. Han är 13 månader nu och fortfarande inte att lita på vad gäller det 😉 Vi sprang iallafall med honom minst en gång i timmen, ibland oftare. Om han inte sov då såklart, då gick vi ut med honom så fort han vaknade. Jag klev upp på natten med 3 timmars mellanrum, men slutade med det efter några veckor. Det blev alldeles för utmattande.

Det enda jag kan säga är, ha tålamod och gå ut ofta. När ni är ute med honom så gå inte in förrän han gjort någonting och beröm massor när han gör något ute. Lycka till! 🙂

luckysheltie
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har läst lite av de andras svar men här kommer mitt också.

När vi hämtade hem Lucky så var han 12 veckor vilket betyder att han kan hålla sig lite längre, alltså ca 4 veckor äldre än din valp när du hämtade din kille.

Vi tog alltid ut honom efter mat, lek och när han hade sovit. Men ibland så hann man inte och då var det ju bara att torka upp. Eftersom att han kom till sommarlovet har han varit ute mycket och eftersom att vi också har en egen stor tomt så kunde vi ju bara vara där ute och mysa. Och varje gång han kissade berömde vi med och sa t.ex. bra och sen kunde han få någon godis ibland (men den fick han efter att han kissat klart så att vi inte störde honom). Efter någon vecka började Lucky visa när han ville gå ut genom att krafsa på dörren och då var det snabbt på med alla grejer och ta ut honom.

Han kissade faktiskt aldrig inne på nätterna vilket var väldigt skönt. Vi tog inte heller ut honom på nätterna efersom att vår uppfödare sa att det var lika bra att inte vänja honom vid att gå upp på nätterna, men sen var han ju som sagt 12 veckor också.

Idag när Lucky är nöstan 7 månader är han helt rumsren och har nog varit det sedan han var 5 och en halv månad.

Lycka till med träningen!😃

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Kitten86
0

Kan tillägga att jag själv aldrig heller klivit upp under nätterna när mina hundar varit valpar. Och ingen av mina har heller aldrig gjort behov inne under natten! Sen kan ju valpar gärna vara morgonpigga så det gäller att man är uppe och uppmärksam. När valpen sen börjar bli lite äldre så lär man sig snabbt sin hunds signaler som påpekar att den vill ut. Alla är ju inte så uppenbara att de går till dörren och gnyr t.ex. 😃

Max2013
2

Gick ut så fort han har ätit , sovit och lekt . Var ute ofta , sen gick vi inte in förrän han hade gjort något och när han väll gjorde något så fick han mycket beröm :) Vi märkte också när han börja bli nödig , då gick han omkring och gnällande då var det ett tecken på att de var dags att gå ut . Jag fick också höra att man abslout inte skulle bestraffa valpen om de gör något inne för då gör man den otrygg eftersom den inte förstår skillnad att göra inne eller ute . Utan man ska bara torka upp som ingenting .

Mapel
0

Jag har inte så mycket att tillägga mot vad andra redan sagt men som sagt inte stå stilla ute utan gå runt ute. Kan även vara en bra metod att välja ett ställe dit man altid går och sätter ner dem så att de förknippar det stället med att man kissar och bajsar. Vi har även kommando på det. Så varje gång de kissar eller bajsar säger vi kiss kiss och sedan belönar vi alltid med godis efter att han har kissat. Om man ser att det är på gång inne så tar vi genast upp honom och springer ut direkt. Vi bor i lägenhet men har inte tyckt att det varit svårare för det, de slutar ju kissa när man lyfter upp dem ;) I början går vi ut kanske 1 gång i timmen, men i takt med att de börjar kunna hålla sig längre så kan man ju vänta längre. 

Vår sheltie blev rumsren vid ca 4 månaders ålder och har aldrig kissat inne igen sen dess. Just nu har vi en terv valp som är 13 veckor och som nu senaste veckan börjat förstå och kissar nu inne mycket mindre så vi tror han kommer bli rumsren vid 4 månader han med.

Tjalleman
1

Min Levis var 14 veckor när han kom till mig och han blev rumsren när han var 6 månader,Vi följde konstens alla regler :) men inte ville han göra något utomhus ,vi kunde vara utomhus upp till 1 timme strosa omkring på gräsmattan vi kunde gå sakta promenader ihop med mina andra hundar men nä då inget passade lille herrn.Dock höll han sig hela nätterna.