Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettutställning
Läst 2878 ggr
Josefinjohanssons
1

Shelties öron?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en liten fråga om öronen på shelties. Jag har hört att om man vill ha hunden som utställnings hund ska man tejpa öronen i början? Stämmer detta? Vi har precis fått vår valp och någon gång i framtiden skulle vi vilka testa att ställa ut honom :) skicka gärna bilder på hur era hundars öron är och om ni gjort något speciellt för att få dem så :)

_Wilma roterade bilden. :)

Josefinjohanssons
1

Charlies öron nu :)

_Wilma roterade bilden. :)

luckysheltie
0

Det är om din hunds öron reser sig som du ska tejpa alternativt sätta kludd i öronen. Annars måste du inte göra det, men man kan ju göra det för att vara på den säkra sidan. Min kille som är 6,5 månader har aldrig haft något i öronen förutom lite hos uppfödaren och öronen är precis som de ska vara. Men det kan ju självklart ändra sig.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Kitten86
1

Jag har två hundar vars öron varit helt olika….

River, 5 år, har tunga öron och förutom att klippa ur pälsen på och runt öronen har jag valt att inte göra något åt hans öron. Främst då jag inte vill hålla på med korrigering samt att jag inte hade någon aning om vad/hur jag skulle kunna gjort något åt dem under uppväxten. Jayson, snart 1 år, har naturligt resta och korrekta öron som varken jag eller uppfödaren gjort något åt.

Är ingen expert på öron men din hund öron ser ut att vara lätta och gränsa till att kunna bli stå öron. Vill man korrigera detta så kan detta göras med antingen tejp, lim eller kludd/vikt. Vilken metod man väljer är olika och meningarna går isär om vilken metod som är "bäst" beroende på vem man frågar. Jag skulle rekommendera dig att ta upp denna fråga med din uppfödare som säkerligen kan hjälpa dig med detta 😃

drika
0

Det beror helt på om öronen står upp eller tippar, tippar ska de göra och de är därför man hjälper öronen om hundens står rakt upp, ditt uppfödare kan säkert hjälpa dig med detta :)

Hälsningar

Fredrika

[FridaGenborg]
3

Min valps öron stod upp när han var liten, vi hade kludd i länge men det gjorde motsatt verkan och gjorde öronen värre. Vi limmade öronen 3 gånger och dom har jättefint vipp idag.

_Wilma
2

Jag tycker också att hans öron verkar lite lätta, även om de har en liten tipp.

Jag har själv inte korrigerat mina sheltiesars öron. Wilma har fina öron med naturlig vipp, och Milla har lite tunga öron. (Det finns korrigeringsmetoder även för tunga öron, men jag valde att inte korrigera då Milla är lite för hög.)

Men jag håller med om att öronen faktiskt betyder mycket för sheltiens uttryck!

Ta kontakt med din valps uppfödare så du får tips om hur du ska göra. 

Lycka till! 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kacher
2

Vår hund fick kritik på en valputställning när hon var 5 månader för att hon hade för tunga öron så vi har aldrig tejpat. Nu när hon är vuxen är hon för hög för att ställas ut mer så det spelar ingen större roll hur öronen ser ut, även om jag tycker att dom "lättat" mycket. Huvudsaken hon hör bra med dom och det gör hon dom flesta dagar. 😃 

På bilden är hon 7 veckor gammal (uppfödarens bild).

Kacher
2

Luna som hon ser ut idag:

_Wilma
2

#7 Söt! :) Valpar i den ålder har ofta tunga öron. De brukar resa sig då de blir lite äldre. 

Här en bild på Tilda vid 6 veckors ålder. :)

Kacher
0

#9 Men åååååh så söt liten tjej!! *smälter som smör* Du har rätt, hennes öron ser också tunga ut. 

Känns lite tråkigt att Luna blev för hög. Även om jag inte är någon utställningsmänniska så hade det varit intressant att höra vilken kritik hon skulle få idag. Förutom kritiken för öronen fick hon kritik för att hon hade aningens hög has, men det upplever jag också blivit bättre när hon blivit äldre. Kanske för att kroppen blir tyngre?

_Wilma
0

#10 Hur hög är Luna? :)

Kitten86
0

Det går ju alltid att ställa ut en för hög hund för att få ett omdöme om dem, du är ju medveten om att hon kommer få kritik att hon är för hög. Jag ställde ut River när han var runt året fast han var för stor. Han fick jättefin kritik bortsett från att han var/är för hög och har för tunga öron då domaren i övrigt tyckte att han hade jättebra vinklar, päls, pälsfärg, bröstkorg, kors osv och ett mycket trevligt temperament (stod och pussade på domaren för fullt) 😃

Skulle precis som #11 gärna vilja veta hur hög hon är?

Kacher
1

#11 Hon är runt 40 hög, men det det är svårt att säga exakt eftersom jag inte har något bra hjälpmedel att mäta med. Jag har i alla fall inte lyckats få henne lägre än 39 och då tror jag inte det blev helt korrekt. 

#12 Det har du ju faktiskt rätt i. Kanske vi skulle ställa henne ändå bara för skojs skull.  Förra gången pussade hon också domaren (och fick en puss tillbaka) så oavsett höjd så är hon i alla fall glad och go, precis som din River! 😃