Vilka tricks kan era Shelties?
Hej!đ
Jag vet inte om det redan finns en sĂ„n hĂ€r trĂ„d, annars fĂ„r ni gĂ€rna berĂ€tta hĂ€r vilka tricks din/dina sheltie(s) kanđ Jag har tyvĂ€rr ingen sheltie, men om allt gĂ„r som planerat kommer det flytta hit en senare!đ
VÄr kille Àr 1,5 Är och kan Àn sÄ lÀnge(detta Àr inte alla dock och inget som Àr typ lydnad/bruks mm ): slalom mellan benen, halta, kramas, hoppa upp i famnen, backa, höger och vÀnster, gÄ pÄ bakbenen, puss, morra, skÀlla ( pÄ kommandot "Àr det en buse" sÄ morrar/skÀller han, hoppa upp pÄ ryggen(+ligg/sitt pÄ ryggen), sitt fint, lÀgga hakan i handen, bit den(biter det man tar fram, typ leksak, matte eller brorsan ;), gÄ till mamis(gÄr till mig eller sambon), nysa pÄ kommande, gÄ runt saker, stegra. Osv osv :D
Sheltien Ă€r helt otrolig att trĂ€na tricks med, jag lĂ€rde in "snurra runt" pĂ„ ca 1 minut igĂ„r, dom fattar sĂ„ otroligt fort! đ
NÄgra som jag kommer pÄ att min kille kan; High five, vinka, "gÄ till pappa", buga, skÀlla pÄ kommando, snurra runt, res (stÄ pÄ bakbenen), rulla runt, hoppa upp i famnen, puss. Och sen dom "vanliga" sÄklart, typ sitt ligg, stÄ.
Min tjej Àr nu 4 mÄnader och kan sitt, ligg, stÄ upp (stÀlla sig upp frÄn ligg), tass, backa, snurra, puss, markera (lÀgga tassen pÄ de jag pekar pÄ), sök, tack (slÀppa det hon har i munnen), vÀnta, varsÄgod, fot( under utbildning), hopp(klÀttra pÄ benen upp i knÀt) och hopp o lek(busa i skogen). Hon Àr vÀldigt uppmÀrksam med fin ögonkontakt o supersmart!:) Men hon blir sÄ himla glad ibland sÄ att hon gör alla trix utan att jag ber henne, hehe!
Min kan sitt, ligg, sitt fint, puss, dansa, slalom mellan benen, stĂ€ng (skĂ„pluckor och tvĂ€ttmaskinslucka), high five, vacker tass, hĂ€mta (boll, leksak osv), buga, hopp, balansera (pĂ„ nedfallna trĂ€d), "dutt" (sĂ€tta nosen i min hand), kliv i (en kartong), picka-boo (sĂ€tter tassarna pĂ„ min utstrĂ€ckta arm och gömmer huvudet under armen), leta osv. NĂ€stan allt vi lĂ€rt in har vi lĂ€rt in med hjĂ€lp av klicker (free shaping) och nĂ€r hon vĂ€l lĂ€rt sig lĂ€gger jag till ett kommando och nu kan hon mĂ„nga olika. JĂ€ttekul trĂ€ning för oss bĂ„da dĂ€r hon fĂ„r anvĂ€nda bĂ„de kropp och hjĂ€rna. đ
Jackie kan sitt, ligg, stanna, tassen, fel tass, snurra, spinn, puss, hoppa upp i famnen, "framför" (sÀtter sig framför mig med nosen mot mig), igenom, slalom mellan ben, tunneln, sparka boll, sitt fint fattar hon men mÄste trÀna upp hennes balans, spela död trÀnas in just nu och det sitter snart. Kan va nÄgot jag glömt men tror inte det. Sedan kan hon momenten i rallylydnad nybörjarklass och nÄgra av fortsÀttningsklassen ocksÄ :)
Mvh Sabine
Trix som Lilleman lÀrde sig:
Sitt och ligg. Komma pÄ inkallning- nÄja, ibland.
Att gÄ runt mig och sÀtta sig fot.
Att rulla runt: "RullaRunt!"Att snurra runt: "Snurr!" Att trycka hakan mot mitt lÄr för att fÄ en godis: "Trycke!".
Puss pÄ mun eller hand kunde han förstÄs ocksÄ. Och Backa! Sitt kvar! och Tysst!
Och sÄ förstÄs det grundlÀggande: "Tass!"
Ett vÀldigt bra trix jag lÀrde Lilleman.
Hundar hoppar som alla vet gÀrna upp pÄ folk nÀr dom ska hÀlsa.
Jag trÀnade bort detta beteende pÄ Lilleman med kommandot "Ner!".
NÀr han hoppade upp pÄ mig i hallen sÄ tog jag handflatan och pressade vÀnligt med bestÀmt pÄ hans hjÀssa och sa "Ner!" NÀr han stod pÄ alla fyra tassarna fick han en godis och jag sa "Ner!" igen. Efter nÄgra upprepningar, sÄ höll jag handflatan nerÄt i luften framför honom och sa Ner! samtidigt som jag sÀnkte handflatan nerÄt. Inom kort lÀrde han sig att vÀnta pÄ att mÀnnsikan skulle hÀlsa, och satt fint pÄ golvet, nÀr mÀnniskan rÀckte honom handen att nosa pÄ. I början fick han en godis varje gÄng han gjorde rÀtt. Efterhand sÄllade jag pÄ godisarna tills han lydde kommandot Ner! automatiskt.