titta på valp
Hej imorgon ska vi åka o titta på valpar c: Är det något speciellt man ska titta efter/fråga om när det gäller shelties? Har aldrig träffat en valp utav den rasen, hur ska dom bete sig mot främlingar?
Valpar ska vara glada, nyfikna, aktiva & sociala.
Sheltien är en mycket frisk ras och det är inte mycket man måste vara misstänksam om, dubbelkolla så föräldradjuren gjort sin röntgen men du kan även kolla ifall de gjort någon form av mentalbeskrivning, nu görs inte det på denna ras särskilt ofta men fråga kan man alltid.
Träffa gärna föräldradjuren och bilda dig en uppfattning om dem.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Det finns relativt mycket ögonsjukdomar inom rasen, se till så föräldradjuren har bra resultat på ögonlysningen. Det finns även mycket osäkerhet inom rasen, Sheltien får vara reserverad men får aldrig vara skygg/rädd. Jag skulle kolla på föräldrarna, hur social de är. Vad gäller när man väljer valp så väljer man utefter det man själv vill ha, det som känns rätt helt enkelt 🙂
Okej, tack för tipsen 🙂
Jag skulle säga att kolla så att föräldrarna (och gärna några generationer bakåt) har fria ögon, dvs ögonspegling u.a. Föräldrarna ska heller inte enligt mig lida av distichiasis. Föräldrarna till valpen får även gärna vara friröntgade på främst höfter men även gärna armbågar samt gärna MH eller BPH beskrivna (mentalbeskrivning). Denna info kan du enkelt själv titta efter via SKK's hunddata ifall du vet vad föräldrarna heter i stamtavlan.
När du träffar föräldrarna, om uppfödaren har även pappan, och även när du träffar valparna så gå på magkänslan. Rasen ska som sagt inte vara rädd men får vara reserverad mot främlingar. I övrigt så får man ju bedöma deras personlighet beroende på vad man själ letar efter och gillar. Jag har dock aldrig själv träffat en reserverad sheltie valp 😉
Beroende vad du letar efter för valp dvs till utställning/agility/sällskap så får man ju kika efter lite olika saker. Du kan ju också alltid fråga uppfödaren vilken valp denne tror skulle passa dig beroende på vad du söker efter för valp utöver möjligen färg och/eller kön eftersom hen känner till valparna och deras respektive egenskaper bäst. Har man "otur" så kan ju t.ex kullens mest aktiva valp vara trött och vila just när du är på besök.
Du har redan fått bra svar men tänkte lägga till några saker.
Jag antar att du ska köpa en sheltie med stamtavla. Det är viktigt med stamtavla för då har man koll på linjerna bakåt och båda föräldrarna måste vara ögonlysta, varav en u a. Bäst är ju att båda är ögonlysta u a, men det anses OK om den ena föräldern har lindrig eller måttlig CRD.
Det är ganska ovanligt att en eller båda föräldrarna är HD och /eller ED-röntgade, men det är naturligtvis bra om det finns sådana resultat.
Det är även tyvärr också ganska ovanligt att föräldrarna är mentaltestade (MH eller BPH). Förhoppningsvis är det fler och fler som kommer att göra ex BPH framöver.
Hoppas att det går bra och att du hittar en valp, där det säger klick! 🙂
Sajtvärd på Sheltie IFokus
#4 Jag har precis kollat hunddatan
Stod att mamman har HD grad C och pappan HD grad A
Är inte helt säker på vad det betyder… är det bra eller?
Här kan du hitta information om HD…
http://www.skk.se/uppfodning/halsa/halsoprogram/kontroll-av-leder/
#6 Valparnas mamma har inte friröntgade höfter utan lider av (lindrig) höftledsdysplasi. Jag skulle hellre ta en valp efter föräldrar med 100% bra höfter, dvs A eller B.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Hmm, ok
Får se hur vi gör 🤔
Tack för alla svar iaf
Precis som "wellcraft" skrivit så betyder det C att mamman har lindrig höfledsdysplasi och pappan är fri (A).
Och precis som _Wilma skriver så anses det i RAS att man får (OK) avla på en hund med lindrig/måttlig CRD så länge den andra hunden i kombinationen är fri (u.a). Själv skulle jag som sagt endast välja från en kull där båda föräldrarna är fria, och helst även fritt någon generation bakåt. HD/ED röntgen är inget krav och det är långt ifrån alla som röntgar sina hundar även om det blivit vanligare. I möjligaste mån skulle jag vilja veta att föräldrarna är fria.
Oavsett om du väljer en valp ur denna kull eller inte så önskar jag dig lycka till i ditt sökande efter den perfekta valpen för dig!
O T : Avelsarbete är svårt! Det är många faktorer man bör ta hänsyn till när man väljer ut lämpliga föräldrar (mentalitet, hälsofaktorer och rasspecifika faktorer såsom utseende). Om man endast skulle avla på de som är u a när det gäller ögon, skulle avelsbasen bli liten och man skulle inte kunna ta så stor hänsyn till de andra viktiga faktorerna.
Det är bra att så många som möjligt HD/ED-testar samt gör ex BPH.