Vintertäcke
Hur gör ni som bor där det kan vara kallt på vintern, typ 20 - 30 minusgrader, brukar ni ha nåt täcke på era sheltisar när ni är ute då? Min sheltiekille Roy är ca 2,5 år och vi har än inte haft nåt täcke på då vi trott att hans tjocka päls räcker även när det är så kallt. Vi bor i Skellefteå / Älvsbyn växelvis (pga jobb…) Roy verkligen älskar vintern och vill vara ute mycket. Nu börjar jag fundera om man ändå borde ha nåt täcke när det är så pass kallt. Därför undrar jag hur ni andra gör.
Jag tror personligen pälsen räcker o blir över, dock om han verkar frysa kan du testa fodrade skor så kommer han upp ifrån det isiga underlaget :)
Jag använder inte täcke till mina sheltiesar. De klarar kylan bra, åtminstone 15 - 20 minusgrader. Det är sällan det är kallare här där vi bor. Jag tror att pälsen blir tjockare om de får vara ute mycket då det är kallt. ;)
Om det är kramsnö fastnar snön i tassarna, så då är det en fördel att klippa bort pälsen under trampdynorna. Har inte testat skor, men det är kanske bra?
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Om han inte verkar frysa eller vara negativt påverkad av kyla så behöver han nog inget täcke. Här har vi lika kallt som er, och min hund fixar inte kyla - numera är jag helt säker på att det beror på att han har artros, och har haft det längre tid än jag vetat om. Hur som helst, det började med mycket köldkramp i tassarna, jag skaffade täcke och köldkrampen upphörde nästan helt, förutom vid extremtemperaturer. När en så stor del av kroppen är uppvärmd hjälper det resten av kroppen också. Jag föredrar alltså täcke före skor, men jag skaffade skor också att ha till blidväder då han får plågsamt mycket snöklumpar i tassarna när det är kramsnöväder, typ. Och dem tar jag numera på honom också när det är väldigt kallt. Men som sagt är min hund lite ett specialfall eftersom han får värk av kyla. Så avvakta och se, eftersom han inte verkar ha lidit av det hittills så tycker jag inte ni behöver köpa täcke. När det är -30 tycker jag inte man ska gå överdrivet långa promenader med hunden ändå. :)
Jag bor i Gällivare och här blir det ju ofta riktigt kallt på vintern. Jag lider hela vintern själv då jag har väldigt jobbig Raynauds men mina hundar har inga problem alls. Dom går lätt långpromenader i -30. Så länge dom rör sig så fryser dom inte. Jag har täcken men dom används aldrig på promenaderna. Nu har jag en valp på 6 månader, får se om hon klarar sig utan täcke den här vintern då pälsen inte är klar. Jag tror inte heller att man ska sätta i onödan. Om dom fryser, då kan man sätta täcke annars känns det onödigt om dom ska vara i rörelse :)
När det börjar krypa ner mot -25 brukar jag ta på Luna ett tunnare täcke, är det varmare klarar hon sig fint. Det gör hon förmodligen när det är -25 också, men matte tycker det ser kallt ut utan täcke. 😉 Däremot har hon alltid fleecetussar på sig om det är kallare än -15 för hon fryser lätt om tassarna.
Vi använder inte täcke och tror helt klart att pälsen räcker! Dock använder vi täcke om de ska vara stilla i kyla. Vi r mycket på brukshundsklubben och där blir det en del tid när vi är stilla eller att han ligger i bilen och då har vi täcke för att hålla musklerna varma. Annars tror jag inte alls att det behövs när de är i rörelse :)
Alla hundar är ju sina egna individer och vissa fryser mer än andra, även om man jämför individer av samma ras.
River, 5 år, har inga som helst problem med kyla utan älskar att vara ute i snödrivorna trots om mätaren närmat sig -30. Visst får man se upp med snöklumpar som fastnar i pälsen, se till att trimma ner pälsen på vissa ställen eller helt enkelt hjälpa till att ta bort klumparna när de uppstår. Jag har under vintertid varit på agilitytävling inne i ridhus och då har jag haft på ett BackOnTrack täcke innan och efter lopp för att hjälpa till att värma upp musklerna samt för att inte musklerna ska kylas ner för snabbt efter loppet/en. Annars har jag inga täcken på vintertid. Min och Jaysons första vinter blir denna så jag kan ännu inte säga hur han känner inför kylan, men jag har mycket svårt att tänka mig med den tjocka päls han har att han någonsin kommer frysa.
Skor kan ju vara en bra hjälp ifall man har en hund som lätt lider av köldkramp eller om man är ute riktigt länge i snö för att minska slitningar på tramdynorna.
Min har täcke men hon har inte alls mycket päls och fryser lätt så har täcke/tröja redan vid 0 grader men ett tjockare vintertäcke när det är 20 -
Hälsningar
Fredrika
Tack för alla svar :)
Jag har aldrig provat skor på honom, tror han skulle protestera!
Han får nog klara sig utan täcke när vi är i rörelse, men om vi kommer att vara stilla i kyla nån längre stund så tar vi nog på täcke.
Någon som brukar använda regntäcke?
Yes, jag använder regntäcken 😃 Täcken på är då för min egen skull då det blir mindre att torka när man väl kommer hem både på hund och golv! Samt så drar de med sig mindre smuts hem också då täckets magplatta skyddar väl.
#10 Jag brukar ha. Av ren lathet, skönt slippa torka den delen av hunden som täcks!