Olika sobel färger?
Det finns röd sobel oxå, om det heter så.. Sheltien på bilden ser ut som en skuggad sobel..
Finns det inte guldsobel också?

Jag har sobel m. vita tecken
Vad heter den färgen sobel + blue merle?
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
#3 Jo det gör det nog, har för mig att en uppfödare sa det till mig, hon rabblade upp olika sobelfärger.. Finns ju några stycken.. Men alla sobels har väl inte vitt eller?
Klicka här så får du veta mer om sobelfärgerna. =)

#6 Så jag har guldsobel? 
//BrightGloria
- Hemsida
Hmm.. är Turbo månne skuggad eller mahogny? Har alltid haft för mig att det är skuggad men nu blir jag osäker 
#6 Den hemsidan har jag sett förut! Hittade den dock inte.. Det är en bra sida, tack!

Jag har hittat en amerikansk sida med lite sheltie färger. Måste bara säga att jag gillar inte alls de amerikanska sheltiesarna! Alldeles för grova och öronen??
Här är länken iaf! http://www.canamishelties.com/sheltie_colors_info.htm

#12 Ja, de är alldeles för grova!
//BrightGloria
- Hemsida
#12 amerikanska shelties ser mkt mer Collie-liknande ut, dem har inte alls det där "söta - och nätta" ansiktet.
Så man kan ändra sig, vi hade ju en collie för några år sedan, och hon var ju huuuuuur söt och vacker som helst!! Men efter att man skaffat sheltie, hunden med det söta och nätta ansiktet ser collien mycket grövre ut.

Den americanska Sheltien e ädel. den e vacker den ha klass, den e stilig och e stabil. den e ståtlig!
Den e inte klumpig! den e lika som engelska sheltien, men ädlare!
den engelska e FÖR NÄTT! vissa ha ju gropar vid kinderna, ögonen ploppar nästan ut och dom e inte lika ädla som den americanska.
ojoj… dom e ju samma, vackra hundar!
de viktigaste av allt e att få friska hundar, med bra mentalitet! och bra och frisk byggnad.
Vem bryr sig om de e en Engelsk eller americansk Sheltie!
Och collien ska man inte ens blanda in i om Sheltisarna.
allt från mig // M 
#16: Kan hålla med att amerikanska är vackra, på sitt sätt. Sedan är det en smaksak vad man föredrar. Får väll bara påpeka att jag personligen aldrig sett en engelsk sheltie där "ögonen nästan ploppat ut och har gropar vid kinderna". Kanske någon som är tunn omkring nosen, men det är snarare en individsfråga snarare om en rasfråga.
Men håller med dig det där med att det viktigaste är att man har en frisk hund med bra mentalitet. Sedan är det upp till var och en vad man föredrar.
Mvh Emelie 
Instämmer väl med Ronja06 inlägg ovan mig. Har inte ens haft tanken på "ploppar"
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#15 vilken VACKER sheltie du har!! Av alla sobler så tycker jag mest om just skuggad sobel! Inte ofta jag har sett en sobel med mycket "skugga" så att säga. Jätte vackert va det iaf ^^
Är röd/guldsobeln vanligast idag? av soblarna alltså
Det finns en del sobelvarianter vad jag förstått: rödsobel, guldsobel, vetesobel, skuggad sobel, mahognysobel, soble merle. (Är det någon som vet varför inte soble merle är en godkänd färg? Jag har aldrig förstått varför den inte är en godkänd färg.)
Jag gissar på att jag har en mahognysobel sheltie och en guldsobel. Skickar med en bild där de busar med en pinne. Eller är Frankie vanlig skuggad sobel och Love en rödsobel?

#19 tack :) hon har verkligen mycket skuggning :) Det var också en av orsakerna att jag valde den valp jag valde, när uppfödarn sade att hon kom att bli väldigt mörk :)

Hm och än en gång så dyker det opp Amerikan/Engelsk typ?
Är det inte huvudsaken att hunden funkar till det den var tänkt till? Eller ska man separera dom så kallade olika typerna åt? Kanske är ämne för en ny tråd?
#25 intressant ämne, vill du formulera en ny tråd och starta diskussion eller ska jag starta en tråd om det ämnet?
Malin3033 - medarbetare

#20 sobel merle- det är något med större risk för deffekter..
#26 Om jag inte minns fel nu så finns det väl en tråd om detta ämne redan? Jag ska försöka hitta den =)
#27 Okej, jag har aldrig hört talas om att soble merle skulle ha större risk för defekter. Då är det lite som med double merle då med andra ord. Tack för svaret :)
Ang sobelmerle: Själva sobel-merlen har inte defekter pga sin merle-gen men risken att man parar så att merle-genen dubbleras är större om man tillåter sobel-merleparningar, då man kanske är ovetandes om att en sobel bär på merlegenen om det inte syns tydligt.
#29 Okej, då förstår jag. Ja det måste vara därför, att det är svårare att se om hunden är merle eftersom den ofta liknar skuggad sobel som vuxen. Tack för svaret 
#30 Oj, vad ljus!
Är det detta som är vetesobel, tro?
#31 Ja det kanske är et vetesobel. Den var liksom mer vit och grädvit, fast det var sobel.

Ser ut som kullsystern till min valps pappa. Tycker hon antingen borde vara en vetesobel eller en väldigt blek guldsobel. Hade det funnits nåt som hette cremesobel så hade hon passat in dit 
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
#34, Ja, din vackra Gusti är skuggad,
det finns olika mycket skuggningar, men skuggad det är h*n

#30 jag tror att det är Sheldon Snowberry du har på bilden…. jättevacker tycker jag som gillar ovanlga färger
.
#33 Kullsystern till Pixie är väl den som ägs av Louise?: http://www.flickr.com/photos/28793630@N04/page2/ (bilderna längst ner på sidan)
http://www.flickr.com/photos/28793630@N04/page3/ (högst upp på sidan)
också en underbar liten tös, precis som din Pixie 
/Marie

Japp, Tuula är en kullsyster 

#34 Jag skulle kalla Gusti för mahogny. 
//BrightGloria
- Hemsida

#39 Jaha. Det är lite svårt det där med färgerna. Men vid närmare eftertanke har ni nog rätt.
//BrightGloria
- Hemsida
Hade ingen aning om att det fanns så många varianter på sobel.
Trodde det var sobel och någon rökvariant på sobel bara. Nu fick jag lära mig mera.
Håller själv på med gerbilavel och där är det gott om färger och färgvarianter.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
#41 Spännande med gerbilavel! Jag tycker de är så söta, fast har aldrig haft gerbiler. Förresten, kan gerbiler vara långhåriga? 

#43 Häftigt när hon är så pass ljus. Tycker nästan hon borde vara en vete, hon är ju inte direkt guldig i färgen. Hur ser föräldrarna ut?

#44 Nu var det lite motljus så färgen stämmer ju inte direkt. Men här är en annan. Inte världens snyggaste bild men man ser hur hon ser ut i alla fall.
Hennes pappa är Shellrick's You may me luck (guldsobel) och mamma är Nodstagårdens Indra. (trf)
//BrightGloria
- Hemsida
#45: Bilder talar vanligtvis enbart hälften utav hundens utseénde kan man nog säja, det är svårt att "återskapa" en exakt färg igenom en bild. Om jag tittar på hur Viggo blir på bilder ser han mer "röd" ut i färgen på bilder. Medans han i verkligenheten inte alls är så röd, utan snarare "guldfärgad".
Om jag utgår från då jag träffade Meya live tyckte jag att hon nog snarare var mer vete är guldfärgad. :) Färgen kan dock ändra sig med åren, vet en sheltie som var guldsobel mellan första o andra året. Sedan blev han mer skuggad igenom åren.
Mvh Emelie 

#46 Absolut, det är jättesvårt att få den exakta färgen. Fällningen efter första löpet kommer nog göra mycket på Meya. Förhoppningsvis så försvinner de vita linjerna på ryggen.
Jag lutar också mot vete, fast lika mycket åt skuggad guldsobel. Äh, vi får se. Spännande ändå…Hur kommer det sluta?

//BrightGloria
- Hemsida

#47 Det ska bli spännande att se hur Meya kommer se ut efter första fällningen. =)
#48 Han är jättefin. Är han en amerikansktypad sheltie? 

Funderar lite grann på vars "gränsen" går på om en sheltie är guld eller rödsobel?
Ska man räkna Pixie som en röd eller är hon bara en välfärgad guld? Lyser solen rejält på henne så tycker jag att pälsen skifter mer mot rött än mot gult? Det är ju svårt att fånga en exakt färg med kameran…
Hej. Är det någon som har en lätt skuggad sobel. Eller vet hur en sådan ser ut? Gärna valpbilder och vuxen bilder

Ett bildexemepel på mahognysobel.