Arbetande shelties uppfödare
Vet inte om det redan finns en liknande tråd, men finns det uppfödare som avlar mer på arbetande shelties? Eller ja, kanske inte arbetande shelties men inte bara utställning utan satsar på agility, spår osv. Gärna den engelska varianten. Finns denna uppfödare? :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Är det inte den engelska varianten de flesta föder upp i sverige? Finns en hel del som satsar mycket på aktiviteter också, ska se om jag komme rihåg vad alla heter bara:)!
Hälsningar
Fredrika
Sobelkustens på Gotland har många shelties som tävlar inom agility, och de satsar på sunda och lyckliga hundar. www.sobelkusten.se
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
Vet flera som jobbar, och avlar på arbetsmeriter, fast då egentligen efter amerikanska (eller största delen amerikanska) linjer.
Brainpool's avlar ju på brittisk typ efter främst agility meriter.
Gillar inte den amerikanska typen då jag inte vill ha så himla mycket päls ;) Men brainpools gillar jag, och har hört mycket gott om!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Funderar du på att köpa sheltie?
#5 har funderat i några år nu, är några år kvar :) men ja.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vad roligt! Ja Brainpools verkar som en bra kennel, vi ringde faktiskt dit när vi skulle köpa i början av året och frågade om de hade valpar på gång och de sa till hösten/vintern iår.
Hur kommer det sig att ni inte valde dom? Varför valde ni den kenneln ni valde? Om jag får fråga :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Kolla in Humlebyns kennel utanför Göteborg det är dock amerikanska linjer men alla hennes hundar är inte storpälsade
#9 passande, bor ju i Göteborg! Ska kolla!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
I Göteborgstrakten har du också Änghagens kennel, också amerikanska linjer men inte heller alla som är superpälsade.
Båda kennlarna alldeles för pälsade för min smak tyvärr.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Flashtins ? De har shelties med mycket motor. Om jag inte blandar ihop det med någon annan kennel nu. Inte så mycket päls.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
#13 spelar det någon roll om det är svårt eller inte att hitta rätt sheltie? Som sagt, har några år på mig. Och vill faktiskt inte ha en så pälsad sheltie om jag kan undvika.
#14 ska kolla upp dom!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Sanderettes kennel har iallafall förut haft Shelties med mindre päls, men däremot är inte hundarna röntgad har jag för mig. Och om det är "arbetande shelties" kan jag inte svara på, uppfödaren ställer mest ut men bara för att kenneln är inriktad på utställning betyder inte det att hundarna inte går att jobba med. Uppfödaren är jättetrevlig och när jag har varit där har hon alltid haft Shelties som varit social, orädd och framåt. Dock var det några år sedan jag var där nu 🙂
Lycka till med ditt letande! Du hittar nog rätt Sheltie, du har ju som du säger några år på dig 🙂
# 15 Lycka till med att hitta din drömsheltie det finns säkert :)
#17 tack! Ja som sagt, har ju några år på mig så det kommer nog :) Sen om det blir en valp, och den hunden råkar bli väldigt pälsad spelar det ju ingen roll. Men man kan ju alltid leta :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)