Noskvalster vs förkylning?
Hej, har en fråga angående noskvalster eller förkylning. Någon som har erfarenhet av båda? Efter att vi varit och tränat agility i tisdags i ridhuset så har mina vovvar blivit förkylda, de kom samtidigt på de och nu nyser och snorar båda två. De nyser utåt och snoret rinner lite på dem. Inomhus nyser de inte så mycket som de gör när vi går ut. Ska jag avvakta eller tycker ni jag ska ta de till vet på en gång? Kan ju ringa och rådfråga men tycker inte de är så påverkade av förkylningen eller vad det nu kan vara. Trodde först de fått i sig något från ridhusets underlag/golv. Att det kan vara något de andats in och som irriterar i nosen och därför nyser de. Lite tips från er vill jag ha iallafall. Verkar som det har blivit något bättre idag iallafall.
//Jonnix
Jag har inte något direkt erfarenhet för att jämföra noskvalster mot förkylning. Men som jag förstått det så är det ganska vanligt att hundar får "inåtsug" som en bakåtandning (ingen vettig/ tydlig förklaring direkt) om de är drabbade av noskvalster. Annars känns det som att dammet från ridhuset orsakat detta. Vet själv att River efter vissa träningar/tävlingar i ridhus fått irritationshosta, ibland snorat lite och/eller fått klet i ögonvråna (damm som irriterat, efter ögonskölj har det släppt)
Information jag hittar hos veterinären.nu ang förkylning:
Hundar blir sällan förkylda på samma sätt som vi människor (eller katter) men visst kan de få inflammationer i näshålan orsakat av virus, bakterier och svampar. Noskvalster (en liten parsit som lever i näshålan) kan också orsaka irritation och nysningar. Allergier kan yttra sig i näsflöde. Se upp med sjukdomar där det bara kommer sekret från en näsborre, speciellt om det är varigt eller blodigt, då kan det vara ett tecken på ett främmande föremål som kommit in i näshålan och irriterar. Om inte nysningarna upphör på ett par dagar eller om det kommer varigt sekret ur ögon och/eller nos så bör du låta en veterinär titta på det.
Knepigt. Det låter som kennelhosta tycker jag, även om de inte just hostar.
Det är nästan samma symptom på förskylning och noskvalster och oftast måste vet kolla och kan ibland se noskvalster men man kan också ha otur och inte se. Hunden brukar andas inåt när det är noskvalster och vissa hundar går med det helva livet för att de knappt visar symptom. Är du orolig gå till vet och få antiobiotika ifall :)
Hälsningar
Fredrika
Hej och tack för info. Jag ringde vet idag och hörde med dem vad de trodde. Hon jag pratade med tyckte att det lät som de har fått förkylningsvirus och att vi kunde avvakta lite till. Om de däremot blir sämre ska jag givetvis höra av mig igen. Ha en bra dag 😊
//Jonnix