Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettlek-och-rörelse
Läst 1629 ggr
luckysheltie
0

Lära in tricks?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej igen! Jag försöker lära min sheltie Lucky (8 månader) olika tricks men nästan vad jag än försöker med så "förstår" han inte vad jag menar. Jag tyckar att jag är tydlig och visar men är jag ändå för otydlig? Eller har detta helt enkelt med hans ålder att göra, lite trotsigt? 

Jag undrar i vilken ålder era hundar var när ni kunde lära dem flest tricks? 4-6 månader? 1 år?

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

CissiD
0

Jag har haft samma problem som dig. Helt plötsligt så fattade han inte alls vad jag ville. Han är idag nio månader och jag har inte lärt in några trick de senaste kanske två månaderna. Hans bomullshjärna gör ju sitt helt klart men jag har kommit fram till att det är jag som blir frustrerad och går för snabbt fram. Vet inte om det kan fungera för dig. Men testa att med något enkelt trick gå tillbaka som om det va första tricket du ska lära in. Ta det jätte långsamt i korta pass och förvänta dig inga resultat. Det funkade för oss och nu har jag lärt mig att endast försöka lära honom saker när jag är i rätt sinnesstämning. :) 

Jag måste säga att den tiden ja lyckades lära honom mest tricks va de första veckorna han bodde här. Vi hämtade honom vid 8 veckor. Men sen blev man ju trött av rumsrenhetsträningen. Ja sov bara två timmar i sträck på natten vilket gör att man inte är så duktig lärare :) Sen när man började återhämta sig och fick sova så kom unghundsåldern med bomullshjärna och kottar i öronen :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Kitten86
1

Mina pojkar har varit helt olika från varandra. River har jag hållit på med diverse tricks och annat (anpassat efter ålder så klart) ända sedan han kom till mig vid 8 veckors ålder. Jag vet att han vid 6 månaders ålder kunde en hel del tricks klockrent både med röstkommando och även endast handkommando. Och därefter har tricken ökat i antal och vissa även i svårighet. Han är en underbar hund att jobba med och det går otroligt snabbt att lära in ett trick med honom!

Jayson däremot har varit helt tvärt om. Fick ju hem honom när han var nästan 5 månader (import) och jag började inlärningen tidigt. Han har mest stirrat på mig och på godishanden (om man hållit i någon godis) som för att säga "ge mig godisen någon gång då!" utan att ens visa ett uns på att vilja göra det man ber om och har inte alls haft det arbetssuget/drivet som River hade redan som ung. Jag fick honom iaf att lära sig basic (hans namn, sitt, ligg, stanna, varsågod, kom, sten, hopp/upp, ge mig) och lät mig nöjas där ett tag. En bekant som känt mig länge och som vet hur många trick River kan försökte vid ett tillfälle att få Jayson att ge tass, han var då ca 8-9 månader gammal. När jag förklarade att han inte kunde tricket så blev hon förvånad och jag fick svar "jag tog för givet eftersom jag vet hur du är och hur mycket River kan" 😂Efter ett tag (när Jayson var mellan 10-12 månader) började jag  dela upp olika trick i delar där jag introducerade varje del och tränade ganska länge inom varje "steg" för att utöka/bygga på. Jag har märkt att han nu vid lite över 13 månaders ålder börja visa mer intresse för träning och verkar tycka att det är roligt och han börjar verka förstå värdet av godis/belöning i träningen. Han har utvecklats mycket här runt 12-13 månaders ålder och på ganska kort tid lärt sig: sitt-ligg-sitt, sitt-stå, upp/stå (stå på bakbenen), tass (i både sitt och stå position och med höger respektive vänster framtass) och vi har påbörjat rulla runt. Han tar längre tid på sig att träna än River främst för att han tröttnar. Man får inte upprepa samma trick för många gånger utan då blanda in lek och "äldre" trick i träningen för att han ska tycka att det är roligt. Jag behöver också något riktigt gott godis. Torkad kycklinglever (torkar själv) är en stor favvo samt mina hemma bakade kex.

Kan ju vara så att din hund är mer som min Jayson som tröttnar och inte ännu förstått det här med träning. Försök att bryt ner tricken i mindre delar och blanda lek med träning (gör träningen till lek) och sluta alltid på topp! Dvs gör tricket (delen av tricket) 1-2 ggr och belöna rikligt efter varje gång hunden gör rätt. Även om det går bra så sluta alltid som sagt på topp! Lek eller fortsätt som vanligt i livet. Upprepa tricket vid tillfälle under dagen så det blir fler repetitioner. Hemma har jag själv alltid gått med hundgodis i fickan så jag alltid är beredd! Märker du att han börjar förstå/tycka att det är roligare så kan du alltid utöka antalet gånger som han får genomföra tricket eller blanda mellan olika trick så man ökar svårigheten utan att "stjälpa" hunden och dess självförtroende. Allt i hundens egen takt.

Nalidja
0

Jag har tränat min sedan han var 8 veckor, utan krav när han var liten såklart. Min har alltid haft ett stort träningssug men han blir lätt frustrerad när han inte förstår vad jag vill och då hugger han mot mig eller låter på nåt konstigt sätt 😛 Hundar är ju olika, men huvudsaken tror jag är att hunden alltid tycker att det är superkul att träna! 🙂

Jag har alltid tränat med klicker, det har underlättat för mig massor. Han förstår jättesnabbt med hjälp av den men du kanske också kör med klicker. Annars är det ett tips 😉